Ik kocht een nieuwe elektrische kettingzaag. 2400 W. 230 V. De verkoper drukte mij erg op het hart een dik snoer te gebruiken omdat de groothandelaar hem uitgelegd had dat een te lage spanning schade aan de motor veroorzaken zou. Er zou dan een te grote stroom gaan lopen. Hij had er zelf geen verstand van, maar de Stiga deskundige vertrouwde hij zo te zien erg.
Ik vind dit tegen intuïtief. Een motor gaat kapot door een te hoge spanning die een te hoge stroom kan veroorzaken lijkt mij, maar niet andersom.
Maar je weet het met de moderne techniek maar nooit, misschien zitten er wel (vermogens-) tunneldiodes in(ik bedenk maar wat onzin) . Stiga klinkt Zweeds maar blijkt ook uit het zuiden, Italië, te komen. Kortom tegenwoordig lijkt alles anders dan in de goede oude tijd.
Het is de SEV 2416 Q. Van Stiga dus. Hij zaagt mij overigens wel naar de zin op een netspanning van 211 volt onbelast die inzakt na inschakelen tot circa 200 volt aan het begin van 50 meter 2x 2,5mm2, dus de motor draait op een nog wat lagere spanning aan het einde van het snoer.
Nu had ik al een dikke drie fasen regel trafo in stelling gebracht, maar dat is toch wel erg omslachtig, zo'n 120 kg in de windsingel achter mij aan slepen, kabels die veel zwaarder zijn, etc. Dan zou ik twee fasen kunnen gebruiken om de juiste spanning van 230V te maken. Ik heb niet een 1fase trafo die het vermogen kan leveren. Of ik zou die al uit de driefasentrafo moeten slopen wat ik niet doe.
Fabeltje?
Of speelt de menselijke factor nog een rol in de bediening? (iets heel anders maar je ziet mensen ook vaak met te weinig gas verbrandingsmotoren overbelasten die daar ook niet beter van worden)
Groeten gks mech.
Ik vind dit tegen intuïtief. Een motor gaat kapot door een te hoge spanning die een te hoge stroom kan veroorzaken lijkt mij, maar niet andersom.
Maar je weet het met de moderne techniek maar nooit, misschien zitten er wel (vermogens-) tunneldiodes in(ik bedenk maar wat onzin) . Stiga klinkt Zweeds maar blijkt ook uit het zuiden, Italië, te komen. Kortom tegenwoordig lijkt alles anders dan in de goede oude tijd.
Het is de SEV 2416 Q. Van Stiga dus. Hij zaagt mij overigens wel naar de zin op een netspanning van 211 volt onbelast die inzakt na inschakelen tot circa 200 volt aan het begin van 50 meter 2x 2,5mm2, dus de motor draait op een nog wat lagere spanning aan het einde van het snoer.
Nu had ik al een dikke drie fasen regel trafo in stelling gebracht, maar dat is toch wel erg omslachtig, zo'n 120 kg in de windsingel achter mij aan slepen, kabels die veel zwaarder zijn, etc. Dan zou ik twee fasen kunnen gebruiken om de juiste spanning van 230V te maken. Ik heb niet een 1fase trafo die het vermogen kan leveren. Of ik zou die al uit de driefasentrafo moeten slopen wat ik niet doe.
Fabeltje?
Of speelt de menselijke factor nog een rol in de bediening? (iets heel anders maar je ziet mensen ook vaak met te weinig gas verbrandingsmotoren overbelasten die daar ook niet beter van worden)
Groeten gks mech.