2 CV ketels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil 2 CV ketels opnemen in het CV systeem (geen cascade) waarbij 1 ketel als reserve fungeert bij storing van de hoofdketel.
De hoofdketel hangt in de bijkeuken en de reserveketel wil ik op zolder hangen.
Beide ketels moeten onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren met een eigen kamerthermostaat.

Ik dacht dit te doen door beide ketels te voorzien van service-afsluiters.
Moeten beide ketels ook een eigen expansievat hebben?

Dit kan wel, maar dan moet je voor elke ketel 1 service afsluiter doen, dus bv alleen in de aanvoer. Op die manier is er niet een deel dat helemaal afsluitbaar is.

Ingmar89 schreef:
Dit kan wel, maar dan moet je voor elke ketel 1 service afsluiter doen, dus bv alleen in de aanvoer. Op die manier is er niet een deel dat helemaal afsluitbaar is.

Ik denk dat hij de service afsluiters wil om de ketel in te blokken, dus gewoon 2 afsluiters per ketel.
Dan kan je er altijd 1 dichtzetten om onnodig stroming over de ketel te voorkomen en blijft deze wel op druk staan.

Je gaat ze apart gebruiken, dus altijd maar 1 ketel aan. In dit geval hoef je naar mijn idee geen 2e expansievat te plaatsen.

Ben je zo bang in de kou te komen?
Tenslotte toch 2x een rookgasafvoer gasleiding etc etc.

Nee, dat mag niet.
Je mag nooit een ketel in een dicht circuit zonder expansievat en overstort te monteren.

Klopt, dat mag niet.
maar in deze situatie zal de ketel niet zonder vat gaan draaien.
als ketel 1 draait, staan de afsluiters van ketel 2 uit, en zal de stekker er uit zijn.
valt ketel 1 uit, gaan de afsluiters van 2 open en van 1 dicht, en de stekkers worden ook omgewisselt, dus 1 druk vat kan in dit principe.

wel een overdreven situatie zeker gezien de kosten van 2 cv ketels.

groeten boudewijn

Ik ken de wetten in deze niet maar als een ketel met dichte kranen gaat draaien zonder overstort of expansievat, lijkt me dit link. Aanwijzingen om altijd eerst de kranen open te zetten en dan pas de stekker er in, kunnen worden genegeerd of vergeten.
Ofwel je gebruikt één service afsluiter bij elke ketel, mocht de hele ketel of een onderdeel moeten worden vervangen dan moet alsnog de instalatie worden afgetapt,
ofwel elke ketel krijgt zijn eigen overstort, vul/aftappunt en expansievat, en kan dan met twee afsluiters worden losgekoppeld van de rest van de instalatie. Mocht je de driewegklep moeten vervangen dan blijft de rest van de instalatie warm, en dat wil je blijkbaar erg graag.
Let wel op vorstgevaar in de bijkeuken, je gaat blijkbaar voor maximale betrouwbaarheid. Laat ook regelmatig de 'reserveketel' even werken, als de pomp vast zit als je hem nodig hebt kom je nog niet ver.

Of een beter onderhoudscontract met je leverancier. Binnen 8 uur respons of zo? Of zo'n mooi gaskachel in de woonkamer, heb je ook dubbele verwarming.
Maar niet echt een antwoord op de vraag :roll:

Of als je toch lekker bezig bent een (zonne)boiler, dan heb je nog wat voorraad. Weet alleen niet of je daar de CV op kunt laten draaien.
Ook weer geen antwoord op de vraag :shock:

Spekman schreef:
Ingmar89 schreef:

Ik denk dat hij de service afsluiters wil om de ketel in te blokken, dus gewoon 2 afsluiters per ketel.
Dan kan je er altijd 1 dichtzetten om onnodig stroming over de ketel te voorkomen en blijft deze wel op druk staan.

Je gaat ze apart gebruiken, dus altijd maar 1 ketel aan. In dit geval hoef je naar mijn idee geen 2e expansievat te plaatsen.

Ben je zo bang in de kou te komen?
Tenslotte toch 2x een rookgasafvoer gasleiding etc etc.

spekman, jij komt het dichtst in de buurt van mijn idee.
Alle onderdelen zijn er nl. al; ik heb al een goede reserve-ketel waarvan ik het zonde vind om weg te doen; tevens zijn alle onderdelen, leidingen en rook-afvoeren al aanwezig.
Lijkt me een leuk project om een reserve-unit beschikbaar te hebben bij uitval van de hoofdketel.

Tja...Wie bewaart die heeft wat!

Maar je kan de ketel gewoon bewaren en dan bij problemen de onderdelen uitwisselen, zoals eerder al gezegd was.

Blijkbaar is je bestaande ketel een keer verplaatst aangezien je alles al hebt zitten. Als jij het dan leuk vind om een 2e ketel op te hangen (wat natuurlijk zwaar overboden is :? ) dan moet je dat zeker doen!
Expansievat hoeft dus niet, maar wél een overstort bij beide ketels plaatsen!

Succes ermee!

Ik zou dan toch wel op je back-up cv-ketel een tijdklok monteren zodat
deze elke dag wel even gaat pompen, anders kan je bij te lange stilstand
de pomp wel weggooien.
Ook vraag ik mij dan af of er warmwater op zit, zo ja, kijk dan heel goed
uit met legionella, dat gaat echt een serieuse bron worden.
Misschien kan je tussen de afsluiters en je ketel nog een kortsluitleiding
met afsluiter monteren, zodat de ketel wel gewoon kan circuleren zonder
dat hij op je hoofd systeem zit, dan zou ik er wel een extra exp.vat
bij zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan