Zelf dubbele poort maken/vraag mbt lijmen en constructie

Goedemiddag,

Ik ben inmiddels begonnen met het maken van een dubbele poort.
Overmorgen verwacht ik de eerste delen wel aan elkaar te kunnen gaan lijmen.

Nu heb ik een vraag over bruislijm (PU) vs witte houtlijm, allemaal d4.

Ik heb een proefstukje gemaakt met pengat verbindingen en zowel de bruislijm als de witte lijm bleek loeisterk en ging niet kapot nadat ik 2 minuten lang vanaf de binnenkant op het frame zat te rossen. Toch vraag ik mij af wat verstandiger is: zo´n gatverbinding maken is echt handwerk en bij mijn proefstuk ook niet helemaal superstrak/egaal. Daarmee bedoel ik dat er wel wat oneffenheden zullen zijn geweest tussen de pen- en gatverbinding. Zou het in die situatie dan toch wellicht beter zijn om bruislijm te pakken zodat het de kleine oneffenheden vult en op de lange termijn wellicht beter houdt?

En wanneer je deuvels gaat gebruiken met die kieren over de lengte van het hout, is bruislijm dan ook wellicht beter omdat niet alles strak op elkaar aansluit?

Heb ik nog even een vraag m.b.t. de constructie. Het poortframe wordt zo´n 56mm dik van Douglas hout. Is het oke als ik het schoordeel wat in het frame valt maximaal zo´n 28mm ga gebruiken? Dan kan ik namelijk het houtwerk/borstwering mooie binnen het houten frame verwerken tegen die schoor aan en steekt dat niet lelijk uit. Of zou dat toch wat te dun/fragiel zijn vergeleken met de rest van de poort? Ik zat er al aan te denken eventueel de schoor van een wat hardere houtsoort te gebruiken zodat die sterk genoeg is, maar ik evengoed een wat dunnere plank kan gebruiken.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

Groetjes
 
Verwacht niet teveel van bruislijm. De sterkte neemt zeer snel af als de verbinding niet mooi aansluit. En de bubbeltjes sluiten het vocht niet af. Ik vermoed dat (in normaal werk) de soort lijm niet de bepalende factor is. Pengat verbindingen zijn erg gevoelig voor houtrot. Zeker bij douglas.

De schoor hoeft niet van een hardere houtsoort gemaakt te worden. Wel deze goed aan laten sluiten, of op lichte spanning (tegen het uitzakken).
 
  • Like
Waarderingen: Doehetzelfalshetkan
Mja, de eerste poort is nu vrijwel klaar qua framewerk. Ik zal toch maar bruuslijm gebruiken omdat sommige verbindingen voor het mooie te weinig weerstand hebben voor een strakke overlapping. Bij mijn proefstuk kreeg ik daar een zeer sterk resultaat mee. Misschien evengoed nog maar één of twee RVS schroeven aan de zijkant indraaien voor extra stevigheid.

Je zegt pen gat verbindingen gevoelig voor houtrot, maar dit is toch de beste verbinding die ik kan gebruiken voor een dergelijke constructie? Moet zeggen dat ik een volgende keer zeer sterk slisverbindingen ga overwegen... Rondom de naden dan 1 of 2 mm infrezen en dan opvullen met elastisch plamuur/opvulmiddel/kit oid. Dan na schilderen zie je er ook niks van.

Ik ga de poort wel schilderen trouwens., dat zal het houtrot inwendig toch ook wel tegengaan/flink vertragen wat betreft de pen gat verbindingen?
 
Een slisverbinding is nog gevoeliger voor houtrot omdat er meer kops hout zichtbaar is. Schilderen vertraagt de rot zeker wel. Gebruik bij voorkeur geen plamuur e.d.

De beste verbindingen (tegen houtrot) staan juist flink open zodat het goed ventileert. Of gewoon twee planken (in volle dikte) tegen elkaar. Maar laat je er niet van weerhouden. Het is een leuk project en het gaat waarschijnlijk toch vele jaren mee.
 
Slis/halfhouts verbindingen zijn idd open aan de buitenkant, maar hoe erg is dit nu echt als je het mooi afwerkt met verf en evt stukje infreest en er acrylaatkit opsmeert?

Punt is dat ik een slis/halfhoutsverbinding veel sneller strak kan maken, daar waar een pen gat verbinding niet altijd even strak op elkaar aansluit met mijn kluservaring. In dat geval denk ik haast dat je toch wellicht beter een slis of halfhoutsverbinding kan maken. Echter zijn de planken al vooraf bij de houthandel grotendeels op maat gezaagd, dus kom voor de horizontale framedelen net een stukje tekort voor een slis of halfhoutsverbinding. Twee planken in volle dikte tegen elkaar aan wordt een beetje lompe constructie voor het oog, denk ik en is voor deze poort sowieso geen optie meer.

Nu overweeg ik om bij de tweede poort de horizontale balken koud tussen de verticale balken te monteren (lijm tussen kops en langshout dus) en daarna stuk of 2/3 8mm RVS schroeven via de zijkant in te draaien en die schroeven na verzinkt te zijn aangebracht netjes afwerken met elastisch vulmiddel zodat je er later niks meer van ziet. Dit zou toch ook gewoon sterk genoeg moeten zijn lijkt mij?

Balken zijn 150 x 58mm poort wordt circa 190cm bij 130.
 
Hoe je de horizontale planken ertussen zet maakt niet zoveel uit, want die zijn normaal alleen vulling. Plaats je ook schoren?
 
Met de horizontale planken bedoel de horizontale balken/framedelen toch?

Op de foto zie je een voorbeeld van de poort die ik wil maken. Alleen hou ik de schoordelen ietsje uit de hoeken vandaan. Vanaf linkerbalk linksonder naar rechterkant middelste horizontale balk. Doorkijk opening worden verticale latjes. Ja, die pen gat verbindingen zijn zoveel werk/kost zoveel tijd, dan denk ik als het met schroeven ook kan, waarom niet?

936c68ff08e67957c1e7aeb767a0182536f39bbc_belmonte_met_trellis_300x180_bundel.jpg
 
Toch even een vraag: voor de 2e poort ga ik iets andere methode gebruiken om alles vast te maken, veel met schroeven. Nu wil ik de schroeven verzinkt aanbrengen en daarna afwerken met een opvulmiddel. Is 2k opvulmiddel gewoon prima of gaat dat op termijn toch open scheuren oid? Zat ook te denken aan acrylaatkit. Ik wil enkele grote schroeven zelfs op 5cm verdiept aanbrengen zodat ik geen achterlijk grote schroeven nodig heb.

Zat er anders aan te denken de framebalken door 2en te zagen, schroeven in het ene deel en daarna de andere helft hout er weer tegenaan te lijmen zodat je sowieso geen problemen krijgt in de toekomst met opgevulde gaten welke zichtbaar worden door weersinvloeden?
 
Oh, ik had ergens een topic gelezen waar een discussie gaande was, waarbij de meeste zeiden dat rechterfoto (zie bijlage hieronde) juist was. Middelste opzich ook wel maar zou, ondanks dat het vaak zo toepast wordt, de houtverbinding uit elkaar kunnen drukken??

De rechteroptie, maar dan helemaal tegen de hoeken geplaatst zou wel oke zijn? Is makkelijker zagen/passen denk ik xD

scr.jpg

Afbeelding aangepast - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, bedankt voor de info.

rvs zat ik ook sterk te overwegen, maar twijfelde of het sterk genoeg is. Maar eenmaal zonder kromdraaien ingedraaid te zijn, zal het wel houden denk? Opzich is het zacht hout en met voorboren zal het wel lukken, maar heb nu al 10mm verzinkte houtdraadbouten in huis gehaald.

Hopelijk morgen weer verder met de poort.
 
Verzinkt staal is meestal niet geschikt voor buitengebruik. In theorie kan het als de zinklaag dik genoeg is en het tijdens het monteren niet beschadigd, maar dat is bijna nooit het geval.
 
Er zijn 2 manieren van verzinken, electrolytisch en volbad thermisch.
In het eerste geval is de zinklaag dun en beschadigd makkelijk, in het tweede geval is de laagdikte groter.
Rvs buiten combineren met (verzinkt) staal is vragen om problemen, zoek maar op spannings corrosie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via