22 mm cv leidingen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een nieuwe combi ketel aangesloten ipv de oude moederhaard.

Nu werd bij een winkel mij vemeld dat de hoofleiding 22 mm moeten zijn en deze op het eind aan elkaar moeten. dus een rond circuit (aanvoer aan retour) van 22 mm leidingen en dat de radiatoren daarop aangesloten moeten worden met 15 mm.

Nu wordt mijn woonkamer niet warm terwijl de ketel is hoog aanslaat maar later zachtje aan staat... mijn gevoel komt dit doordat het water de makkelijkste weg kiest en rond gepompt wordt via de 22 mm buizen ipv de 15...? Is deze aansluiting zo goed of moeten ze niet verbonden worden?

Roan,

Ik neem aan dat je met een 1 pijps-systeem bezig bent!
Zorg dat je waar de leiding onder de radiator doorloopt, een vernauwing maakt!

Anders zal de radiator het nooit doen.

Gr Ben

In oudere woningen is vroeger een z.g. 1-pijps systeem gemonteerd met een moederhaard.
De leiding welke onder de radiator door loopt moet inderdaad 1 maat kleiner zijn dan de hoofdleiding dus hoofdl. 22mm is onder radiator 15mm.

Omdat jouw radiatoren weerstand hebben en het leidingwerk minimaal bij 22mm loopt het water dus niet over de radiatoren maar door de hoofdleiding.

Voorstel welke het probleem zal oplossen is:
Aan het einde - bij de verste radiator de leiding tussen aanvoer en retour niet verbinden met een 22mm pijp maar met 15mm en een instelbaar afsluitertje ertussen. (Neem een goedkoop voetventiel)

Door deze aanpassing is de weerstand in het leidingwerk hoger en zal het water van de ketel over de radiatoren lopen.

Succes verzekerd.

Groet,
Henk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan