Ik had vorig jaar ook al een topic gestart met de vraag welke totaal vermogen ik nodig zal hebben. Inmiddels nadert de oplevering van mijn nieuwbouwhuis snel en ben ik uitgekomen wat betreft de apparatuur wat er straks in komt.
Ik laat de boel van 1x40A (stond op de hoofdschakelaar?) naar 3x25A verzwaren. Nu ben ik overal info aan het verzamelen hoe en wat het beste is gezien de groepenkast die ik nu heb. Helaas kon ik niet vanuit de bouw aangeven dat ik een 3 fase aansluiting wil, dus moet dit allemaal achteraf zelf gaan regelen.
Huidige kast:
Vanuit de bouw reeds al aparte groep voor wasmachine, wasdroger, stoomcabine en Whirlpool
keukenapparatuur:
-inductie 10,8kW (400v)
-1 grote vriezer
-US koelkast
-stoomoven
-bakoven
-magnetron
-quooker
-vaatwasser
Badkamer:
-Stoomcabine 5500kW (2x230v, moet extra groep bijgeplaatst worden waar nu vanuit de bouw slechts een 1groeps stopcontact is gemaakt)
-Whirlpool
Overig:
-wasmachine
-wasdroger
-extra grote vriezer in schuur (ja hamsteren)
----------------------------------------------------------------
Ik vroeg me dus af of ik de gehele kast moet gaan vervangen of een extra 3 fase kast kan bij laten plaatsen. Wat zijn de voor en nadelen van beide gevallen?
Ik laat de boel van 1x40A (stond op de hoofdschakelaar?) naar 3x25A verzwaren. Nu ben ik overal info aan het verzamelen hoe en wat het beste is gezien de groepenkast die ik nu heb. Helaas kon ik niet vanuit de bouw aangeven dat ik een 3 fase aansluiting wil, dus moet dit allemaal achteraf zelf gaan regelen.
Huidige kast:

Vanuit de bouw reeds al aparte groep voor wasmachine, wasdroger, stoomcabine en Whirlpool
keukenapparatuur:
-inductie 10,8kW (400v)
-1 grote vriezer
-US koelkast
-stoomoven
-bakoven
-magnetron
-quooker
-vaatwasser
Badkamer:
-Stoomcabine 5500kW (2x230v, moet extra groep bijgeplaatst worden waar nu vanuit de bouw slechts een 1groeps stopcontact is gemaakt)
-Whirlpool
Overig:
-wasmachine
-wasdroger
-extra grote vriezer in schuur (ja hamsteren)
----------------------------------------------------------------
Ik vroeg me dus af of ik de gehele kast moet gaan vervangen of een extra 3 fase kast kan bij laten plaatsen. Wat zijn de voor en nadelen van beide gevallen?