Toegang maken tot kruipruimte via kelder (2)

Afgesplitst van dit topic - mod
Hi!

De situatie zoals hierboven beschreven lijkt bizar veel op mijn situatie. Nu vind ik het toch spannend om 'zo maar' een gat te maken in een dubbelsteens keldermuur naar de kruipruimte.

Wat zouden jullie aanraden om meer zekerheid te krijgen? Is het inhuren van een constructeur een idee? Of toch gewoon een aannemer? Ik wil het zeker niet helemaal zelf doen (al ben ik aardig handig) omdat ik bang ben de constructie van het huis aan te tasten.

NB: mijn kruipruimte is 35 cm hoog en het huis staat 8,5 meter boven NAP. We hebben dus zeker geen last van grondwater oid.
 
Zonder de situatie ter plekke te kennen en over foto's of tekeningen te beschikken is er niks van te zeggen en kun je inderdaad beter een constructeur raadplegen.
De hoogte boven NAP zegt niets over het grondwater. Ik ben afgelopen winter op genoeg locaties geweest op 40 meter boven NAP waar de kelder vol water stroomde via de kruipruimte. Als je afgelopen winter helemaal geen water in je kruipruimte hebt gehad kun je vrij zeker zeggen dat het veilig is.
 
  • Like
Waarderingen: Frank Tet
Helder. Dank voor je snelle reactie.

We wonen er pas 5 weken, dus weinig ‘eigen’ referentiemateriaal. De grond van de kruipruimte is wel echt kurk droog, zand is stof.

Ik denk dat ik er dan slim aan doe 1 herfst/winter/lente seizoen mee te maken en de kruipruimte in de gaten te houden alvorens iets door te breken?
 
Het handigst is bij de buren of vergelijkbare huizen in dezelfde straat of buurt te vragen wat hun ervaringen zijn. Grondwaterstand afgelopen winter (december-januari) was op de meeste plaatsen de hoogste in meer dan 30 jaar door extreme neerslag. Als je toen een droge kruipruimte had is het vrijwel zeker safe. In veel huizen hadden ze nog nooit water binnen gehad tot afgelopen jaar. Bij het maken van de opening betekent dat dat je kelder de drainageput van je kruipruimte wordt... Erg vervelend want een kelder zelf is vaak (behoorlijk) waterdicht, maar de kruipruimte niet.
 
Als het zand als stof is, dan is het er lang niet nat geweest. Daarbij is het het afgelopen jaar zeer nat geweest, dus je zit gewoon goed.

Kijk ook of er al gaten in de helder zijn.
Bijvoorbeeld een raam met koekoek met open bodem. Jouw gat komt waarschijnlijk hoger te zitten.
Of een kabel doorvoer.

40 cm is voor veel mensen breed genoeg.
Maak je het gat redelijk laag dan hoef je verder niks te doen. De stenen van een kelder zijn vaak in zeer goede staat. Boren door beton is soms makkelijker, verkijk je er niet op, het viel me zwaar tegen, maar geen twijfel over de sterkte van de muur erboven.
Bouwtekening zijn wel handig, want je wilt liever geen gat maken onder een belangrijke balk.

Luchtdicht het gat afsluiten vind ik wel belangrijk.
Dat kan zeer eenvoudig: neem een plaat met aan de achterkant rondom tochtstrip.
Balk iets groter dan het gat aan de achterkant met een balk zo groot als het gat erop. Die klem je van achteren in het gat. Dan met een lange schroef door de plaat dat balkje in.
Klinkt onhandig, valt erg mee, je hoeft ook niet dagelijks de kruipruimte in..
 
Laatst bewerkt:
Super! Dank! Om het vocht in de kruipruimte maak ik me dan minder zorgen maar zal voor de zekerheid bij de buren/oud bewoner nagaan hoe het begin dit jaar was.

Er zit tussen de kruipruimte een gat om te ontluchten, dat zal ik inderdaad waarschijnlijk iets vergoten (tot 40cm).
Grootste uitdaging zal zijn om het gat precies tussen de balken te maken (de houten balken rusten ‘in’ de muur waar het mangat gecreëerd zal worden). Daar moet ik voldoende ruimte houden om de constructie rondom de balken niet te verzwakken. Wellicht kan ik de balken rondom het mangat later iets ‘verstevigen’ met bouwstempels
 
Het is inderdaad niet de bedoeling dat er lucht vanuit de kruipruimte je woning in kan, niet via een meterkast of iets dergelijks, maar ook niet via de kelder (daarom is het luik altijd luchtdicht uitgevoerd). Let daar op, zoals @Jackd al aangeeft. Wat betreft noodzaak latei of oplegging van de balken moet je iemand raadplegen die daar verstand van heeft. Wellicht hier foto s plaatsen.
 
IMG_1449.jpeg

Dit is de situatie. Onderste lijn is de ‘zandlijn’. Tussen de onderkant van de vloer en het zand zit ongeveer 50 cm. Tussen de onderkant van de balk en het zand zit 35 cm. De afstand tussen het plafond van de kelder en de balken is grofweg 15 cm. Balken zitten verankerd in de dubbelsteense muur waar je hier tegenaan kijkt en zij om de 45 cm geplaatst.
 
Waar ligt dan de grens?
Een rond ventilatie gat van 250mm?
Een gat zoals op de foto voor de leidingen?
Een boorgat van 20mm?
Ik kan er weinig over vinden, behalve een lading commerciële partijen die graag hun diensten aanbieden.
 
In nieuwbouw wordt er bij gaten vanaf Ø50 vaak al extra wapening geplaatst, en bij >Ø160 moet het apart uitgerekend worden. Bij een opening waar een mens doorheen moet kunnen moet het dus zeker beoordeeld worden door een deskundige.
 
Bij nieuwbouw wordt dan ook de grens van het toelaatbare opgezocht.
Gaat ook vaak genoeg fout, denk aan de ingestorte parkeergarages en de nieuwe kantoren van de belastingdienst in Apeldoorn die lang deels niet gebruikt konden worden. (of nog steeds niet, dat weet ik niet precies) Iets met gezond verstand versus deskundigen die dat allemaal prima vonden kunnen..


Dat gezonde verstand moet er natuurlijk wel zijn:
Maak het gat onder een deur en er draagt daar niks.
Maak het gat tussen twee deuren en er draagt daar mogelijk zeer veel.

Hier lijkt er trouwens een betonnen plaat als kelderdak te zijn.
Als dat zo is en die loopt door tot op de muur dan is er al een latei.

Maar als er berekend moet worden, dan ga ik niet adviseren dat niet te doen.
Wel zou ik graag willen weten wanneer dat moet, want als een deskundige dat gaat bepalen wordt het een dure grap bij kleine dingen. (en dat weet ik zelf ook wanneer ik moet oppassen als ik weer eens een gaatje ergens maat)
 
Update: vandaag constructeur geweest. Zijn advies: lekker doorbreken die hap. Blijf 'tussen' de balken (ook verticaal gezien) en breng een dwarsbalk aan zodat ze niet dichter bij elkaar komen.

Zie ook afbeelding: groen zijn de balken van de vloer (afstand tussen de 50 en 60 cm), rood is de nog toe te voegen dwarsbalk en zwart is de bovenvloer.

In lijn met @Jackd: hij gaf inderdaad aan dat doorbreken bij nieuwbouwwoningen vaak risicovoller is dan bij oude woningen. Laatsgenoemde woningen zijn met minder risico gebouwd, dus met veel meer kracht en sterkte. Daar kun je - over het algemeen - dus beter aanpassingen aan doen, ook aan de dragende constructie.

4334AD7C-DBB6-43E5-A43E-E257F04CBD16.JPG
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via