Dag allemaal,
Ik heb al veel nuttige informatie gehaald van deze fora en daarom wil ik ook mijn bijdrage leveren.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Zoals ik het begrijp ben je een doe-het-zelver met wat minder ervaring en wat minder professionele machines.
Ik denk dat je vraag uit 3 verschillende delen bestaat.
1: hoe maak ik zo een plint (sokkel of afkisting zouden wij in België zeggen )
2: hoe bevestig ik die tegen de muur
3: hoe werk ik dat mooi af
Als je zelf geen goede cirkelzaag hebt, dan laat je in de doe-het-zelf zaak de nodige ‘repen’ MDF zagen (voor 17 x 7 in 18 mm worden dat lengtes van 17 en 7-1.8 = 5.2 OF 17-1.8 = 15.2 en 7 cm).
Als je wel een goede zaag hebt, kan je de MDF in verstek zagen natuurlijk
Opgelet: die afmetingen geven een buitenmaat van 17x7, geen binnenmaat.
Afhankelijk of je de zaagkant bovenaan of in het verticale vlak wilt. Uiteindelijk moeten de naden onzichtbaar worden en maakt dat dus niet zoveel uit.
Je neemt houtlijm en een paar ‘sergeanten’ (lijmklem? ) zoals wij zeggen en je lijmt de boel aan elkaar.
Als de zaagsnede die je gaat lijmen echt slecht is, kan je die even opschuren. Tijdens het lijmen is de perskracht bepalend voor de sterkte van de verbinding. De panlatten die je in punt 2 nodig hebt, kan je gebruiken om de krachten te verdelen. Een houtlijmverbinding is sterker dan het hout zelf.
Als je toch schroeven zou gebruiken, kan je die nadien ook wegplamuren.
2. hoe bevestig ik die tegen de muur?
In theorie is alles eenvoudig, maar in praktijk is alles krom natuurlijk.
Je zou kunnen doen wat Peter voorstelde. Een lat op de vloer lijmen en een lat tegen de muur lijmen.
Gebruik hiervoor een silicone (Tec-7, D-max, Zwaluw, … merken mogen we niet noemen, maar een polymeer kit, geen zuivere siliconen). Dergelijke kits kunnen gerust wat millimeters overbruggen in de verlijming. Ze hebben ook geen druk nodig tijdens het verlijmen, losjes tegen elkaar zetten is voldoende. Neem bij de kit ook de cleaner. Als je morst, dan kan je dat prima wegvegen.
Neem hiervoor gewone panlatten. Maar de muren zijn krom en de panlatten zijn ook krom. Dus je plaatst die panlatten met wat reserve naar binnen.
Die panlatten kan je ook vastschroeven of bevestigen met ‘klopvijzen’ (slagpluggen) in plaats van te lijmen.
Bevestig eerst de panlatten. Pas als die vast zitten (droog zijn indien je lijmt) lijm je de bekisting er tegen.
Zorg er ook voor dat er een kleine voeg (2mm) tussen enerzijds afkisting en vloer en anderzijds afkisting en muur overblijft (steek er tijdelijk een ‘rondel’ (sluitring?) tussen.)
De buitenhoek die zichtbaar blijft kan je even breken met wat schuurpapier
3: afwerken:
De kopse kant van MDF gaat voor problemen zorgen zijdens het lakken.
Extra lagen grondverf kunnen hier helpen. Je kan ook een potje plamuur kopen om het af te werken.
Als je meerdere stukken in de breedte aan elkaar moet zetten, dan schuur je de hoekjes wat af. Op die manier krijg je een V-naad. In die naad kan je plamuur aanbrengen. Zonder die naad zou je plamuur er enkel ‘bovenop’ liggen. Een beetje ‘body’ kan geen kwaad.
Eerst ontvetten met thinner, schuren met K180 en nog eens ontvetten. Kopse kant goed schuren!
Een grondlaag of twee (3 op de kopse kant). Tussenin uit de hand schuren met K180-K220
Eerste laklaag. Lichtjes schuren met K240 of met een pad. Eindlaag lak.
Misschien lak je de plint beter voordat je ze monteert.
Tot slot kit je de naden met vloer en muur af met een schilderskit. Een acrylaatsilicone. Die is overschilderbaar én kan je tijdens het aanbrengen afwerken met water en een sponsje. Je hebt een kleine voeg gelaten tussen vloer/muur en afkisting. Op die manier heeft die kit ook wat ‘body’ daar.
Optie 2
Je gebruikt geen latjes, maar je lijmt alles rechtsreeks. Daarbij moet je de zichtbare voegen onmiddellijk afwerken met dezelfde Tec-7, D-max, Zwaluw, … (de cleaner heb je zeker nodig). Zo lang je de siliconen nat houdt met de cleaner, kan je ze blijven bewerken.
Ik zou bij deze keuze de bekisting op voorhand schilderen. Dan Kan je de siliconen beter afwerken. Zorg ook dat je siliconen ‘afstrijkrubbertjes’ hebt. Test even in een hoekje van de kamer hoe de cleaner zich gedraagt op de bestaande verf/behang van de muren.
Het zal zeker stevig genoeg zijn. Daar mag je niet aan twijfelen. Ik wil niet in de schoenen staan van de persoon die het ooit moet afbreken.
Optie 3:
Je begint zoals optie 2, maar je zorgt ervoor dat de ‘lijm-siliconen’ niet in het zicht komen en je een voeg overhoudt die je kan afwerken met schilderskit. Enkele ‘totsen’ siliconen om de 10-15 cm om te lijmen zijn voldoende. Als je weinig ervaring hebt, dan ga je een mooier resultaat behalen met de schilderskit.
Opmerking: als de plint vast zit tegen de muur, dan moet ze niet noodzakelijk vastgelijmd te worden aan de vloer. Dat ding gaat nergens heen.
Succes!
