Riolering vervangen, buizen invoeren en diepte

Goedendag allen,

We zijn bezig met een grote verbouwing en daarvoor wordt de gehele riolering opnieuw aangesloten.
Keuken, badkamer en toilet komen op een andere plaats en gezien de leeftijd een mooi moment om opnieuw te beginnen.

Voor toilet onder en boven wil ik 110mm buis invoeren tot in de kruipruimte. Vanaf daar horizontaal verleggen naar de bestaande grondleiding.
Volgens de technische tekening die ik bij de gemeente heb opgevraagd is de verzamelleiding in de kruipruimte PVC 125.

Een eerste blik in de kruipruimte verklapt dat de grondleiding in de grond zit (verrassing!). In de kruipruimte zelf heb ik dus geen verzamelleiding in het zicht.
Het liefst maak ik het mijzelf natuurlijk zo makkelijk mogelijk. Daarvoor wil ik in de kruipruimte aan de onderkant een aantal inslag-ankers boren met draadeind en de nieuwe verzamelleiding zo hoog mogelijk tegen de vloer aan monteren, zodat ik nog net onder de buis door kan kruipen als ik ergens bij moet.
Dit betekend echter dat ik bij aankomst van de grondleiding, nog een afdaling moet maken. Is dit een probleem? En hoe maak ik deze het beste? Met 2x 90 graden en dan een -vrije val- of maak ik deze met 2x 45 graden en een mooie glijbaan?

Een alternatief is dat ik de standleiding vanaf de toiletten direct tot onder de grond laat lopen, zodat ik slechts 1x een verval heb (deze bocht maak ik met 2x 45 graden met een stuk buis ertussen). Dit betekend echter dat ik gigantisch geul moet graven door mijn gehele kruipruimte, waar de diepte van de bestaande grondleiding bepaald hoe diep ik moet graven.

Wat is verstandig? Wat zouden jullie doen in dit geval?

Daarnaast ga ik dus werken met 110 waar de grondbuis 125 is. Kan ik met 110 doorwerken tot kort voordat ik bij de grondleiding de kruipruimte verlaat? Of is het van toegevoegde waarde om eerder al over te gaan in 125.

Dit is een detail-foto van de technische documentatie.
1728810332588.png



Als bonusvraag: Ik heb een kruipluik van 40x60 tot mijn beschikking en de kruipruimte is ongeveer 50cm hoog. Dit betekend dat ik niet hele lange lengtes kan invoeren. Ik zal proberen een stukje in te graven zodat ik met lengtes van 2 meter kan werken. Heeft iemand hier nog andere tips? Alles wordt uiteraard goed gebeugeld, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Gebruik ik beter manchet verbindingen of kan ik korte buizen in dit geval beter verlijmen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Gewoon gaan graven en bloot leggen het is rot werk maar het beste.
Je zou een gat laten boren gevel en gleuf in de tuin dan kan je lange leidingen door drukken.
 
  • Like
Waarderingen: Charel
Op de tekening lijkt het dat de oude onder het niveau van en vlakbij de fundering ligt.
Dat is wel heel diep en een plek waar je niet zomaar kan gaan graven, wel op één plek, maar niet meters langs de fundering.

Onder het huis alles nieuw en nieuw naar buiten.
Dan buiten de verbinding met oud maken.
 
Meestal 50cm in de grond onder de vloer en dan zit ie buiten ongeveer 1m in de grond.
Heb menig leidingen op gegraven onder de grond met pionier schep kijk als leiding vervangen is kan grond weer terug.
Het huis staat op betonnen fundering palen dus dat valt best mee.
Onder sommige huizen zag je zand weg en kon je zo onder de fundering door kruipen.
Het word wat anders als gemetselde fundering is.
 
De nieuwe leiding hoeft ook niet zo diep te worden ingegraven, net onder de grond in de kruipkelder is in principe al genoeg. Vlak voor de aansluiting op de hoofdleiding kan je dan een stukje naar beneden gaan.
In verband met de vraag over de diameter; 110 mm is meer dan genoeg voor de ganse nieuwe leiding.
 
Zoals gebruikelijk een boel meningen en een boel opties!

Ik denk dat ik ga beginnen met de leiding opzoeken in de grond waar deze de woning binnen komt en dan een definitief plan maken.

Stel ik leg de buis in de grond door uitgraven, wat is dan de truc om te voorkonen dat deze gaat verzakken? Zo vlak mogelijk uitgraven lijkt me logisch, maar het is niet de beest eenvoudige werkomgeving dus om in 1x op afschot een geul graven klinkt redelijk als een utopie.

En wat betreft de koppelingen voor het samenkomen, onder de grond kan ik het beste manchet verbindingen gebruiken lijkt me?
 
De oude riolering is op harde grond laag gelegd en het is pvc dus dat is niet zo zwaar.
Bij gietijzer legde we ook zo in de grond.
Gewoon manchet gebruiken in de grond en ter plekke pas in vetten voor plaatsing.
-------
Waarom zoveel meningen heel simpel.
Je hebt nieuwbouw loodgieters en renovatie loodgieters en loodgieters die de lekkage problemen moeten op lossen.
De nieuwbouw werkt gemakkelijkste kan je overal goed bij komen.
Renovatie moet je iets maken van oud naar iets nieuws is vaak ook moeilijk.
En laatste die liggen in de drek in de viezigheid dingen oplossen wat moeilijk bij te komen is maar de klant verwacht dat je het op lost.
Men moet vaak improviseren maar wel dat het jaren goed blijft.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Charel en Pdorn
Voor de liefhebber een korte update! Gister voor het eerst tijd gehad om ook daadwerkelijk met deze klus te beginnen dus even aan het tijgeren geweest richting de bestaande riolering.

Dit is dus niet al te best en maar goed dat het vervangen wordt. De afvoerbuis van de keuken is volgens mij al heel lang geleden afgebroken van de verzamelleiding. Deze bungelt nog aan een brok cement en de rest is verzakt en heeft een flink krater geslagen.

De leiding die naar buiten gaat is 125 rond. Omdat deze verzakking al enige tijd gaande is wil ik zeker buiten de boel ook open gaan scheppen om te beoordelen of daar alles nog wel goed is aangesloten. Voor huis is het straatwerk ook verzakt, maar dat kan ook omdat het wegspoelt naar de kruipruimte natuurlijk.

Als ik de boel open heb denk ik dat ik ook met 110 nieuwe buis naar buiten vertrek. Dan maak ik buiten wel de overgang 110-125.

Ik heb ook de nodige materialen besteld om alle nieuwe leidingen te beugelen aan de vloer. Ik twijfel nog over of ik zo hoog mogelijk beugel zodat ik er later onderdoor kan, of dat ik juist laag beugel ter hoogte van het zand, zodat ik er later overheen kan. Als ik hoog beugel, moet ik voordat ik naar buiten ga nog een afdaling maken (2x45 bocht?)

En dan sta ik nog voor de keus: ga ik alles lijmen of gebruik ik manchet verbindingen?



A9B238B2-5641-4712-BA1A-B277DE9E5072_1_105_c.jpeg
 
Beugel ze met zelfde type nieuwe beugels aan die aluminium strippen.

Je kunt ook leidingen schoon laten spuiten en weer op hoogte zetten je kunt er nu mooi bij komen.
Buiten wel op graven voor en achter daar vaak geknikt of geknapt.

Vaak gaan mensen lijmen lekker veel goedkoper dan manchet liggen ze onder de vloer en dan begint het gemopper ik stik zowat van de lijm dampen,als het gelijmd is kan je niet even verdraaien of het wil niet schuiven zit zand tussen.
Dus beter voor manchet gaan , schuine kanten aan buizen vijlen en ter plekke in vetten
 
Nou we zijn dan toch echt begonnen aan deze klus! Buiten alles open gegraven. Bleek dat er ook veel ratten aanwezig zijn dus ontstoppingsstuk ookvervangen met een keerklep.

Daarna met nieuwe buis 125 naar binnen en met 2x 45 graden manchet omhoog gegaan zodat de buizen boven het zand komen. Vanaf hier alles gebeugeld en grotendeels wel met lijm. Ik heb een goed gasmasker er bij opgehad en niks geroken, en door te werken op een grondzeil weet ik alles redelijk netjes te houden!

De eerste buizen komen alweer de woning in en het begint zowaar ergens op te lijken!

Nogmaals bedankt voor het meedenken allen!

IMG_8133.jpeg
IMG_8144.jpeg
IMG_8159.jpeg
 
Oke, moest even terug lezen:wink:
Maar ik ga er van uit dat je van te voren hebt uit gezocht waar alle leidingen heen gaan.
Dus de hemelwater afvoeren en je ontspanning leiding voor je nieuwe hoge leiding.
 
Ja ik ben aan het graven geweest in de kruipruimte. Hemelwater achterzijde van de woning gaat via de kruipruimte van de buren. Voorzijde gaat direct naar gemeente riool, dus geen hemelwater bij ons in de kruipruimte, dat was een groot voordeel!

Vervolgens een plan gemaakt en beton-boorder ingehuurd om in de vloer van begane grond en verdiepingsvloer alle gaten voor water en afvoer te boren. De beste man moet nog 1x terugkomen, omdat er nog door het plat dak een gat moet worden geboord voor een ontspanningsleiding. maar die wil is pas laten boren als ik er ook aan toe ben om die aan te sluiten.

Nadat we alle gaten hebben laten boren heb ik op de vloer zelf een plan uitgelegd qua route. Valt wel redelijk tegen om dit plan te 'kopieren' zodra je in de kruipruimte ligt, maar gezorgd dat alle leidingen redelijk paralel/haaks aan de fundering liggen, zodat ik alles met 45 graden bochten kon uitvoeren.
Bijgevoegd het 'plan' en zo is het ook bijna exact uitgevoerd. Verder ook geen consessies gedaan volgens de richtlijnen, dus bijv. geen aftakkingen binnen een meter van afvoer toilet, en overgang van verticaal naar horizontaal met 2x45 graden met daartussen een stuk buis van 25cm. Dit heeft wel als gevolg dat de buis in de kruipruimte nu geen vrije doorgang toelaat, maar daarvoor zal ik zodra het dekzeil weg is een kleine geul onder scheppen. Gelukkig heb ik m'n postuur mee dus dat hoeft niet een heel diepe geul te worden, haha!

Omdat 1 buis te lang zou worden om deze in geheel door te voeren, hebben we deze in 2 delen geplaatst met een overschuifmof.

1740739163746.jpeg


1740739291960.png



1740739497874.jpeg
 
Bedankt voor je foto en tekening.
Ik zou alvast wel de gat door dak en een aansluiting voor je ontspanning en plakplaat branden op dak, stukje door het dak en later kan je hem op pakken.
Nu ben je nog aan het bouwen dan is niet erg als alles vies word straks als je er aan toe bent zal er ook wel dingen afgewerkt zijn en dan moet je net zien dat er tegen loopt of water ballet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via