2 fase kookplaat op krachtstroom aansluiten

Een nette verdeling is bij een 3 fase kast niet mogelijk met een kookgroep.
Afhankelijk van hoe strikt je bepaalde normen aanhoudt, zou je zelfs kunnen stellen dat een kookgroep niet toegestaan is bij 3x25A.

Een 3 fase krachtgroep heeft in ieder geval de voorkeur.

Speciaal voor jou @Sander 1972 :
Screenshot_20250123-174327.png

TS hééft dit al in z'n groepenkast (zelfs 1 fase extra, namelijk een 3 fase "krachtgroep"), dus waarom zou hij extra kosten en moeite moeten gaan maken?

En als jij als elektricien niet het verschil tussen een fase en een groep duidelijk kan maken of hebt, zou jij niet mijn voorkeur hebben als ik iemand zou moeten inhuren. Sorry dat ik het zeg.

Hier worden de twee nulleidingen, die vanuit de kookplaat komen, samengevoegd tot de nul aan de spanningsvoorziening. Volkomen logisch (vind ik).
Oooh ik was in de veronderstelling dat de stekker-kabel aan de kookplaat vastgezet werd. Dat had ik toen bij mijn model. Maar als de draden vanuit de kookplaat komen en aan de stekker-kabel vastgezet worden dan is het idd logisch.

Schermafbeelding 2025-01-23 om 15.02.03.png

Ik dacht dus dat die 5 aders vanuit de stekker kwamen en aan die schroefverbindingen gingen.. daarom zou je een kortsluiting verwachten als grijs bij blauw zou komen..

Het is me nu duidelijk, dank @Kees voor de opheldering.

Even voor een ieder, en in het bijzonder @Kaajee en @Sander 1972 :

Omgangsregels

* Op dit forum gelden de normale omgangsregels, behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden en plaats geen opmerkingen en reacties van aanvallende, vijandige, belerende of uitlokkende aard.

Graag weer ontopic.

On topic: de kookplaat werkt blijkbaar als een zonnetje en is op correcte wijze aangesloten, slim gebruikmakend van de reeds aanwezige 3 fasen en 3 fasen automaat om zo het vermogen goed over de fases te kunnen verdelen.
Wel het advies om even te kijken naar de aardlek situatie mbt de kookplaat.

HO! Laten we nou even GOED naar de fotos kijken: Zoals in het zwarte kunststof is gestanst heeft de kookplaat 2 kringen: L1-N1, en L2-N2. Aan de stekkerzijde moeten in geval van een 3-fase aansluiting daar de N1 en de N2 samen op de nul van de perilex, en L1 op L1 en L2 op L2. Maar als je daar de grijze draad niet verbindt, of zelfs afknipt, dan is N1 van de kookplaat niet meer verbonden en zal de helft van de kookplaat het NIET DOEN, tenzij je alsnog een brug aanbrengt tussen N1 en N2.

Het advies alsnog een kookgroep te maken is verkeerd. Niet alleen belast je daarmee de boel helemaal scheef (de héle capaciteit van de kookplaat komt dan op slechts één van de drie fases!) maar het is ook nog weggegooid geld.

En tot slot, een aardlekschakelaar is totaal niet voorgeschreven noch noodzakelijk voor een vast toestel aan een perilex stekker. Ook geldklopperij.

Tot slot, beste @Walker: zeker moeten we omgangsvormen hanteren, maar dat mag natuurlijk nimmer ertoe leiden dat er gezwegen moet worden als er foutieve info of adviezen verschijnen. Ik heb zelden zo'n vloed aan verkeerde adviezen gezien als hier. Ik verwacht en hoop dus dat er niet geknipt gaat worden in mijn bijdrage.

Screenshot_20250124_003448.jpg
Screenshot_20250124_003410.jpg

Wellicht is het een idee om een sticky topic in deze sectie te maken met wat uitleg over de terminologie, waarin onder andere (door een elektricien;-) ) uitgelegd wordt dat er inderdaad een wezenlijk verschil is tussen een fase en een groep en tussen spanning en stroom etcetera.
Ook wat eigenlijk een typische (NL) kookgroep inhoudt en dat een kookplaat in de regel vrijwel altijd prima op een ) "krachtstroom", 3 fasen aansluiting aangesloten kan worden.
Met name gezien het flink aantal vragen wat er over het aansluiten van een kookplaat voorbij komt.
Dan kan daar altijd (eerst) naar verwezen worden en voorkomen we misschien vaker dit soort discussies.

• Like
Waarderingen: Bouwtux
En @Bouwtux , je hebt deels gelijk wat betreft de al dan niet verplichte aardlekschakelaar bij een "vast toestel" maar dat ligt wel wat genuanceerder", dat mag alleen als er een voldoende lage aardverspreidingsweerstand is en er regelmatig toezicht is. Voor een woning is dat ongeveer 1,5 tot 2 ohm.
Dus gezien de lastigheid hiervan is een aardlekschakelaar in zo'n situatie dus mijns inziens wél aan te raden.

Laatst bewerkt:
20250124_091255.jpg

Dit is de kast die we in de eerste foto zien
20250124_091243.jpg
Die krijg ik dus niet zomaar besteld.

Met de kook groep wel, die zou je nog kunnen verdelen over 2 aardlek automaten met losse groepen.
Maar dat doe ik nooit omdat er dan bij storing kans is dat er 2 aardlek automaten eruit gaan en het halve huis geen licht heeft.
20250124_091323.jpg

Dan ga je zelfs terug naar de discussie over 2 of 4 polige aardlekschakelaars in de woningbouw: Tot 2016 was het gebruikelijk om 2 stuks 4-polige aardlekschakelaar te monteren. Er zijn zelfs speciale busboards voor gemaakt. Met de 2015 versie van de norm mocht het niet meer (maar geen enkel bericht dat bestaande situaties niet veilig zouden zijn of zelfs aangepast moesten worden). Later is dit in een correctieblad bijgesteld naar "wordt niet aangeraden". Waarschijnlijk om claims vanuit de markt te voorkomen.

Ik kan mij voorstellen dat in dit soort specifieke situaties (2 gekoppelde installatieautomaten verdeeld over 2 fasen) je juist wel een 4-polige aardlekschakelaar als beveiliging zou willen hebben.

Ook het topic uit het andere forum dateert uit 2018... Probleem zal niet zozeer in de moderne woningen zitten, maar vooral in de oudere woningen (bedenk dat zelfs 1985 al 40 jaar geleden is...)

Een 4p aardlekschakelaar is wat duurder dan een 2p en neemt ook nog meer ruimte in, terwijl er maar 4 groepen achter mogen.

Bij een installatie met 12 groepen betekent dat 3 aardlekschakelaars en dat scheelt 6 breedte elementen in de groepenkast.

Ik heb zelf de ruimte wel in de kast en heb 3 stuks 4p aardlekschakelaars gemonteerd. Ideaal voor de faseverdeling van de groepen incl. kookplaat.

Of je neemt (bij aanschaf) een 3 fasen aardlekautomaat, ben je in 1x klaar.
Kan TS @KraNikk overigens alsnog doen , lijkt me gezien de voorgaande discussie een betere investering dan vervangen door een kookgroep.

@Kaajee
Helemaal met je eens hoor, dat een aardlekschakelaar altijd aan te bevelen is. En zeker met de huidige prijzen is er geen enkele reden meer om er op te bezuinigen (behalve plaatsgebrek). Zelf heb ik 5 groepen op 2 aardleks plus 5 groepen uitgerust met alamats. En dat allemaal op 1 fase 35A

Als ik een kast bestel, dan neem ik het iets ruimer. Standaard doe ik 1/3 fase. Zodat er ruimte is om uit te breiden.

En bij deze kast is er geen ruimte meer. En een 4polige aardlek pas daar niet meer bij.
Er is wel ruimte op die andere aardlek automaten en daar kunnen 2 of 4 groepen of 2 groepen en een kookgroep van gemaakt worden.

Gerelateerde klussen

Reacties
4
Weergaven
548
Keuken
Lexitron
Reacties
4
Weergaven
923
Keuken
Jordy101
  • MikeMike85
  • Keuken
  • 1
  • 848
Reacties
1
Weergaven
848
Keuken
S.oldeerbout
Reacties
4
Weergaven
1K
Keuken
Vonken_trekker
Reacties
5
Weergaven
3K
Keuken
Sleutelmeneer

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via