'04 Bauknecht WAD6770 maakt programma niet af, waarom?

Bauknecht WAD6770 wasmachine uit 2004
8554 723 12000

Beste,

onze wasmachine maakt zijn programma (vrijwel structureel) niet af. Ik heb de koolborstels inmiddels al vervangen (die waren inderdaad kort geworden) en verder zo'n beetje alles nagelopen: aanvoer werkt goed (machine vult goed en vlot, en tot juiste niveau), afvoerslang is niet verstopt (was wel wat vies dus doorgespoeld), luchtslang naar pressostaat ook schoon, manchet onderaan trommel losgemaakt en was schoon (kon tevens verwarmingselement zien en zag daarop geen kalkafzetting), pomp draait vrij en al zijn slangen zijn schoon, etc..

De machine heeft geen display om een foutcode weer te geven, maar geeft wel met LEDs aan dat er iets aan de hand is (edit: zie bijlage voor status vd LEDs). De betekenis hiervan is mij echter onduidelijk. Steevast wanneer hij blijft hangen, gaan de volgende LEDs aan: "Wassen" (brandt continue) en alle centrifugesnelheden (knipperen tegelijk).

Eerst dacht ik dat de machine bleef hangen in de stap "Wassen", maar aangezien deze LEDs ook op deze manier branden wanneer ik het programma "Afpompen" heb gestart, dnek ik niet langer dat dit het geval is, maar dat hij me "iets" wil vertellen. Maar wat?

Het afpompen verloopt volgens mij gewoon goed, de machine is vrij van water maar toch gaat hij in storing.

Misschien nuttig te vermelden: bij het doorblazen van de pressostaat (edit: zie bijlage voor een visueel overeenkomstig model) hoor ik deze maar 1x schakelen (en nog een keer wanneer ik stop met blazen uiteraard), maar aangezien ik in sommige instructies lees dat de pressostaat 2x hoort te klikken, zou een defecte pressostaat dan de oorzaak kunnen zijn? Edit 2: dmv weerstand meten kan ik bevestigen dat hij bij die ene klik wel goed schakelt: oneindige weerstand voor het blazen, vrijwel geen weerstand bij blazen na de klik.

En anders: ik heb ergens ooit gelezen dat de machine/pressostaat gekalibreerd zou moeten worden door een bepaalde hoeveelheid water in de trommel te doen (ik meen iets van 2 liter of zo) en dan de machine dmv een speciale procedure te starten. Dit was echter voor een ander model, dus ik weet niet of zoiets ook nodig is voor deze en wat die procedure dan precies zou zijn.

Iemand enig idee hoe nu verder?

WhatsApp Image 2025-03-01 at 17.03.14.jpeg

WhatsApp Image 2025-03-01 at 17.07.13.jpeg

Laatst bewerkt:
Van dit model heb ik geen servicemanual beschikbaar, daarom had ik niet gereageerd. Is natuurlijk een al oud model, daarvan is nog maar weinig te vinden (dat komt ook doordat ik zelf geen toegang heb tot de uitgebreide databank van Bauknecht). Ik vind het best wel een prestatie voor een budget wasmachine om het 20 jaar vol te houden, maar dat terzijde.

Inmiddels heb ik toch een documentatie weten te vinden, waarin in elk geval zo'n zelfde bedieningsconsole beschreven wordt en de daarbij behorende foutcodes. Daaruit blijkt, dat alleen de lampjes in het rijtje 'Voorwas', 'Wassen', 'Spoelen', 'Spoelstop', 'Centrifugeren', 'Einde' er toe doen voor de foutcode. De lampjes van de centrifugesnelheid hebben geen betekenis voor de foutcode als zodanig.

Het branden van het lampje 'Wassen' en verder geen andere zou dan duiden op een foutcode F08, waarvoor in de foutcodelijst staat dat het te maken heeft met de verwarming. Verwarmingselement zou defect kunnen zijn, een kabelbreuk, dat soort dingen. Er staat ook iets bij van eventueel stuurmodule defect.

Je zou het verwarmingselement ohms kunnen doormeten. De waarde ervan staat bij het model dat ik heb bekeken (WA DYNAMIC 1200, 855488003007) gespecificeerd op 22 - 28 Ohm (voor een element van 2000 Watt). En de bedrading daarvan nalopen. En misschien is er iets mis met het verwarmingsrelais, maar waar dat op de printplaat zit, kan ik niet zeggen. Wel weet ik dat een verwarmingsrelais dat slechte contacten heeft, vaak te herkennen is aan soldeercontacten op de printplaat die er verbrand uitzien.

Daar moet ik het echter bij laten, want verder ontbreekt het bij mij aan daadwerkelijke reparatie-ervaring.

• Like
Waarderingen: appie76
Dankjewel voor je bijdrage Kees! Ik ga ermee aan de slag, al vraag ik me af of het inderdaad aan het verwarmingselement zou liggen aangezien de fout ook optreed na afloop én direct aan het begin van wanneer ik enkel het programma "centrifugeren" of "afpompen" kies: programma's waarbij ik niet zou verwachten dat hij gaat verwarmen.

Over dat hij het al 20 jaar volhoudt: we spreken 'm af en toe lief toe, dat helpt vast. En vanuit de duurzaamheidsgedachte repareer ik liever eerst voordat ik vervang. Al gebiedt de eerlijkheid me te zeggen of een nieuwe, moderne machine niet duurzamer is dan eentje van 20 jaar geleden...

Heb even gezocht of ik de servicemanual (incl. foutcodelijst) ook op het Internet kon vinden en dat is inderdaad het geval.
Zo vind je die documentatie:

003371.jpg

• Like
Waarderingen: appie76
Die 'zoekterm' zag ik in de documentatie waar ik (uit een andere, tamelijk beperkte bron) zelf over kan beschikken.
En die had ik in de betreffende database dan weer gevonden door alle Bauknecht wasmachines die met WAD beginnen te bekijken...

Gerelateerde klussen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via