Voor ik mijn CV-systeem op de schop neem verdiep ik me eerst even in de verschillende soorten aansluitingen die er bestaan. Daarbij kom ik geregeld de zogenaamde "Euroconus" tegen. Ik begrijp dat dit een speciaal soort aansluiting is die niet op het draad dicht, maar met een rubberen pakking en een conische binnenkant wordt aangesloten.
Om het een beetje te structureren hier een rijtje genummerde vragen:
Om het een beetje te structureren hier een rijtje genummerde vragen:
- Ik zie dat Euroconusaansluitingen vooral (of alleen maar?) op onderblokken en verdelers zitten. Klopt dit?
- Radiatoren zelf zijn volgens mij altijd gewoon duims (Rp, dus binnenschroefdraad). Klopt dit ook?
- Volgens mij heb ik nu geen Euroconus, maar alleen voetventielen en kranen. Geen onderblokken of verdelers (wil ik wel gaan toepassen denk ik). Maar als je wél onderblokken hebt, waarom zit dat dan met Euroconus aangesloten? Wat is het voordeel?
- Is zo'n onderblok dan eigenlijk niet een hele omweg? Eerst van duims of dunwandig of MLC naar Euroconus op het onderblok, dan weer terug naar dunwandig en dan naar duims voor de radiator...?
- Wat is überhaupt het voordeel van een onderblok afgezien van de aansluitingen? Dat het netjes naast elkaar uit de vloer of de muur naar de radiator toe geleid kan worden?
- Wat voor draad heeft Euroconus? (Niet dat het echt uitmaakt, want ik neem aan dat alle Euroconusaansluitingen op elkaar passen, maar ik ben gewoon benieuwd.)
- Waar men het hier over heeft: https://www.installatiestore.com/eurokonoeuroconus-knelkoppelingen-voor-kunststof-meerlagenbuis-/, "Eurokono/Euroconus", dat heeft toch niks te maken met Euroconus voor onderblokken en verdelers? (Verwarrend!
)