Plotseling valt bovengenoemde ventilator bij tijden 1 of enkele seconden uit?? Rooster opengemaakt: niets te zien; blijkbaar ook geen losse aansluitingen??
Omdat iemand dat zo aangesloten heeft.Chrisd1 schreef:weet iemand waarom de bruine aansluiting wordt gesplitst
Nee je zult een doorverbinding moeten maken, net als nu aanwezig is.Chrisd1 schreef:Dat er zo'n onderbreking is, kan ik zien, als ik de ventilator er af haal en 220V zet over één 'bruine' en één 'blauwe' aansluiting??
Tja dat is eigenlijk al voldoende om de zaak onbetrouwbaar te laten zijn. Houd er wel rekening mee dat het allemaal 230V is, dus ga niet 'klooien' met kroonsteentjes oid. Koop als het zo niet gaat gewoon een nieuwe ventilator. Zó duur zijn die dingen nu ook weer niet.Chrisd1 schreef:M.i. komt eea, omdat bij de oorspronkelijke installatie de boutjes, waarmee de dubbele bruine en de blauwe draad horen te zijn geklemd aan de ventilator zijn kapotgedraaid of zoiets
Nou het houdt niet echt over. De tekst bij het schema van het aansluitblokje is niet echt lekker leesbaar. Maar met wat fotobewerking ed. heb ik er het volgende van gemaakt:Chrisd1 schreef:Heb een betere foto bijgesloten; is die voldoende duidelijk??
Als je het zo aansluit als op het schemaatje dan zou dat moeten lukken. De doorverbindingen van de zwarte draden aan elkaar gebeurt in werkelijkheid in de centraaldoos van de lamp. Hetzelfde geldt voor de doorverbinding van de bruine draden. Je zult waarschijnlijk wel een (zwarte) draad moeten bijtrekken vanaf de centraaldoos.Chrisd1 schreef:Heb begrepen, dat ik de ventilator kan laten nadraaien, als het licht wordt uitgeschakeld. Dat wil ik wel, maar hoe gaat dat??
Dat lijkt me wat vreemd als dat zo zou zijn. Gebruikelijk is het zeker niet.Chrisd1 schreef:loopt de voeding naar de (2) trafo’s van de badkamerverlichting soms via de ventilator??
Die witte kruiskop zal ervoor bedoeld zijn om in te stellen hoe lang de ventilator moet nalopen.Chrisd1 schreef:En kan dat misschien worden ingesteld via de witte kruiskopschroef onder het klepje??
Je hebt gewoon gelijk.Kees schreef:Tja dat is eigenlijk al voldoende om de zaak onbetrouwbaar te laten zijn. Houd er wel rekening mee dat het allemaal 230V is, dus ga niet 'klooien' met kroonsteentjes oid. Koop als het zo niet gaat gewoon een nieuwe ventilator. Zó duur zijn die dingen nu ook weer niet.Chrisd1 schreef:M.i. komt eea, omdat bij de oorspronkelijke installatie de boutjes, waarmee de dubbele bruine en de blauwe draad horen te zijn geklemd aan de ventilator zijn kapotgedraaid of zoiets
Klopt; knap gedaanNou het houdt niet echt over. De tekst bij het schema van het aansluitblokje is niet echt lekker leesbaar. Maar met wat fotobewerking ed. heb ik er het volgende van gemaakt:
![]()
L = Fase
N = Nul
T = Schakeldraad
Zelf wel even checken of het klopt!
Als je het zo aansluit als op het schemaatje dan zou dat moeten lukken. De doorverbindingen van de zwarte draden aan elkaar gebeurt in werkelijkheid in de centraaldoos van de lamp. Hetzelfde geldt voor de doorverbinding van de bruine draden. Je zult waarschijnlijk wel een (zwarte) draad moeten bijtrekken vanaf de centraaldoos.Chrisd1 schreef:Heb begrepen, dat ik de ventilator kan laten nadraaien, als het licht wordt uitgeschakeld. Dat wil ik wel, maar hoe gaat dat??
Ik dacht dat alleen maar, omdat er maar 2 draden uit het plafond komen; jammer; weet ik nu voor een volgende keer, haha.Dat lijkt me wat vreemd als dat zo zou zijn. Gebruikelijk is het zeker niet.Chrisd1 schreef:loopt de voeding naar de (2) trafo’s van de badkamerverlichting soms via de ventilator??