17 cm PIR en dekvloer op zeer beton met 7 cm niveauverschil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste forumleden,

Ik heb een bestaande ruimte (schuur) met een stevige betonnen ondervloer. Ik heb aan een zijde 17 cm ruimte, maar aan de overzijde loopt de betonnen vloer schuin weg zodat ik daar op sommige plaatsen wel 24 cm heb. is ook niet regelmatig, maar een grote kuil, aan de wanden overal min of meer 17 cm.

Opties die ik zie, benieuwd naar jullie mening/advies:

1. zand erin / aantrillen tot alles 17 cm niveau is, daar 10 CM PIR op, 7 CM dekvloer

2. met in stappen verschillende platen PIR (10 tot 17 CM) direct op het beton alles tot op 1 cm precies min of meer 17 cm krijgen, vloerverwarming op wapening die over de iets ongelijk PIR heenligt, dan dekvloer

3. vloer eerst egaliseren tot 17 CM met cement oid, maar kost voor 120 vierkante meter wel extreem veel

wat zouden jullie doen?

Uitvullen met zand.
XPS platen met harde persing ca 7cm.
Droogbouw gipscementplaten ca 3cm met groeven voor de slangen.
Afwerklaag met vloertegels direct op de platen gelijmd.
Bij een droogbouw VVW-systeem geven de slangen direct de warmte af aan de tegels. De voordelen van een droogbouwsysteem zijn snelle verwarming, snelle regeling en geen warmteaccumulatie in een betonvloer. Nadeel van het DRGbouw-systeem is dat de materialen duurder zijn.
Een andere oplossing is muurverwarming, slangen op de muur bevestigen en dan stucen.
Onlangs is een studie gepubliceerd, in een vakblad, over de voordelen van wandverwarming tov vloerverwarming. mvgr bernhard

Wil je in je schuur een permanente stabiele temperatuur of alleen als je er aan het klussen oid bent het warm hebben. In het eerste geval je vloerverwarmingsslangen in je dikke dekvloer, (zoals optie 2) das een heerlijke grote warmtebuffer. In het tweede geval zoals hierboven want dan stook je het sneller warm voor tijdelijk gebruik.

Het warmteverlies van een dikke afwerklaag van de vloer zal hoger zijn dan bij een dunne afwerklaag, zoals bij een droogbouwsysteem. Het opslaan van warmte in de dekvloer geeft een verhoogd warmteverlies. De ruimtetemperatuur met zo'n dikke vloer is niet goed regelbaar. mvgr bernhard

Daar wil ik wel wat extra uitleg bij Bernhard, waarom is het warmteverlies in een dikke vloer groter? Waar verlies je het dan naar toe?
Mijn vloerverwarming ligt onderop een 21cm dik blok beton. Het duurt de eerste keer 4 dagen om het op te warmen maar als ik nu de deur openzet in de winter zit er zoveel restwarmte in dat beton dat het in no time weer warm is in mijn huis zonder dat ik bij hoeft te stoken.
Opslaan en verlies in 1 zin snap ik dus niet.
Je ruimte temperatuur is met zo een dikke vloer uiterst stabiel, geen nachtverlaging toepassen maar gewoon altijd op de ingestelde temperatuur zetten.

No Hands,
Een gedeelte van de opgeslagen warmte in de betonvloer zal verdwijnen naar de onderkant en zijkanten.
De warmteaccumulatie in je betonvloer is geen restwarmte.
Die warmteaccumulatie is niet gratis, die heb je er ingestopt en die zal je ook steeds op peil moeten houden.
Het voordeel van een droogbouwsysteem is:
- geen warmteopslag in de vloer
- instellen van een nachtverlaging
- zeer snelle opwarming van de vloer.
mvgr bernhard

Met 17cm PIR zal dat verlies wel meevallen lijkt mij.
Het voordeel van nachtverlaging zie ik ook niet zo, maar dat is afhankelijk van het gebruik van de schuur ook denk ik.

Ik ben het niet met je eens, Bernhard. Het warmteverlies van een dikke vloer is precies gelijk aan een dunne vloer, mits gelijk geisoleerd.

Een dikke vloer is inderdaad wel trager, zowel in opwarmen als afkoelen. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits je maar continu stookt. Wil je snel een graadje erbij stoken, dan is een dunne vloer wel prettiger.

Een dikke vloer geeft een veel constantere temperatuur, plotselinge opwarming door bijvoorbeeld veel mensen op visite, of de zon even in de kamer, worden in de vloer opgenomen. Zo blijft de ruimtetemperatuur veel constanter.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Reacties
2
Weergaven
80
  • Paulus2
  • Vloeren
  • 1
  • 134
Reacties
1
Weergaven
134
  • kramertjes
  • Vloeren
  • 0
  • 119
Reacties
0
Weergaven
119
Vloeren
kramertjes
Reacties
5
Weergaven
551
Vloeren
Marcn.88

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via