Aardlek gaat uit: Miele T4423C

Gaat om een droger van 16 jaar oud, namelijk de Miele T4423C. Begon allemaal met het probleem dat het lampje van de Filters/Condensor steeds ging branden terwijl er niks aan de hand leek te zijn. Of juist net andersom. Lampje ging niet branden terwijl de bak wel vol water zat. Dit in combinatie met dat er wat water druppels langs de deur van de droger opliep. En droger droogt alleen goed op de stand Extra Droog.

Om die reden heb ik de filters 24 uur in een bad met water schoon laten weken. Dat leek de problemen opgelost te hebben. Echter er is nu helaas een nieuw probleem. De aardlek valt na een aantal minuten uit. Dit gebeurt overigens niet als je het Koude lucht programma aanzet van 15 min. Dan blijft de aardlek gewoon aan. Op het programma Extra Droog gaat aardlek wel naar een aantal minuten uit.

Heb de berichten op de forum doorgelezen van mensen die soortelijke problemen hadden. Hen daarom de droger uit elkaar gedraaid en alles stofvrij en schoongemaakt. En ook het verwarmingselement gecheckt. Deze was wel stofvrij. Heb daarna droger nog eens aangezet. Dit met kapje open waar het verwarmingselement achter zit. Wat me opviel is dat er een lichte verbrandingsgeur (van een brandgeur nog geen sprake) uit de achterkant van de droger kwam. Ik heb toen de droger maar meteen uitgezet.

Ligt dit volgens jullie heel duidelijk aan het verwarmingselement? Of waar kan dit aan liggen? Belangrijkste voor mij is of het nog rendabel is om überhaupt nog aandacht te besteden aan dit probleem. Als dit misschien nog voor een paar tientjes op te lossen wil ik nog wel een poging wagen. Als jullie verwachten dat het onderdeel wat dit probleem veroorzaakt duurder uit gaat komen dan kijk ik liever uit naar een nieuwe droger. Graag jullie advies.
 
Verwarmings element vol met nat stof geeft aardsluiting ...oorzaak moet je zoeken in de condensor die dicht zit
Als je deze er uit haalt moet je er van dwars doorheen kunnen kijken dus door de kleine dunne openingetjes waar er een paar duizend van in zitten!!!!!
 
Beste Peterke,


De condensor had ik al helemaal schoongemaakt met een douchekop. En verwarmingselement gecheckt. Spiralen zijn schoon. Zit geen zichtbare stof tussen. En is ook niet nat. Heb daarom even geprobeerd om het verwarmingselement los te halen. En dan de droger aan te zetten. Aardlek valt dan NIET uit. Dus probleem lijkt in ieder geval wel in het verwarmingselement te zitten.
 
Dat klopt zoals ik al zei in mn vorige bericht
Kan je bij de condensor ook van links naar rechts er doorheen kijken zonder dat je troep ziet zitten dus tussen de hele fijne lammelletjes

Verwarmings ekement jan je voorzichtig open maken en schoonmaken
Let wel op dat je de mica plaatjes niet stuk maakt
 
  • Like
Waarderingen: Mcmurdyy
Ik kan ook van links naar rechts er doorheen kijken. Condensor is echt helemaal schoon.

Spiralen van verwarmingselement zijn ook schoon. Zie foto. Dus mijn conclusie is dat het verwarmingselement stuk moet zijn. Aangezien deze de droger bij afkoppelen geen problemen geeft. Wat is wijsheid, deze nog vervangen? Droger is 16 jaar oud. Of toch uitkijken naar een andere droger?

103394_droger_1.jpg



Een quote is overbodig als de tekst er net boven staat, mod.
 
Met ohmse meting is mij niks opgevallen. Denk dat dit logisch is omdat probleem waarschijnlijk pas speelt als warmte-element opgewarmd is. Anders zou de aardlek er ook uitvliegen als ik de droger meteen aanzet. Of zie ik dat verkeerd? Er zitten ook geen schroefjes/voorwerpen etc tussen de spiralen.

Is het überhaupt de moeite om nog te sleutelen aan deze droger denken jullie? Droger is 16 jaar oud. Ander onderdeel kost 175 euro. Verder droogt de droger alleen fatsoenlijk in de stand "Extra droog". Andere kant van het verhaal is dat de droger bij ons maar 3 a hooguit 4x per maand aanstaat. Wat is dan volgens jullie een wijze beslissing?
 
Helaas is dit bericht al ruim 3 maanden oud, en vraag me af of deze machine nog in leven is.

Want ik denk dat door het niet juist stellen van de problemen, er een verkeerde conclusie is getrokken. En er met enige inspanning en weinig kosten, nog heel wat van te maken is.

Deze droger is dan wel 16 jaar oud, maar het is wel een Miele.

Helaas worden dit soort machines niet onderhouden zoals een auto, die af en toe wel eens bij een vakman terechtkomt.

Als er dan al onderhoud gepleegd wordt, dan wordt dat meestal beperkt tot het afstoffen van de filters.

Maar hoogst zelden wordt er eens een schroevendraaier gepakt en wordt er eens een zijplaat afgeschroefd en de machine inwendig met de stofzuiger verwend.

Of wordt het condens deel inclusief pomp- en vlotterruimte eens lekker uitgesopt en ontdaan van de vette pluizenblubber, die daar in de loop van de jaren verzameld is.

Als het alarm filters gegeven wordt, dan duidt dit niet alleen op vervuiling van de filters, maar ook op het hele circulatiesysteem. En is dit een alarm voor de slechte onderhoudstoestand waarin de machine verkeert.

Filters moeten af en toe eens een nachtje in een azijnbadje worden gezet en met een stevige borstel en allesreiniger van het restvuil worden ontdaan.

Bij slechte doorstroming is het temperatuurverschil voor en na het wasgoed niet juist, meestal als gevolg vervuiling van het totale luchtcircuit.

Bij de condensdrogers zijn er twee luchtcircuits:

1 Het gesloten systeem vanaf de ventilator, naar het verwarmingselement, door de trommel, door de filters en de warmtewisselaar en terug naar de ventilator.

2 Het systeem wat de lucht uit de ruimte pompt met een ventilator en met deze lucht de warmtewisselaar koelt, waardoor de warme vochtige trommellucht afkoelt en zijn vocht zal verliezen.

In het verwarmingselement, de kanalen en de ventilatoren verzamelt zich stof, of soms zelfs sokken en dat vermindert de luchtdoorstroming in hoge mate.

Als de doorstroming vermindert, dan zal de temperatuur van de lucht hoger worden en nog meer vocht uit het wasgoed opnemen, waardoor de balans in de machine verstoord raakt en zich condens af gaat zetten op plaatsen waar je het niet wilt hebben.

Dat de aardlek er bij luchten niet uitgaat en bij verwarming wel, hoeft geen defect aan het element te zijn. Want bij luchten bevat de lucht nauwelijks vocht en zal dus niet elders condenseren.

De aardlek gaat er pas uit na een bepaalde tijd, dat is dus een signaal dat er iets is met verwarmde lucht en niet met het element.

Want aardsluiting komt haast niet voor bij open verwarmingselementen, zolang de spiralen vormvast zijn gebleven. Dit komt meer voor bij gesloten elementen zoals van wasmachines, waar de spiralen door de isolatie breken en de omhuizing raken.

We moeten niet vergeten dat haast alle electronica in witgoed, dus ook de printkaart, in direct contact staat met het lichtnet. Dus een stoffige printkaart kan net zo goed het aardlek veroorzaken.

Ook is gesteld dat er bij het proefdraaien, zonder kap, een brandlucht aan de achterkant ontstond.

Dat is natuurlijk logisch, als de kappen weg zijn, wordt de lucht niet meer door het element geleid, wat tot zeer snelle verbranding van het element zal leiden.

Hij wordt echt witheet en overlijdt.

Dus nooit proefdraaien als de kappen er niet op zitten.

Om in dit geval zeker te stellen dat het element de veroorzaker is van de aardlekfout, dan kun je dit alleen doen door het element tijdelijk met een schakelaar in alle aansluitingen afschakelbaar maken en de stroom in de aardleiding te meten. Dan krijg je de praktijk in beeld, die meetbaar is. Als je dan de stroom in de aardleiding op ziet lopen, dan schakel je alleen het element af en kijkt of de aardstroom ook verdwijnt.

Maar ik denk dat we het niet zover hoeven te zoeken en eerst moeten beginnen met een grondige reiniging van het hele binnenwerk, En de hele sump incl. pomp en vlotter onder de machine uit te soppen. Daarnaast meetsysteem van het vochtgehalte reinigen met azijn en meten of de koolborstels (indien aanwezig) geen overgangsweerstand hebben.

De print reinigen met een kwast alcohol.

Aardfouten kun je eigenlijk niet meten met een ohmmeter die met een veel te lage spanning gevoed wordt.

Wil je de isolatieweerstand meten, dan moet dat met minimaal de bedrijfsspanning van 230 volt.

Dit was een Miele die ik kreeg omdat hij zo slecht droogde, mankeerde na een grondige schoonmaakbeurt helemaal niets meer


20190221_142106.jpg
20190225_143322.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Lampje45 Ik heb een vergelijkbaar probleem. Nu heb ik de voorkant (niet de bescherming van de ring en bekabeling) en bovenkant verwijderd en alles schoongemaakt. Maar hoe kom ik bij de onderdelen pomp en vlotter die u noemt?
Hartelijke groeten
Mees
 
Allereerst is het niet handig om op een oude topic aan te haken en zelden is het exact hetzelfde type.
Dus start een eigen draad op met als eerste een foto van het machineplaatje, waar alle gegevens op staan.
 
Maar daar zit nu juist de crux, niet alleen het typenummer is belangrijk, maar ook de modificatiestatus en die is vrijwel zeker anders en dan gaan de adviezen over bepaalde onderdelen soms de mist in. En is het hier niet toegestaan om een oud topic "te kapen".

Want er zijn nogal wat diverse dingen voorbij gekomen en kan het haast niet het zelfde zijn. Dus begin met een schone lei, dan helpen we je graag.
 
  • Like
Waarderingen: Meesgaatklussen

Gerelateerde klussen

Reacties
2
Weergaven
347
Reacties
5
Weergaven
312
Reacties
2
Weergaven
3K
Reacties
10
Weergaven
543

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via