Een complete handleiding in drie delen voor de amateurklusser, die het goed wil doen; maar ook mooi; en ook nog eens een keer zelf.
Veel professionele bedrijven zijn ofwel schreeuwend duur of snappen niets van esthetiek. Het 'mag niet', 'kan niet' of 'hoeft niet' kun je als zelfstandige klusser fijn naast je neerleggen.
Situatie: huis uit 1938, 2 draairamen, kozijndiepte 59mm, origineel raam profieldikte 40mm. Veel huizen vernieuwen met 40mm en opdeklatten - dat is EN lelijk en minder stevig en niet nodig. Of met 'verjonging'. Mijn oplossing: standaard 56mm dik raamprofiel maar rondom een mooie ronde hoeklijn uitfrezen wat gelijk de mogelijkheid biedt voor doorgezette scharnieren. Daarover later. Bovendien is er met 56mm genoeg dikte om een randje uit te frezen voor een tochtband. Een vlak profiel geeft in het kozijn heel weinig ruimte voor een tochtprofiel. Mijn oplossing: aan de open binnenranden van het raam een randje uitfrezen. Stoort niet en is functioneel. Dunne (3-5mm) tochtband werkt dan perfect.
Doorlooptijd: 3-5 weken, afhankelijk van de plek en het weer. Levertijd ramen 2-3 weken, levertijd glas 1,5 week, schilderen 2-5 dagen afhankelijk van hoeveel je van te voren wilt of kunt doen. Als alles klaar ligt, reken na het schilderen op 2 dagen rustig werken, uitloop 1 dag.
Volgorde: Eerst het kozijn meten, dan de ramen bestellen, dan sponningmaat opmeten, dan glas bestellen.
Meten en bestellen ramen, roeden en glas
Ramen
Koop op tijd, vooral als je nog wat moet bijbestellen, bv de speciale scharnieren.
Voorbereiding

Veel professionele bedrijven zijn ofwel schreeuwend duur of snappen niets van esthetiek. Het 'mag niet', 'kan niet' of 'hoeft niet' kun je als zelfstandige klusser fijn naast je neerleggen.
Situatie: huis uit 1938, 2 draairamen, kozijndiepte 59mm, origineel raam profieldikte 40mm. Veel huizen vernieuwen met 40mm en opdeklatten - dat is EN lelijk en minder stevig en niet nodig. Of met 'verjonging'. Mijn oplossing: standaard 56mm dik raamprofiel maar rondom een mooie ronde hoeklijn uitfrezen wat gelijk de mogelijkheid biedt voor doorgezette scharnieren. Daarover later. Bovendien is er met 56mm genoeg dikte om een randje uit te frezen voor een tochtband. Een vlak profiel geeft in het kozijn heel weinig ruimte voor een tochtprofiel. Mijn oplossing: aan de open binnenranden van het raam een randje uitfrezen. Stoort niet en is functioneel. Dunne (3-5mm) tochtband werkt dan perfect.
Doorlooptijd: 3-5 weken, afhankelijk van de plek en het weer. Levertijd ramen 2-3 weken, levertijd glas 1,5 week, schilderen 2-5 dagen afhankelijk van hoeveel je van te voren wilt of kunt doen. Als alles klaar ligt, reken na het schilderen op 2 dagen rustig werken, uitloop 1 dag.
Volgorde: Eerst het kozijn meten, dan de ramen bestellen, dan sponningmaat opmeten, dan glas bestellen.
Meten en bestellen ramen, roeden en glas
Ramen
- Opmeten - kozijn heel goed opmeten en als het kan al in dit stadium iets over de haaksheid weten - als het kozijn heel scheef is, dan iets grotere ramen bestellen.Bestel raamafmetingen 4 a 5mm kleiner dan kozijnbreedte en hoogte, onder het motto 'afschaven kan makkelijk maar bijplakken niet'. Vooral met een niet haaks kozijn heb je een iets groter raam nodig wat je kan afschaven.
- Bestel standaard vlak rechthoekig (afgerond uiteraard) raamprofiel 56x67mm en 56x90 (onderdorpel). Niet die lelijke vorm met een hap eruit ('verjonging'). Dus dit schema inclusief het soort profiel:
- Belangrijk voor oude visuele impressie is dat het onderste profiel breder is: 56x80 of 56x90 als je zij/bovenprofiel 56x67 is.
- Beglazen is tegenwoordig van binnen, zoals op het schema, dat maakt het zelf plaatsen op de eerste verdieping heel makkelijk! Vaste sponningrand van het raam komt dus buiten, glaslatten binnen. Ook geen gedoe met neuslatten en zo.
- Bestel de kruisroeden. Dat zijn de houten latjes binnen en buiten die op het raam geplakt worden. Kan gelijk met het raam, dan zaagt de timmerfabriek de latjes. Maar dit is geen vanzelfsprekend onderdeel, althans bij mij. Voor de binnenzijde kreeg ik mooie hoge 'trapeziumvormige' (45 graden met een klein plat stukje) 16mm dikke/hoge latten. Voor de buitenzijde mocht hij die niet leveren, volgens zeggen vanwege bouwbesluit. In plaats daarvan werden lelijke 12mm platte brede latten geleverd. Nu kun je de trapeziumlatten best zelf maken uit een grenen lat van 16mm dik als je een cirkelzaagmachine en een schaafmachine hebt, of je doet het met een bovenfrees (fasefrees 32). Bij een bepaalde leverancier waren ze wel 75,- per raam. Ik was voor 15,- en een uurtje zagen en schaven klaar voor 2 ramen. de kruisroeden zijn typisch 30mm breed of iets meer, liefst 32mm.
- Het loont dus de moeite om te vragen wat het raam met en zonder de kruisroeden kost.
- Nadat het raam is geleverd ga je glas bestellen. Bij minder dan 1m2 geen 4mm omtrekspeling (totaal 8) zoals soms genoemd wordt, maar 3 mm (dus totaal 5 a 6 mm kleiner dan sponningmaat) is voldoende.
- Je bestelt het glas met een Aluminium kruis er in verwerkt en dat heet wiener sprossen. (De houtjes op het raam heten dus kruisroeden - de termen worden wel eens door elkaar gehaald).
- Waar bestel je glas: zoek op internet op 'dubbelglas met wiener sprossen' en je vindt je product wel. Let wel op dat je HR++ selecteert - het keuzeproces is niet altijd voor de hand liggend. Voor 1m2 met wiener sprossen moet het ongeveer voor 80,- per raam kosten.
- De breedte van de sprossen kies je afhankelijk van de breedte van de kruisroeden, maar als die typisch 32 zijn kies je liefst iets van 24 breed. Je spouw in het glas is typisch 14 dus zo dik worden de sprossen ook, mocht je dat moeten opgeven.
- Glasdikte afhankelijk van diepte van de sponning (typisch 43mm) minus 15mm dikte van de glaslatten minus 2x4mm celband betekent 20mm over voor glas, maar je kan wel wat smokkelen. 5-14-4 of 4-14-4 bestellen en bij plaatsen een beetje indrukken en het zaakje past wel. Of glaslatten naderhand beetje bijschuren. Eventueel als optie voor binnenzijde celband 3mm nemen.
Koop op tijd, vooral als je nog wat moet bijbestellen, bv de speciale scharnieren.
- Koop de scharnieren - geen kogelscharnier, ook niet afgerond maar rechthoekige exemplaren, mooiste is "doorgezet". Geen sinecure, je kan er niet makkelijk op zoeken. "Doorgezet" is 1 vlakke kant en de bolling, de knoop, geheel aan de andere. Normale scharnieren hebben de uitbolling symmetrisch. Zonder kogellagers is veel mooier voor renovatie. Bovendien zijn de kogelscharnieren meestal met afgeronde hoeken in het scharnierblad, ook lelijk. Normaal scharnier zonder kogellager kan 15kg dragen zegt de folder, dus 2 dragen 30kg. Het raam wordt plm 20kg.
- Ga bij onder 1m2 oppervlak uit van 2 scharnieren 89x89mm. Voordeel van 89x89 is 4 schroefgaten en heel stevig. En je hebt aan 2 echt genoeg ipv 3 kleinere. Makkelijker plaatsen en mooier, dichter bij origineel. Nadeel dat ze een beetje dik zijn en de knoop wat stevig. Kan je dus oplossen door 'doorgezette knoop' en dan een gootje in het raam frezen. Dan vallen ze visueel minder op. Dulimex heeft doorgezette knoop als rechthoekig scharnier. Koop geen <bekend merk> easyfix, die zijn zo gruwelijk grof en lelijk.
- Zo ziet het scharnier er uit:
- Koop goede schroeven 4,5x40 met geheel doorlopende draad - is geen sinecure wat is er een hoop zooi op de markt qua schroeven!!! Geen trekschroeven kopen (gladde bovenkant).
- Koop plastic opvulplaatjes voor de 89x89, 0,5mm plastic om het scharnier als nodig iets naar buiten te plaatsen.
- Koop het sluitwerk / raamboompjes - uitzetijzers. Wees hier lekker eigenwijs en ga geen politiekeurmerk bestellen als je dit te lelijk vindt. Ik kocht gewoon nieuwe versies van mijn jaren 30 'raamboom-dudok-ijzer'. Je kan altijd de minder opvallende oplegsloten bovenin het kozijn plaatsen.
- Uiteraard grond /aflakverf.
- Beglazingskit.
- Tochtband, typisch 10mm breed indrukbaar tot 1 a 2mm.
- Tweezijdig plakkend tape om de kruisroeden op te plakken - kun je niet op celband dikte krijgen, Typisch is die tape maar 1mm dik; dat is technisch natuurlijk prima maar het heeft wellicht effect op de passing van de voorgezaagde kruisroeden. Tweezijdig tape is 2cm breed. Afhankelijk van de timmerfabriek hebben ze met het zagen van de roeden wel of niet rekening met de dikte van de tape gehouden. Je zal vermoedelijk die houtjes moeten bijzagen/vijlen zodat het geheel past. Ruimte tussen de houtjes is juist goed - later afkitten.
- Bestellen glasblokjes tenminste van de breedte glas (typisch 19mm) plus max 2x celband ruimte. Dus typisch 18-22mm breed. Diverse diktes, 2-5mm. Alleen vlakke plaatjes, niet scheef (dat is voor oude glaslatten buiten).
- Celband 4mm dik, vermoedelijk liefste grijs.
Voorbereiding
- Zorg voor een bovenfreesmachine - de meest eenvoudige is voldoende
- Een perfecte (makkelijkst is een nieuwe) handbeitel van plm 15mm breed.
- Zeer handig is een elektrische schaafmachine en een grove en fijne schuurmachine. Als je kozijn iets scheef is maakt de schaafmachine veel goed.
- Niet nodig maar erg fijn is een elektrisch spijkerpistool.
- Hou plasticfolie bij de hand als het zou gaan regenen. Spaanplaat voor als het waait. Plastic folie kun je van binnenuit buiten tussen kozijn en muur steken, wat ducttape op het plastic en dat in de kier steken met plamuurmessen, houdt prima, scheurt niet. Of met ducttape op het kozijn plakken (jakkes).
- Maak een freesplaatje van vlak hout, dikte net iets meer dan de dikte van de sponning van het kozijn en net iets groter dan het scharnier. Mooi vlak frezen gaat heel goed in t kozijn met een freesmal die je met lijmtangen op het raam klemt -zie later. Het malletje:
- Uiteraard indien nodig een steiger of iets anders wat veilig genoeg is.

