Stekkerdoos voor laadkabel maken?

Hi,

Mijn volvo xc60 kan opladen via een thuislaadkabel. Die plug je gewoon in een geaard stopcontact en de rest gaat vanzelf. Dit stopcontact heb ik in de garage, alleen wanneer ik de auto op de oprit wil opladen dan is het snoer aan de korte kant, en de deur van de garage moet open blijven. Niet handig dus.

Ik wil dit oplossen door een buiten WCD te maken. Ik ben erg benieuwd naar jullie tips of adviezen.

Ik heb niet veel verstand van elektra dus wellicht gaat onderstaande vlieger helemaal niet op, maar dat hoor ik dan graag. Dan schakelen we gewoon een professional in.

Huidig stopcontact in de buurt:

IMG_8263.jpg

Bovenstaand stopcontact is al verlengd naar een nieuw stopcontact (5 meter verderop - zie kabelgoot). Dit extra stopcontact heeft alleen een vliegenlamp aangesloten. Verder zit er halverwege de afsplitsing nog een buitenlamp een beveiligingscamera aangesloten. Allemaal niet hele grote energievreters, maar toch het benoemen waard.

Momenteel laad ik de auto dus op via dit stopcontact (met de deur van de garage dus open). Dit gaat prima.
De laadkabel van de auto die ik gebruik is deze:
IMG_8266.jpg

Die heeft dus halverwege de draad een omvormerachtig ding (sorry, weet geen betere naam)..

Eigenlijk zou ik dus een aansluiting willen maken vanaf dit stopcontact naar een stopcontact op de gevel, en dan bovenstaande kabel op de buiten WCD aansluiten (zodat de deur dus dicht kan blijven).

Op onderstaande foto zie je wat ik bedoel:
IMG_8264.jpg



Ergens heb ik gelezen dat het beter, wellicht noodzakelijk??, is dat de lader direct in een stopcontact gaat en dus niet via een soort verlengoptie gaat. Klopt dit?

Verder zou ik nog willen weten of het uberhaubt mogelijk is mbt stroomgebruik etc.
De auto gegevens erbij:

De accu van de Volvo XC60 T8 Twin Engine heeft een capaciteit van 10,4 kWh. De lader in de auto laadt via 1 fase met maximaal 16A. Welk soort laadstation voor de Volvo XC60 T8 Twin Engine? De Volvo XC60 heeft aan autozijde een aansluiting Type 2 en kan als gezegd laden via 1 fase met 16 ampère.


Alle tips zijn welkom, ook als dit beter door een professional gedaan moet worden (desnoods via een andere route direct op een groep in de meterkast oid).


Alvast vriendelijk bedankt!
 
Zit de contactdoos die je nu gebruikt, behalve de buitenlamp, camera en vliegenlamp, verder wel op een aparte groep? Wat je noemt zijn inderdaad geen zware verbruikers, maar het zou natuurlijk kunnen dat ook nog de halve benedenverdieping ofzo op dezelfde groep is aangesloten en dat verandert de zaak dan wel.

Hoe snel laadt je de auto met de thuislader? De info die je plaatst geeft aan dat de auto met 1x16A geladen kan worden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dat ook doet nu. De meeste thuisladers / granny chargers zijn beperkt tot 10A of 13A.
 
Waar gaat die kabelgoot die omhoog gaat naartoe?
Ik gok dat daar ergens iets zit waar je makkelijker iets op kan aansluiten.

Een verlengsnoer wordt niet aangeraden omdat veel verlengsnoeren te dun zijn uitgevoerd.
Een goed verlengsnoer is geen probleem.
Wat jij van plan bent is geen verlengoptie, dat is gewoon een correct extra stopcontact, dus prima.
 
@XanderH. Als ik de meterkast groepenindeling bekijk dan zit op de groep waar ook de garage op zit, ook nog de -kelder (1 lamp aan het plafond en 2 ongebruikte WCD's), de badkamer (2 ledlampen), wc bg (1x ledlamp) en de WCD van de ketel (zolder).

De auto laad niet snel. Van 0 naar 100% duurt denk ik tussen de 3 en 4 uur.


@Jackd De kabelgoot gaat boven het verlaagde plafond naar de andere kant van de garage en daar dan met een kort pijpje naar beneden naar een nieuwe WCD.
 
boven het verlaagde plafond
Kan je daarbij?

ps. Wat ik eerder zei over verlengsnoeren.
Ik raad altijd aan maximaal met 10A te laden bij het gebruik van normale stekkers. Die zijn niet geschikt om langduring 16A te trekken.
Er hoeft maar iets niet perfect te zijn en een stekker of stopcontact kan smelten.
 
Laatst bewerkt:
Kan je daarbij?
Nee, hoewel ik natuurlijk aardig wat zaken 'buitenboord heb hangen'. Denk aan de kabelgoot bij het begin en bij het einde. Beiden stopcontacten zijn geaard. De draad naar bijv de camera niet.

Ik raad altijd aan maximaal met 10A te laden bij het gebruik van normale stekkers. Die zijn niet geschikt om langduring 16A te trekken.
Prima, maar hoe vertel ik de auto dat? :)
 
-stroom eraf
-stopcontact op de foto open maken en afkoppelen
-kabelgoot openmaken
-op hoogte een kabeldoos/lasdoos geschikt voor die kabelgoten plaatsen.
-het bestaande weer aansluiten op die kabeldoos
-met een kabel naar de plek waar je buiten het stopcontact wilt, gat boren en kabel erdoor.
-opbouw stopcontact aansluiten.
-stroom erop en laden maar.

Vaak is er een app (op je telefoon) waarmee je dingen kan instellen.
 
De auto laad niet snel. Van 0 naar 100% duurt denk ik tussen de 3 en 4 uur.
Opladen in 4 uur dan trekt ie 2600 W. Daar wordt een normale groep/stopcontact niet blij van. De grannycharger is niet bedoeld om structureel je auto op te laden, alleen voor noodgevallen. Beter is een laadpaal laten plaatsen.

In de instellingen van de auto kan je vaak de laadsnelheid instellen. Het laden gaat dan uiteraard veel langzamer, maar wel veiliger. Als je het via een normaal stopcontact blijft doen, zorg dan dat deze rechtstreeks op de groepenkast is aangesloten (niet doorgelust) en hou de temperatuur in de gaten. Als je het niet meer vast kan houden, wordt het te warm.
 
Ja, maar niet voor uren achter elkaar. Daar is het niet voor bedoeld. Al valt het bij zo'n hybride auto ook wel weer mee hoelang het duurt.

Nog een tip: Als je wilt laden op je eigen zonnestroom, laad dan via dezelfde fase als de panelen.
 
een CEE stekker kan langer volhouden.

Je kunt de stekker van de laadkabel vervangen voor CEE en een CEE stopcontact op een eigen groep zetten. Met een verloop van schuko naar CEE female kan je dan alsnog op een normaal stopcontact.
 
Ik heb ooit eens geleerd dat een standaard stekker (of stopcontact) waar 10A/16A op staat continu 10A kan hebben en 16A als piek. Maar of dat laatste dan een uur of langer of korter is?

Nog een tip: Als je wilt laden op je eigen zonnestroom, laad dan via dezelfde fase als de panelen.
Waarom?
De (slimme) meter kijkt daar niet naar.

Ik ken er die 2 EV's thuis via gewone stekkers laden.
Geen probleem, bij de meeste mensen staat de auto toch ruim 12 uur aan de lader, ook een stuk rustiger voor het net.

ps in de titel staat "stekkerdoos", ik ging ervan uit dat het om een stopcontact gaat.
 
uit die link:
" En de nominale stroom belastbaarheid van de connectorverbinding moet minimaal 16Amp zijn."
Als er "10A/16A" op een stekker of stopcontact staat: welke is dan de nominale?
 
Ik lees daar oa dit:
"Als we een installatieconnectorverbinding toepassen in een huisinstallatie in een groep met een 16Amp beveiliging, dan wordt bedrading gekozen van 1,5mm² of 2,5mm². De connector moet uiteraard gespecificeerd zijn voor deze draaddikte. En de nominale stroom belastbaarheid van de connectorverbinding moet minimaal 16Amp zijn."
En daaronder ter voorbeeld een juiste connector/plug, bijvoorbeeld een Wieland GST15i3 die 16A is/kan hebben.
Als er 10/16A op een stekker staat zou hij wellicht inderdaad niet geschikt zijn voor permanente 16A belasting.
 
Die link gaat over stekerbare verbindingen, dat is hier niet aan de orde. Bovendien is de enige test-tijdsduur die genoemd wordt 1uur. Het zou me niet verbazen dat dit bij alle elektrische verbindingen zo is. Misschien hebben we een elektrotechnicus hier die dit weet?
 
als er 10/16A op een stekker verbinding of aansluiting staat houd dit in dat er een continu stroom van 10A mag lopen en kortstondig 16A.
Bij normale wcd's wil het nog wel eens gebeuren naar lange periode dat de pootjes waar de pinnen van de stekker tussenvalt wat slapper worden waardoor het contact met de stekker wat minder word wat voor warmte ontwikkeling zorgt.

Zoals eerder aangegeven is een CEE stekker/wcd wat zwaarder uitgevoerd en wel geschikt om langdurig te belasten met 16A
 

Gerelateerde klussen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu