Verf verwijder vraag...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey mensen....

Mijn auto is door de vorige eigenaar mat zwart gespoten.
Dit is met spuitbussen gedaan, en ziet er niet al te best uit.
Mijn bedoeling was, om dit geheel op te schuren en opnieuw te gaan spuiten.
Onder de mat-zwarte laag, schuilt een gele auto(daaronder groen, maar dat geel is prof gespoten).

Nu had de vorige eigenaar dus niets afgeplakt volgens mij.
Gisteren dus even met "pure aceton" de ramen ingesmeerd, waar dat nodig was.
Na 2 seconde veegde ik de verf er al af :D
Daarna maar even de kentekens van de verf ontdaan, waar dat nodig was.
Tot mijn verbazing, bleef het niet bij de verf, maar had ik meteen een mooi geel kenteken met blauw nl stukje...
De rest was dus niet meer te lezen...

Sterk spul blijkbaar....
Tijdens het smeren op de kenteken, bleef er wat op mijn duim zitten.
Hierna wilde ik de kofferklep dicht gooien, en tot mijn grote verbazing, bleef er meteen dna achter in vorm van mijn vingerafdruk.....

Toen kwam ik op het perfecte idee, om mijn tankdeksel los te halen.
Deze mee naar boven genomen en goed ingesmeerd met aceton...
Deze ging van zwart naar geel in 2 minuten.
Daarna even gepolijst, en het ziet er goed uit.

Nu dus het plan om de hele auto te gaan doen.
Blijkbaar is de gele laag dus niet opgeschuurd, aangezien het zwart er zo vanaf vliegt.

De bedoeling was: insmeren met aceton, daarna de hogedruk erop om de verf er met kracht af te schieten.

Het nadeel hiervan is: de aceton is aardig prijzig en heb aardag wat flesjes nodig dan.
Nu zoek ik dus een goede vervanger, wat makkelijk te verkrijgen is, en niet te duur.

Ik hoop dat iemand me kan helpen ;)

Greetz


Ps. het gaat om acryl-verf...
 
U kunt wel doorgaan met aceton, want blijkbaar heeft de vorige artiest zonder schuren de ondergrond met spuitbussen volgespoten.

Daarna komt echter een exercitie die u hoe dan ook moet uitvoeren: schuren. En dat kost dus heel veel tijd.

Omdat aceton een duur goedje is in deze hoeveelheden kunt u dat dus beter besteden aan waterproof schuurpapier want u moet toch de ondergrond opruwen om een goede hechting te verkrijgen.

Op een gladde gelakte ondergrond is het namelijk zeer slecht hechten. Elke ervaren autospuiter zal u dit beamen.
 
De ondergrond hoop ik goed te kunnen houden.
Deze is namelijk niet geschuurd voor het zwart erop werd geschuurd door de vorige eigenaar.
Ik hoop dus ook dat deze zo goed mogelijk bewaard blijft....

Aangezien Aceton aardig aan de prijs is, hoopte ik dat er een ander middel was.
Maarja morgen maar even aceton halen, en de hogedruk...
 
Denk dat je ook wel thinner kan gebruiken.

Lijkt me echter niet gezond en bovendien niet veilig om een hele auto te doordrenken met zo,n product denk aan explosiegevaar :!:
 
Als iets niet gezond is moet je het niet adviseren.
Het is trouwens aan de buitenkant van de auto, hoe wil je dat doordrenken ?
 
Voordeel met aceton is denk ik wel dat het agresiever is.
Hierdoor hoeft het denk ik maar een halve minuut erop te zitten.
Hierna gaat meteen de hogedruk erover.
De tankklep is met een klein laagje aceton geheel ontdaan van de mat-zwarte verf.

Maar een hele auto is toch net even anders.
Wil niet het risico lopen dat alles verkeerd gaat, en ik met een regenboog rond rijd...
 
Aceton schijnt ook niet goed te zijn voor kunststof en dergelijke. Denk hierbij aan raamrubbers bv. Zou in ieder geval niet teveel tegelijk gebruiken en lekker buiten met rubber handschoenen dan.
 
Mijn bedoeling was om de aceton over te gieten in een spuitfles.
Daarna paneel voor paneel in te spuiten, en zoveel mogelijk de rubbers te ontwijken.
Zodra het paneel is ingespoten, meteen de hogedruk erop op hoge stand.
Hopelijk is dit voldoende om het geheel mat-zwart-vrij te krijgen....
 
Mijn gevoel zegt me dat het niet echt gaat lukken zoals je het wil aanpakken. Als je de aceton erop gaat spuiten loopt de helft weg en doe je het met een vernevelaar dan verdampt de helft voordat het erop zit. Bovendien, stel het lukt je om een paneel goed te bedekken met aceton, het spul is zo vluchtig dat de helft alweer verdampt is voordat je de hogedruk erop hebt. Het krijgt niet de kans de toplaag echt op te lossen.

Dat de lak er met een doek met aceton goed afgaat komt door de combinatie van enerzijds het oplossend vermogen van de aceton en anderzijds de mechanische activiteit van het wrijven. Die mechanische activiteit zorgt ervoor dat het opgeloste laagje wordt verwijderd en je aceton het volgende laagje kan aanpakken.
 
Dus als ik je goed snap?
Kan ik beter de acceton gebruiken in combi met doeken dan met de hogedruk?
Ik spuit trouwens al delen verf eraf met zo'n spuitlans, van een wasbox.
Deze zijn al niet echt super krachtig, dus misschien is een krachtige hoge-druk al genoeg ;)
Maarja, de aceton heeft me zo goed geholpen dat ik dat als beste oplossing zie...
 
Nee. Als u het goed snapt gaat u SCHUREN.

Dat aceton een ongezond goedje is kunnen we relativeren. Het is niet carcinogeen bijvoorbeeld, maar wel zeer explosief.

In combinatie met: dus de bestanddelen uit de opgeloste verf verf + aceton wordt het weer een gans ander verhaal.

Maar het is inderdaad een hele truc om aceton op te brengen en dan met een HD spuit zo snel te zijn dat de verf eraf vliegt.
 
Ik denk dat de intentie van de TS is om een gele auto te krijgen Kees.

Zonder spuiten, dus lijkt me schuren ook niet de oplopssing.

Denk niet dat het en haalbare kaart is trouwens om al het zwart zo te verwijderen chemisch of mechanisch dat de laag eronder er knap onder vandaan gaat komen.
 
Als de hechting inderdaad slecht is kun je de grote vlakken misschien best "strippen" met een hogedrukreiniger, maar dan zul je vooral resultaat hebben als het een warmwaterreiniger is. Spuitbussenlak is vaak oplosmiddelrijke acryllak, en die wordt aanmerkelijk zachter bij een hogere temperatuur. Zoek een wasbox op waar de reiniging met goed heet water gebeurt en probeer wat je voor elkaar kunt krijgen. Voordeel is ook dat dan het afval niet direct op het riool of grondwater geloosd wordt. Aceton vervliegt èrg snel dus daar zou ik niet eens aan beginnen.

Zelfs als dit heel goed lukt, is de kans toch niet zo groot dat je hele auto overal "netjes" onder het matzwart vandaan komt. Dus als je het geheel netjes wilt hebben moet je misschien toch overwegen om het advies van Kees te volgen....


vr. gr.

Job
 
Hey mensen....

Mijn auto is door de vorige eigenaar mat zwart gespoten.
Dit is met spuitbussen gedaan, en ziet er niet al te best uit.
Mijn bedoeling was, om dit geheel op te schuren en opnieuw te gaan spuiten.
Onder de mat-zwarte laag, schuilt een gele auto(daaronder groen, maar dat geel is prof gespoten).

Volgens mij was dit toch de bedoeling :denk: Ja toch?
 
De bedoeling is: het mat-zwart te verwijderen, en de gele laag goed proberen te houden.
Deze is niet opgeschuurd voor zover ik er achter heb kunnen komen.

Een wasstraat is ook in me hoofd opgekomen, zodat het hete water icm de borstels de zwarte laag weg kan slaan....

Ikzelf heb een hogedruk waar een zo genoemde gritstraler op kan.
Deze spuit onder hoge bar, deze bar is een stuk hoger dan bij wasboxen.

Twijfel,Twijfel,Twijfellllll
 
Ik gebruik aceton veel als ontvetter omdat het niet carcinogeen is, zoals thinner dat wel is. Ik ga altijd met een lege 5 liter jerrycan naar een bedrijf dat polyester verwerkt (zie gouden gids). Daar gebruiken ze aceton in grote hoeveelheden en daar willen ze, als je het vriendelijk vraagt en een pak koeken meeneemt, je kannetje wel volgooien. Dan zit je niet te kloten met die kleine flesjes van de drogist.
 
1) [binnen werken] Het is letterlijk levensgevaarlijk om in deze hoeveelheden en oppervlakken met een vluchtig, explosief middel als aceton te werken.
slechts 1 vonkje door statische ontlading van je kleding (wrijven, boenen dus gevaar is zeer reëel!) en boem!

2) [buiten werken] Je begaat een ernstige overtreding door deze hoeveelheden aceton en verfresten zomaar in het milieu te laten verdwijnen.

persoonlijk vind ik het allemaal erg on-sociaal!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan