Vochtregulerend of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond medeklussers,

Ik heb een vraag:
ik heb op vrijdag/ zaterdag een week geleden mijn hardhouten (type?)gevel schroten kaalgehaald-> afgebeten

dit omdat de verf behoorlijk afbladderde, en ik besloot het voor de winter nog even aan te pakken, om te voorkomen dat het hout ging rotten.
(je kunt je afvragen waarom niet eerder, nou de rest van het huis ligt ook overhoop dus ben er nogal druk mee...)

Ik heb het hout dus compleet kaalgehaald, daarna afgespoeld met tuislang & schoongemaakt met borstel, het was die 2 dagen zonnig weer
dezelfde dag nog geschuurd.

Zondag's afgestoft en nog eens ontvet, en toen de grondverf aangebracht: H***** Supergrondverf, achteraf had ik er liever iets professioneler grondverf op willen zetten, maar goed... is wel vochtregulerende verf trouwens

Dit een week laten zitten met het plan om afgelopen zaterdag verder te gaan: er werd regen voorspeld, dus besloten om de steiger helemaal in te pakken met landbouwplastic.
De steiger leen ik van de zaak, dus moet liefst zo snel mogelijk weer terug.

De regen kwam, maar toch beloten om het volledig afgeschermde deel te gaan schuren/ afnemen + schilderen: Ik heb er R****l EPS opgezet, vanwege de verwerkbaarheid/ droging bij lage temperatuur, ook is deze verf vochtregulerend

Het zag er goed uit de volgende dag (afgelopen zondag) geen matte plekken, helemaal niks & een mooie droge dag, dus het deels afgeschermde deel ook in de verf gezet.

Nu wil ik komend weekend gaan aflakken, omdat de steiger eigenlijk wel weer terug moet, en ik hem volgend jaar eigenlijk niet weer op wil bouwen...

Maar: zal ik er nu nog een keer met dezelfde R***** halfglans overheen gaan: voordeel is vochtregulerend (misschien vochtig hout + omstandigheden), nadeel is levensduur: 4-5 jaar?
of zal ik er een hoogglans opzetten, nadeel: niet vochtregulerend, ben bang voor loskomen verf door vocht van binnenuit, voordeel levensduur: 8-10 jaar?

Overigens, de schroten zijn aan de binnenkant onbehandeld,
kan het vocht ook via de binnenkant ontsnappen eventueel:
dan zou het geen probleem zijn?

Graag jullie advies

mvg
 
Als ik deze klus zelf zou doen dan zou ik de achterkant van die schroten heel goed in de lak zetten.
Ik weet het is makkelijk gezegd. Maar ik heb toch het idee dat als je de achterkant goed in de lak zet de aan de voorkant stukken minder onderhoud krijgt.
 
U heeft EPS ( Een-Pot-Systeem ) gebruikt. Hiermee kunt u gronden en afwerken.

2 lagen hiervan is voldoende want u heeft er al 1 laag opzitten.

U twijfelt of het hout
 
U heeft EPS ( Een-Pot-Systeem ) gebruikt. Hiermee kunt u gronden en afwerken.

2 lagen hiervan is voldoende want u heeft er al 1 laag opzitten.

Als de achterkanten onbehandeld zijn ( foei !) dan kunt u het beste EPS blijven toepassen.

8 tot 10 jaar buitenduurzaamheid is wel gebonden aan bepaalde door de fabrikant voorgeschreven systemen. U begrijp dat daar uw eerste grondverflaag niet toe behoort. U kunt dus wel een dure deklaag gebruiken, maar als het fundament daarop niet is afgestemd, dan houd u zichzelf voor de gek.

De eigenschappen van het door u gebruikte EPS product zijn uitstekend weten wij uit ervaring.

Zoals al eerder opgemerkt: houten gevelelementen moeten 2 zijdig worden gegrond. Een aandachtspunt voor de volgende keer dus.

Nog een aandachtspunt: regelmatig schoonmaken van geveltimmerwerk ( en trouwens ook alle andere geschilderde delen ) beïnvloedden de onderhoudsfrequentie positief, soms wel met 3 jaar.
 
Heren, bedankt voor de info!

Ik had al zo'n idee dat de achterkant behandelen beter zou zijn...
maar ik heb de schroten niet zelf geplaatst: het laatste stukje zat los, deze heb ik er even afgehad en teruggemonteerd (achterkant ook gegrond :D)

Als ik alle schroten eraf zou halen om de achterkant te behandelen, dan had ik ze denk ik allemaal vervangen voor kunststof :-| Het huis is van '74, had een hoop tijd gescheeld en in de toekomst ook? (of is dit vloeken in de kerk :mrgreen:)

Maar het lijkt me in dit geval inderdaad beter door te gaan met dezelfde verf,
Het lijkt me wel zo te zijn: hoe meer/ dikkere lagen, des te minder vochtregulerend/ "open?"

Overigens nog een probleem: ik ging naar de schilder voor wat lakplamuur van hetzelfde merk, om nog een paar plekjes bij te werken: dit hadden ze niet,
Toen kreeg ik een Compon... mee van ditzelfde dure merk-> dit zou ook wel kunnen... was direct overschilderbaar uhuh (ik had eigenlijk al mijn twijfels)

Eergister aangebracht op de verflaag van 2 dagen oud, toen ik aankwam schrok ik me kapot: het was nog steeds plakkerig, zou uitgehard moeten zijn na 45 min.? maar dat was niet het ergste: mijn verflaag was aangetast!!! het leek wel of er opnieuw afgebeten was... Allemaal rimpels, ook de kitnaden van de aangrenzende schroten zagen er wat gerimpeld uit?!

Gelukkig had ik maar 4 plekjes bewerkt, maar het had wel als gevolg dat ik 12 schroten weer flink kon schuren en overgronden met EPS-> hier en daar op kaal hout, dus...

Ik denk dat ik maar even terugga, maar hou mijn hart vast vwb die kitnaden?! ik heb het wat gladgeschuurd en overgrond maar ???

Graag jullie kijk hierop?
 
Het door u gebruikte product droogt traag als het in dunne lagen wordt aangebracht, sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur, en die was de afgelopen dagen niet hoger dan een graadje of 10?.

Die 45 minuten droging is gebaseerd op 20 /28 0C.

In de praktijk smeren wij na de reparatie het restantje op een stukje hout. Als het daarop hard is geworden kunnen ook de reparaties geschuurd worden. ( Niet op de plamuurmessen latten zitten want dat schuur je je een ongeluk om het eraf te krijgen ).

Heeft u de 2-K in 1 koker meegekregen of de 2 kokers A+B ?
 
Ik heb de koker met daarin de 2 componenten in aparte compartimenten meegekregen, zelf goed gemengd tot de kleur egaal was...

Ging er vanuit dat een 2 componenten product altijd snel droogt, en de medewerkers van die zaak ook?

verwerkingstemperatuur 2-30 graden Celsius, bij 20 graden Celsius na 45 minuten uitgehard, na 2 uur schuurbaar
Laat het een keer 10 graden zijn geweest, maar als het dan na 24 uur nog steeds plakt/ als een soort lijm/ rubber van de ondergrond te verwijderen is?
(hechting was ook niet top)

Maar dat ie mijn verse verflaag "opvrat" vond ik erger

Ik heb alles afgestoken/ geboend met scotch + wasbenzine/ geschuurd en weer overgegrond & laat die putjes voor wat ze zijn denk ik...
Wil proberen morgen/ dit weekend af te lakken
 
U heeft natuurlijk nog over: smeer een beetje mengsel op een stuk hout en droog dit binnen op kamertemperatuur.

Is dit uitgehard en schuurbaar dan is uw product volgens de specificaties ok.
U zult het dan in de ondergrond moeten zoeken.

Heeft u na het verwijderen van de afgebladderde verf de vochtigheid van het hout gemeten?

Mogelijk is dan uw ondergrond of te vochtig geweest ( verf niet voldoende doorgehard ) / is de luchtvochtigheid te hoog geweest / neerslag .
 
Nee ik heb niets meer: heb de koker teruggebracht & het probleem voorgelegd.
Ik heb er ook een deel afschraapsel bij gedaan dat nog steeds niet hard was: Het heeft nog een paar uur in een warme auto gelegen & nog op mijn bureau bij kamertemperatuur-> nog steeds niet hard.

Ik heb de vochtigheid van het hout niet gemeten, dat de ondergrond nog vochtig was zou kunnen gezien de omstandigheden?

Zou het zo zijn dat de vuller het vochttransport geblokt of juist aangetrokken heeft? ik dacht dat dit alleen bij polyester plamuur gebeurde (dit droogt wel snel onder alle omstandigheden weet ik)

verder vind ik het toch wel vreemd dat bijna de gehele kitnaad van de betreffende schroot "besmet" was met rimpels, alsof er een damp over/ onder de verf getrokken was?
terwijl ik maar zeer lokaal de vuller heb aangebracht...
 
Door de hoge luchtvochtigheid / lage temperatuur hou ik het erop dat de ondergrond ( verse verflaag ) onvoldoende uitgehard is.

Doordat u een verse verflaag het met componex hebt afgesloten is goede uitharding van het reparatiemiddel door onvoldoende hechting op de ondergond niet mogelijk en vindt daar weer onthechting plaats omdat de ondergrond niet voldoende uitgehard is.

U moet dus meer geduld hebben. En meten is inderdaad weten, gissen blijft missen. Schilderen is geen haastklus. Goed werk vergt geduld en tijd.
 
Wat ik denk is inderdaad dat er iets mis is gegaan met de uitharding van de componex door factoren van buitenaf.
1.- De harder kan met vocht reageren, dat gaat ten koste van de juiste reactie tussen a+b. Een omvolledige reactie krijgt u dan. Gevolg, onthechting en plakkerige papje.

2.- Als de mengsel niet juist is, gebeurd hetzelde.

3.- kitnaden zijn aangetast, dit komt door de zeer vluchtige oplosmiddel van de componex.
 
Voor de vraagsteller:

Vandaag nog zo'n geval bij de hand gehad: de meneer ( een aannemer ) had hetzelfde product gisteren buiten gebruikt op een geschilderde ondergrond. Hij ontdekte nog wat kuiltjes en had die opgevuld.

Vanochtend bleek dat de reparatie aan z'n schuurpapier bleef plakken en de verflaag bleek te dik te zijn aangebracht. Omdat we toch in de buurt waren hebben we er even een blik op geworpen: we hebben alles er weer afgeschrapt / afgeschuurd.
 
Gistermiddag de laatste verflaag aangebracht met dezelfde halfglans vochtregulerende EPS, het ziet er super uit :D ik heb de kuiltjes gelaten voor wat het was, het zit tenslotte op 7-8 meter hoog? alleen vanaf het balkon lichtelijk waarneembaar...

Ik zal de componex in het vervolg onder wat drogere omstandigheden/ ondergronden toepassen: het kan ook op kaal hout toch?

mvg
 
Inderdaad. Bij voorkeur op kaal hout aanbrengen. Op laklagen heb je al een droogprobleem.

Het door u gebruikte product gebruiken we veel bij deelvervangen van kozijndelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via