Hallo Klusexperts,
Indien mogelijk graag advies.
Het gaat om een niet verwarmde niet geisoleerde aan garage aangebouwde berging van 6x2,2 meter (stenen muren rondom.) schuine dak is 2,47 breed. Ik voeg aan het einde van mijn uitleg en vragen wat foto's toe.
Het dakbeslag is vrijwel totaal verrot door jarenlange woekerende klimop. Vrijwel 4 groene kliko's er af gehaald.
De opbouw zoals hij was is 10 dwarsbalken van 9 x4,5 deels in balkdragers deels in uitsparingen in de muur.
Op die balken was triplex gespijkerd en direct daarop panlatten (geen tengels) er zaten 2 kleine draagbalkjes in de breedte. De eerste 4 balken aan de nog dakpan kant zijn goed maar ik wil ze toch vervangen.
Ik heb nu meer dan het halve dak eraf en haal binnen kort alles eraf. Ik meet goed de afstand zoals de panlatten nu gemonteerd zijn.
Ik wil de oude dakpannen er weer op hebben omdat die precies aansluiten bij de garage en huis pannen (het zijn made in holland dakpannen en ik heb er genoeg want gelukkig lagen er 50 op reserve.
Nu had ik het na enig gezoek en nadenken zo bedacht.
Alle 10 de dwarsbalken vervangen door 10x5 balken.
Daarop osb platen schroeven. op de osb platen tengels en daarop de panlatten.
Ik voeg nu even foto's bij en daarna kom ik met mijn vragen.
Het garagedak was gelukkig schadevrij wel enorm veel klimop verwijderd maar van binnen bekeken en ook onder de pannen geen vochtschade.(uiteraard de stroom afgesloten in garage en berging.
Nu mijn vragen (ik ben absoluut geen klusser) het dakbeslag obs plaat of wat anders en hoe dik? Op de balken schroeven of spijkeren ?
Wel of geen folie erop?
Op de osb platen tengels (die er nu niet zijn)
en daarop de panlatten (schroeven of spijkeren)
Dan alle pannen er weer op en dakgoot plaatsen.
Ik wilde dit bestellen:
10 vuren balken 50x100 3 meter lang.
6 osb platen 244x122 18mm met groef
10 vuren tengels 11x38mm 4.80m lang
10 vuren panlatten 25x38mm 4.80m lang.
Torx schroeven van 30 40 50 en 60 mm 200 stuks per pakje met bitje erbij.
Zit ik goed? vergeet ik iets?
evt dwarsbalken in de breedte of is dat niet nodig?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken en advies.
Met vriendelijke groet,
Harry
Indien mogelijk graag advies.
Het gaat om een niet verwarmde niet geisoleerde aan garage aangebouwde berging van 6x2,2 meter (stenen muren rondom.) schuine dak is 2,47 breed. Ik voeg aan het einde van mijn uitleg en vragen wat foto's toe.
Het dakbeslag is vrijwel totaal verrot door jarenlange woekerende klimop. Vrijwel 4 groene kliko's er af gehaald.
De opbouw zoals hij was is 10 dwarsbalken van 9 x4,5 deels in balkdragers deels in uitsparingen in de muur.
Op die balken was triplex gespijkerd en direct daarop panlatten (geen tengels) er zaten 2 kleine draagbalkjes in de breedte. De eerste 4 balken aan de nog dakpan kant zijn goed maar ik wil ze toch vervangen.
Ik heb nu meer dan het halve dak eraf en haal binnen kort alles eraf. Ik meet goed de afstand zoals de panlatten nu gemonteerd zijn.
Ik wil de oude dakpannen er weer op hebben omdat die precies aansluiten bij de garage en huis pannen (het zijn made in holland dakpannen en ik heb er genoeg want gelukkig lagen er 50 op reserve.
Nu had ik het na enig gezoek en nadenken zo bedacht.
Alle 10 de dwarsbalken vervangen door 10x5 balken.
Daarop osb platen schroeven. op de osb platen tengels en daarop de panlatten.
Ik voeg nu even foto's bij en daarna kom ik met mijn vragen.

Het garagedak was gelukkig schadevrij wel enorm veel klimop verwijderd maar van binnen bekeken en ook onder de pannen geen vochtschade.(uiteraard de stroom afgesloten in garage en berging.
Nu mijn vragen (ik ben absoluut geen klusser) het dakbeslag obs plaat of wat anders en hoe dik? Op de balken schroeven of spijkeren ?
Wel of geen folie erop?
Op de osb platen tengels (die er nu niet zijn)
en daarop de panlatten (schroeven of spijkeren)
Dan alle pannen er weer op en dakgoot plaatsen.
Ik wilde dit bestellen:
10 vuren balken 50x100 3 meter lang.
6 osb platen 244x122 18mm met groef
10 vuren tengels 11x38mm 4.80m lang
10 vuren panlatten 25x38mm 4.80m lang.
Torx schroeven van 30 40 50 en 60 mm 200 stuks per pakje met bitje erbij.
Zit ik goed? vergeet ik iets?
evt dwarsbalken in de breedte of is dat niet nodig?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken en advies.
Met vriendelijke groet,
Harry