Voorzetwand in huis uit 1600

Status
Niet open voor verdere reacties.
Na een half jaar gezeur met de Gemeente over enkele aanpassingen aan de woning uit 1600 kunnen we eindelijk aan de slag.

We hebben alle voorzetwanden uit de woning verwijderd. Er was heel veel ruimteverlies en vooral heel veel verrot hout. Er is veel optrekkend vocht en daar kan/mag niets aan gedaan worden. We gaan nu dus nieuwe voorzetwanden plaatsen van Metal Stud. Hierop komt een laag van 18mm osb en een gipsplaat van 12,5mm.in de metal stud wand komt glaswol.

Nu is het gebruikelijk om een damkerende folie aan te brengen tussen de staanders en de osb/gipsplaat. Dit geeft enkele uitdagingen. Ten eerste wordt de metal stud en glaswol gegarandeerd nat. Er is weinig mogelijkheid om het vocht af te voeren naar buiten. Ten tweede wordt het lastig om de electra e.d. Aan te brengen zonder dat je door de folie moet. Ten derde heb je het risico dat een schroef door de folie gaat.

Ik weet dat het ongebruikelijk is, maar is het in dit geval niet beter om de dampdichte folie ACHTER de metal stud aan te brengen? Zo blijft alles tenminste een beetje droog. De muren zijn tot een hoogte van één meter vochtig.
 
Het is beter een dampopen de folie achter de isolatie aan te brengen met een ruimte van min. 2 cm van de muur en onder en boven in de muur wat stootvoegen los te boren zodat er geventileerd wordt achter de folie.
Als u dampdichte folie achter de isolatie aangebracht wordt kan er vocht in de isolatie trekken wat er niet weer uit gaat, met dampopen folie kan het weg door de spouw die aangebracht wordt.

Dat er schroeven door de folie gaan aan de voorkant bij de gipsplaten en de osb platen zal geen probleem zijn, de folie trekt om de schroef heen, daar kan geen vocht omheen.

Gebruik in elk geval vochtbestendige osb of underlaymet platen.
 
Met zoveel optrekkend vocht is het verstandig er een adviseur bij te halen. Je bent anders veel geld aan het weggooien. Want als je het niet goed doet heb je een gezondheidsrisico ivm schimmelvorming door het vocht.
 
Die specialisten zijn er geweest.

Impregneren, doorkappen etc etc is geen optie, het mag niet in de voorgevel (beschermd) en het mag niet in de zijwand daar deze gedeeld wordt met een monument. Kortom: er mag niet zo veel.

De vorige bewoners hebben het 35 jaar geleden aangepakt door een voorzetwand, ongeisoleerd te plaatsen en de dampkerende folie op het houten rachelwerk. DIt had inderdaad heel veel schimmel en houtrot tot gevolg achter het plastic. In de woning was er niet erg veel van te merken overigens.

Nu willen wij wel graag isolatie plaatsen omdat er best veel geluidsoverlast is, en uiteraard ook om de energierekening te beperken.

Er komt een nieuwe betonnen vloer in voorzien van vloerverwarming, de vloer komt hierdoor in totaal circa 12 cm omhoog. De aannemer wil graag dat wij eerst de voorzetwanden plaatsen zodat hij daarna de vloer kan aanleggen / storten. Mijn idee was om de nieuwe voorzetwanden OP de nieuwe vloer te plaatsen omdat deze minder last zal hebben van optrekkend vocht. Dan blijft de constructie iets droger. Maar de aannemer wil het andersom.

Probleem blijft dat volgens mij er meer vocht via de voorgevel (die is het natst) in de constructie kan komen dan via de woonkamer. Vandaar het idee om de folie achter de constructie aan te brengen.

Het is en blijft een lastig vraagstuk.
 
Het zal een dikke gevel zijn, met isolatie het geluid isoleren zal niet veel bijdragen, vermoed ik.

Wat is het argument van de aannemer om de vloer te storten nadat jij de wanden hebt gezet? Aannemers denken alleen aan zich zelf. :wink:


De folie moet in ieder geval, voor de isolatie, aan de warme kant. Om deze achter de metalstud te bevestigen lijkt mij onhandig.

Waar zat die dampkerende folie precies. Van binnen naar buiten. Gips, dampkerende folie, houtwerk en de muur. Of gips, houtwerk, dampkerende folie en de muur. Waren er nog openruimtes tussen de lagen?
 
De oude situatie was, van buiten naar binnen: gipsplaat, dampkerende folie, hout, nog meer hout, behang, hout, volledig verzadigd stucwerk. Dit is nu allemaal verwijderd.

De muren zijn overigens niet dik. De voorgevel is enkelsteens, de zijmuur is ook niet heel dik. Het is een oud weeshuis dat heel lang geleden van een nieuwe voorgevel is voorzien en in verschillende woningen is gesplitst. De tussenmuur op de eerste etage bestond uit enkele planken. Na deze verwijderd te hebben keken we tegen de achterkant van de contactdozen van de badkamer van de buurvrouw aan! Nu moeten wij een 60 minuten brandwerende tussenmuur plaatsen. Je kunt je lol op met zo'n huis uit 1600!

Maar als ik het goed heb zou de constructie als volgt opgebouwdmoeten worden:

Steen, ventilerende spouw, dampdoorlatende folie, metal stud met glaswol, dampkerende folie, osb plaat, gipsplaat. Begrijp ik het dan goed dat de constructie is beschermd voor vanuit de woning komend vocht en mocht er onverhoopt toch vocht in komen, dan kan die eruit naar de spouw. Kan er dan geen vocht vanuit de spouw terug de isolatie in? Want dan is er geen probleem meer.
 
Dat klopt.
Water komt van buiten naar binnen. Vocht, die in warme lucht aanwezig is gaat van binnen naar buiten, of van warm naar koud.
Met een dampopen folie kan je de constructie beschermen tegen water.
 
Het vocht moet vanuit de spouw wel weg kunnen naar buiten. Anders komt het als de muur opwarmt door een zonnetje, gewoon weer terug naar binnen. En dat nog los van het optrekkend vocht.

Ik denk dat het metal stut snel gaat roesten in deze situatie. En vochtig glaswol isoleert ook slecht.

Je kan de hele voorzetwand inpakken in plastic, of materialen gebruiken die tegen vocht kunnen. Zoals een isolatiemateriaal van schuim.

Wat ik niet helemaal begrijp. Het zal vast een monument zijn. Je hebt inmiddels een vergunning voor de verbouwing? Is daar dan al niet in aangegeven wat voor materialen gebruikt gaan worden?
 
Het bijzondere is dat de hoekwoning een monument is, onze woning beschermd stadsgezicht en dat dus uitgerekend de twee muren met het vochtprobleem beschermd zijn. De andere muren hebben dit probleem niet.

De vergunning ging over het verwijderen van de oude schouw en het rookkanaal hiervan wordt gedeeld met het monument. Ook het aanpassen van de dragende constructie was een lastige zaak omdat dit risico voor de naastgelegen woning met monumentstatus oplevert.

Verder is de bouw door de gemeente stilgelegd omdat er asbestplaten als dakbeschot aanwezig waren die waren gebroken. Dat is nu allemaal achter de rug en nu kunnen we eindelijk zelf aan de slag. In de overige keuzes zijn we namelijk gewoon vrij, met uitzondering van de kleuren van het schilderwerk aan de voorzijde uiteraard.

Ik zal kijken of er een mogelijkheid is om de spouw te ventileren. Waar moet ik dan aan denken qua omvang? Ik denk dat het mogelijk moet zijn om via de achtergevel de spouw achter de isolatie te ventileren.
 
IJkenhout schreef:
Het vocht moet vanuit de spouw wel weg kunnen naar buiten. Anders komt het als de muur opwarmt door een zonnetje, gewoon weer terug naar binnen. En dat nog los van het optrekkend vocht.

Ik denk dat het metal stut snel gaat roesten in deze situatie. En vochtig glaswol isoleert ook slecht.

Wordt de muur opgewarmd wordt water vocht, dit verspreid zich naar de koude delen in de constructie. Zodra de temperatuur daalt en de buitenzijde wordt koeler zal het vocht, binnenzijde is nog warm, weer naar de buiten, kouder verplaatsen, opdrogen. Alles heeft te maken, wat kan de constructie hebben aan vocht en wat kan deze verwerken, opdrogen. Situatie ongunstig ventileren.

Een verzinkte stalen metal stud zal niet zo snel roesten deze kunnen wel wat hebben. Tenzij deze naast het zinkbad hebben gestaan in plaats van er in.
Gebruik je hout kan dit vocht bufferen metalen profielen doen dat niet. Te veel vocht in de constructie dan zal hout gaan schimmelen en gaan rotten verzinkt staal houd het langer vol.

Opstijgend vocht is een probleem apart. Het hele jaar door vocht er is geen periode van drogen.
 
Misschien kun je de metalen constructive voorzien van extra laag coating zoals die ook bij auto's gebruikt word aan de onderkant (body-schutz) ofwel steenslag bestendige coating.
Pir isolatieplaat ervoor, dit houd het vocht tegen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan