3 fase groepenkast

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had vorig jaar ook al een topic gestart met de vraag welke totaal vermogen ik nodig zal hebben. Inmiddels nadert de oplevering van mijn nieuwbouwhuis snel en ben ik uitgekomen wat betreft de apparatuur wat er straks in komt.

Ik laat de boel van 1x40A (stond op de hoofdschakelaar?) naar 3x25A verzwaren. Nu ben ik overal info aan het verzamelen hoe en wat het beste is gezien de groepenkast die ik nu heb. Helaas kon ik niet vanuit de bouw aangeven dat ik een 3 fase aansluiting wil, dus moet dit allemaal achteraf zelf gaan regelen.

Huidige kast:
2_6892kn_1.jpg

Vanuit de bouw reeds al aparte groep voor wasmachine, wasdroger, stoomcabine en Whirlpool

keukenapparatuur:
-inductie 10,8kW (400v)
-1 grote vriezer
-US koelkast
-stoomoven
-bakoven
-magnetron
-quooker
-vaatwasser

Badkamer:
-Stoomcabine 5500kW (2x230v, moet extra groep bijgeplaatst worden waar nu vanuit de bouw slechts een 1groeps stopcontact is gemaakt)
-Whirlpool

Overig:
-wasmachine
-wasdroger
-extra grote vriezer in schuur (ja hamsteren)
----------------------------------------------------------------

Ik vroeg me dus af of ik de gehele kast moet gaan vervangen of een extra 3 fase kast kan bij laten plaatsen. Wat zijn de voor en nadelen van beide gevallen?

De meeste componenten blijven prima bruikbaar (kast/aardlekschakelaars/groepen). Wel zul je een extra kast ernaast nodig hebben voor ruimte voor een 4 polige hoofdschakelaar, 4 polige aardlekschakelaar, krachtgroepen etc. en zal de bestaande kast behoorlijk aangepast moeten worden. Als de stoomcabine op 3 fase kan is dat beter voor de verdeling. Tevens zou ik nog eens goed het totaal benodigde gelijktijdige vermogen berekenen, 3x25A wordt misschien wat krap.

Er zitten al 3 aardlekschakelaars met 10 groepen in de bestaande kast.
Deze blijven toch prima bruikbaar. Waarom zou je die vervangen? Alleen zal de 2 polige hoofdschakelaar door een 4 polige vervangen moeten worden en moet op elke ALS, een fase worden aangesloten.
Wat moet er dan aan groepen nog precies bijkomen? Uiteraard is het goedkoper om die in een kastje ernaast onder te brengen, dan om de hele boel compleet te vervangen.

Hier een voorbeeldje puur ter indicatie wat mogelijk zou zijn:

22739_indicatie_1.jpg

Zoals je ziet zou de bestaande kast indeling wel behoorlijk aangepast moeten worden.

Sxnder schreef:
Er zitten al 3 aardlekschakelaars met 10 groepen in de bestaande kast.
Deze blijven toch prima bruikbaar. Waarom zou je die vervangen?
Ik heb geen idee, wellicht een 'lege grote kast' en dan alles overplaatsen?
Wat moet er dan aan groepen nog precies bijkomen?
Als ik mijn applijst even bekijk:

-inductie 10,8kW (400v) KRACHTGROEP

Fase&groepen verdeling:
FASE1
-bakoven 3700W GROEP1
-waterdruk Whirlpool GROEP2
-wasmachine GROEP3
-2e verdieping GROEP4

FASE2
-US koelkast + stoomoven 1900W GROEP5
-wasdroger GROEP6
-extra grote vriezer in schuur 130W + woonkamer GROEP7
-vaatwasser 1900W + afzuigkap 340W + verlichting/stopcontacten keuken GROEP8

FASE3
-magnetron 1220W + quooker 1600W + 1 grote vriezer 130W GROEP9
-Stoomcabine 5500kW (2x230v)KOOKGROEP
-1e verdieping GROEP10

Weet niet of de verdeling helemaal klopt. In iedergeval snachts wassen en of wassen of drogen en niet tegerlijkertijd voor de zekerheid.
Uiteraard is het goedkoper om die in een kastje ernaast onder te brengen, dan om de hele boel compleet te vervangen.
Als het stuk goedkoper is en een geheel nieuwe kast heeft geen voordeel tov een kastbijplaatsen kies ik uiteraard voor de laatste optie.

De bestaande kast aanpassen en een extra bijplaatsen is veel voordeliger omdat in het geval van een grotere kast ook al het bestaande leiding werk moet worden aangepast.
Verder denk ik dat 3x25A hoofdzekeringen te krap wordt. Alleen al je vaste apparatuur samen is al +/- 144A. 70% gelijktijdig hiervan is al 100A en dan zijn de algemene groepen nog niet meegeteld. De volgende stap is dan 3x40A, dat zou beter bij deze installatie passen (wel duurder ivm capaciteits tarief).
Om de stoom cabine te voeden zou ik, ipv een kookgroep op fase 3, ook een krachtgroep nemen met 2 of eventueel (indien mogelijk) 3 fases aangesloten, voor een evenwichtiger verdeling. Je kan dan nog wat schuiven met de gewone groepen naar fase 3 (bijvoord de wasmachine).
Er zal dus een kastje moeten worden bijgeplaats met een 4 polige aardlekschakelaar en 2 krachtgoepen (3P+N) tbv kookplaat en stoomcabine.

Ik zag dat ik ook naar 3x35A kon gaan. En inderdaad, kost me bijna 600euro duurder ipv 3x25A op jaar basis.

Zal nog even goed overnadenken en met de elektricien overleggen. Btw, wee niet eens of de stoomunit op 3fase aangesloten kan worden. De inductie is totaal 10,8. Ga even vanuit dat ik max 3 pitten gebruikt kom ik op 7kW ong.

Lastig...

Tja lastig niet zozeer want met zoveel elektrische gadgets ben je van alle gemakken voorzien maar als jij en je familieleden er gelijktijdig gebruik van willen maken hangt daar een prijskaartje aan...
Overigens 35A zijn schroefzekeringen, jij hebt al hoofdautomaten. Na 25A komen die in 40A.
Je zou natuurlijk wel 3x25A kunnen proberen en dan continu rekening houden met wat je wel en niet gelijktijdig kunt gebruiken. Als het dan toch misgaat kun je de hoofdautomaat wel zelf resetten.
Officiel moet je iig rekening houden met een gelijktijdigheid van tenmiste 70%

Schroefzekeringen? wat wil dat zeggen? Ik heb nu in de zaak ook 3x35A. Trouwens klopt het dat als de boel uitknalt dat ik nadat alle app uitgezet zijn slechts de hoofdschakelaar/automaat? omhoog duwt en niet de energieleverancier moet langskomen om de hoofdzekeringen te vervangen? Was in de zaak gebeurd, daardoor heb ik ook 3x35A nu.

Is het slecht voor de installatie als dit af en toe gebeurd? Misschien ga ik toch voor 3x25A eerst, als we toch niet uitkomen dan hoger zetten. (liever 160euro meer uitgeven om nogmaals te verzwaren dan gelijk aan 600euro meerprijs vastzitten).

Ik zou de kookgroep voor de stoomcabine over 2 fases verspreiden, daarmee heb je een veel betere verdeling over de fases. Deze dan samen met de kookgroep achter een 3-fase aardlekschakelaar.

Verder zou ik idd ook gaan voor een poging om het op 3x25 te proberen, aangezien dit in de praktijk misschien allemaal wel meevalt.

Gr. Richard.

Het zal in de praktijk misschien best meevallen zolang je niet teveel gelijktijdig aanzet maar bij een bepaald geïnstalleerd vermogen hoort nou eenmaal een bepaalde waarde hoofdzekeringen.
Die hoofdautomaten kun je idd zelf resetten. Schroefzekeringen moeten door een mannetje van de netbeheerder vervangen worden ($$$).

Begin er steeds meer van te begrijpen :)
Ik heb even gechecked naar de tarieven voor 3x40A. Zit al op 90euro p/m aan capaciteitvergoeding ipv 11euro voor de 3x25A :-|

Even nog een aantal dingetjes:
Om de stoom cabine te voeden zou ik, ipv een kookgroep op fase 3, ook een krachtgroep nemen met 2 of eventueel (indien mogelijk) 3 fases aangesloten, voor een evenwichtiger verdeling.
Ik zou de kookgroep voor de stoomcabine over 2 fases verspreiden, daarmee heb je een veel betere verdeling over de fases. Deze dan samen met de kookgroep achter een 3-fase aardlekschakelaar.
Hebben jullie het over dezelfde 'setup'?

Trouwens, wanneer is een kast geschikt voor 3 fase? Ik dacht dus dat onze kast misschien niet geschikt was voor 3 fase, dus daarom het idee om de hele kast te vervangen. Maar zo te lezen, kan elke kast als 3 fase kast fungeren? Mits er een 3fase/4polige? hoofdschakelaar opzit?

2xjuist. Ik zie nu trouwens ook dan 3x40 idd duurder is als 3x35A. Dan ligt 3x35A dus voor de hand lijkt me.
Maar eerder zei je dat de volgende stap van 25A ->40A is omdat ik hoofdautomaten heb?
Overigens 35A zijn schroefzekeringen, jij hebt al hoofdautomaten. Na 25A komen die in 40A.

Ik heb dit even doorgenomen:
Hoofdzekering in slimme meter oxxio?

Kwam er nog niet echt uit :?
Een hoofdautomaat die je kan schakelen is anders dan je hoofdzekering?

330 schreef:
Maar eerder zei je dat de volgende stap van 25A ->40A is omdat ik hoofdautomaten heb?

Een hoofd automaat die je kunt schakelen is een hoofdzekering, deze komen na 25A als 40A. Schroef zekeringen (35A) zijn tevens hoofdzekeringen alleen kun je die niet zelf vervangen, dat kan alleen de netbeheerder. Als 35A echter aanzienlijk voordeliger is, weet ik wel wat ik zou kiezen. In dat geval zal je één fase 40A hoofd automaat, indien mogelijk dus voor 3x35A schroefzekeringen moeten worden vervangen.
Informeer hier eens naar bij je netbeheerder, zij kunnen je alles over de mogelijkheden vertellen.

Hoe belangrijk is het merk van groepenkasten? Bekende 'A-merken' die overal te krijgen zijn, zijn die ook kwalitatief ook echt beter dan goedkopere merken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via