Beste forum gebruikers..
Ik heb enkele dagen geleden een airpress 425/100 230volt compressor gekocht..
Maar toen ik hem eenmaal thuis had was ik er nog niet helemaal.
Wat mij opviel is dat airpress blijkbaar 2 varianten van deze 230 volt compressor heeft..
Eentje dus met de pressostaat op de voorzijde van de tank met daaraan alleen een simpele druk regelaar met manometer en dus maar 1 aftap met 1 snelkoppeling.
Deze heb ik dus in bezit..
En er is ook nog eentje en dan zit de pressostaat tussen de luchtpomp en de elekro motor in.. Op de plek waar bij mij de pressostaat zit, zit er bij het ander model er een vochtafscheider erop met 2 snelkoppeling aansluitingen.
Dit is waarschijnlijk ook het geval met de 400volt versie...
Waarom dit zo is, is mij nogal er onduidelijk. Ik heb zelf het idee dat ze op de meeste van hun compressors gewoon een vochtafscheider erop plaatsen en deze dan duurder verkopen.. En als de vochtafscheiders bij hun dan op zijn de rest gewoon simpeler word afgemonteerd.. (dat vermoed ik dus)
Aan de ene kant is dit wel erg jammer want nou moet ik er dus zelf een vochtafscheider erop maken. Waarom dit jammer is? Dit omdat mij dit nogal veel meer moeite en tijd kost voordat ik de compressor pas kan gaan gebruiken... En daarnaast aan de onderdelen komen is ook nog best wel lastig als je geen ervaring hebt met leidingwerk en bijbehorende koppelingen.
Ik heb dus de oude drukregelaar dan maar gedemonteerd omdat hier toch geen vochtafscheider erop zit.. En die heb ik zeker nodig omdat ik geen vocht troep in mijn luchtgereedschap wil hebben..
Nou viel mij op dat de koppelingstukken dus gelijmt was..Weet iemand misschien hoe dit goedje heet?
Ik heb dat spul wel gevonden op ebay, nog niet gekocht uiteraard omdat ik eerst wil weten hoe dat spul werkt? Moet je dat spul eerst op de draad van de koppeling doen en dan laten uitharden? Of moet dit spul vloeibaar verwerkt worden en direct erop draaien?
Daarnaast vraag ik mij af wat is beter? Dat vloeibare goedje of gewoon teflon tape gebruiken? Wat ik er van begrijp (althans dat denk ik) is dat het vloeibare je er dingen dus goed vast ermee kan zetten zonder dat de koppeling zal gaan draaien.. En het dus met teflon wel zal gaan draaien..
Verder.. Ik heb zelf gedacht de pressostaat dan maar te laten zitten.. Waar die bij de andere versie tussen pomp en motor zit heb ik daar volgens mij een afblaasventiel zitten..
Zoals ik eerder zei heb ik de reduceer koppeling demonteerd van de aansluiting van de pressostaat..
De aansluiting die erop zit is G 1/4. En ik heb ook al een vochtafscheider besteld op ebay. Eentje die aardig in de buurt komt van wat erop zat..
Alleen ben een beetje bang dat de pressostaat niet hoog genoeg op het drukvat staat omdat het glas van de vochtafscheider er anders tegen het drukvat zal komen.. Nou zat ik dus te denken om dit te verlengen..
Met zoiets: Muffe-versch-Grosen-M5-1-8-1-4-3-8-1-2-Messing-oder-Alu-Druckluft
In de compressor wereld word die zeskant bus vaker gebruikt, ik weet alleen de naam er niet van en weet ook niet waar dit leverbaar is..Iemand misschien tips.. Ik weet dat er een bedrijfje in de buurt ligt met dit soort dingen dus zal dat zeker wel even proberen..
En ik vraag mij af hoe ik de olie van de luchtpomp kan vervangen?? Moet ik daarvoor het peilglas uit de luchtpomp draaien. (is dit de juist manier van aftappen) het staat in de handleiding niet echt duidelijk erin omdat de foto maar voor de helft erin staat.. Dus ik zie niet waar de O voor het aftappunt van de olie naar wijst..
Ik heb enkele dagen geleden een airpress 425/100 230volt compressor gekocht..
Maar toen ik hem eenmaal thuis had was ik er nog niet helemaal.
Wat mij opviel is dat airpress blijkbaar 2 varianten van deze 230 volt compressor heeft..
Eentje dus met de pressostaat op de voorzijde van de tank met daaraan alleen een simpele druk regelaar met manometer en dus maar 1 aftap met 1 snelkoppeling.
Deze heb ik dus in bezit..
En er is ook nog eentje en dan zit de pressostaat tussen de luchtpomp en de elekro motor in.. Op de plek waar bij mij de pressostaat zit, zit er bij het ander model er een vochtafscheider erop met 2 snelkoppeling aansluitingen.
Dit is waarschijnlijk ook het geval met de 400volt versie...
Waarom dit zo is, is mij nogal er onduidelijk. Ik heb zelf het idee dat ze op de meeste van hun compressors gewoon een vochtafscheider erop plaatsen en deze dan duurder verkopen.. En als de vochtafscheiders bij hun dan op zijn de rest gewoon simpeler word afgemonteerd.. (dat vermoed ik dus)
Aan de ene kant is dit wel erg jammer want nou moet ik er dus zelf een vochtafscheider erop maken. Waarom dit jammer is? Dit omdat mij dit nogal veel meer moeite en tijd kost voordat ik de compressor pas kan gaan gebruiken... En daarnaast aan de onderdelen komen is ook nog best wel lastig als je geen ervaring hebt met leidingwerk en bijbehorende koppelingen.
Ik heb dus de oude drukregelaar dan maar gedemonteerd omdat hier toch geen vochtafscheider erop zit.. En die heb ik zeker nodig omdat ik geen vocht troep in mijn luchtgereedschap wil hebben..
Nou viel mij op dat de koppelingstukken dus gelijmt was..Weet iemand misschien hoe dit goedje heet?
Ik heb dat spul wel gevonden op ebay, nog niet gekocht uiteraard omdat ik eerst wil weten hoe dat spul werkt? Moet je dat spul eerst op de draad van de koppeling doen en dan laten uitharden? Of moet dit spul vloeibaar verwerkt worden en direct erop draaien?
Daarnaast vraag ik mij af wat is beter? Dat vloeibare goedje of gewoon teflon tape gebruiken? Wat ik er van begrijp (althans dat denk ik) is dat het vloeibare je er dingen dus goed vast ermee kan zetten zonder dat de koppeling zal gaan draaien.. En het dus met teflon wel zal gaan draaien..
Verder.. Ik heb zelf gedacht de pressostaat dan maar te laten zitten.. Waar die bij de andere versie tussen pomp en motor zit heb ik daar volgens mij een afblaasventiel zitten..
Zoals ik eerder zei heb ik de reduceer koppeling demonteerd van de aansluiting van de pressostaat..
De aansluiting die erop zit is G 1/4. En ik heb ook al een vochtafscheider besteld op ebay. Eentje die aardig in de buurt komt van wat erop zat..
Alleen ben een beetje bang dat de pressostaat niet hoog genoeg op het drukvat staat omdat het glas van de vochtafscheider er anders tegen het drukvat zal komen.. Nou zat ik dus te denken om dit te verlengen..
Met zoiets: Muffe-versch-Grosen-M5-1-8-1-4-3-8-1-2-Messing-oder-Alu-Druckluft
In de compressor wereld word die zeskant bus vaker gebruikt, ik weet alleen de naam er niet van en weet ook niet waar dit leverbaar is..Iemand misschien tips.. Ik weet dat er een bedrijfje in de buurt ligt met dit soort dingen dus zal dat zeker wel even proberen..
En ik vraag mij af hoe ik de olie van de luchtpomp kan vervangen?? Moet ik daarvoor het peilglas uit de luchtpomp draaien. (is dit de juist manier van aftappen) het staat in de handleiding niet echt duidelijk erin omdat de foto maar voor de helft erin staat.. Dus ik zie niet waar de O voor het aftappunt van de olie naar wijst..