90 graden bochten in elektraleidingen

Hallo, ik zie op youtube de nodige filmpjes waarbij 90 graden bochten in 16 mm elektraleidingen gemaakt worden m.b.v. inbouwdozen. Is dit om de e.o.a. reden beter dan van die PVC 90 graden bochtjes gebruiken (of eventueel zelf de buis buigen)? Is dit soms een kwestie van gemak: gat boren met dozenboor i.p.v. een bochtje moeten uithakken? In mijn geval gaat het om cellenbeton, dus zo'n bochtje maken is makkelijk zat met een speedboor. Bij de inbouwdozen methode vraag ik me af: als je hier overheen stuct, gaat dat niet scheuren? Hoor graag jullie ervaringen.

Een inbouwdoos moet bereikbaar blijven. Dus als er geen wandcontactdoos of schakelaar geplaatst wordt: Niet doen.

En liever buigen met een buigveer dan die losse bochtjes. Want als een bochtje los raakt ben je alsnog de sjaak.

Bedankt voor de info. Maar als de kabels in de inbouwdoos gewoon doorlopen (geen lasverbindingen), dan hoeven de inbouwdozen toch niet perse bereikbaar te blijven? Ik heb zelf ook een voorkeur voor buizen buigen, maar ik begin te twijfelen of ik ouderwets bezig ben door de vele filmpjes waar ze inbouwdozen gebruiken...

Probeer maar eens een trekveer door te voeren zonder de doos te openen.
Gewoon een bocht buigen of een prefab bocht gebruiken. Als deze in een muur ligt en aangesmeerd is, kan dit niet uit elkaar.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via