Beste vakmannen, kan iemand een techneut (maar een beginner met CVs) adviseren hierin
Probleem is dat mijn overstortventiel openklapt na het douchen, niet tijdens, terwijl de druk 1.7bar aangeeft. Hierdoor moet ik steeds bijvullen.
Het is een Thermomaster 3HR uit 2004, zat al in dit appartement toen ik het kocht. Verwarming was sowieso flink verwaarloosd en heb ik flink aan moeten klussen. Alle roest uit de dikwandige stalen buizen is eruit gespoeld, vervangen zijn de ketelontluchter (lekte), druksensor (klopte niks van de meting), expansievat (kapot), thermostaat en alle radiatorkranen, en Fernox protector F1 in het systeem gespoten. Driewegklep is volgens mij in orde: De actuator zat los maar kon ik prima opnieuw bevestigen. Klepasje voelt zeer soepel, ik voel alleen de weerstand van het water, en hij schakelt volgens mij ook goed want met warmwatervraag wordt de aanvoerleiding *niet* warm. Verwarming werkt zoals het hoort.
Dus ik snap niet dat de overstort kan openklappen met de druksensor stabiel op 1.7 bar. Nou zit de druksensor direct binnen de ketel op de retourleiding en de overstort direct buiten de ketel op de aanvoerleiding, maar volgens mij is alleen de driewegklep wat daar tussen zit.
Wat wel relevant kan zijn is dat ik binnen die ketel een klein lek heb geconstateerd aan de waterleiding, kennelijk vlak voor het doseerventiel (punt 27 in de handleiding op blz6). Dit probleem snap ik wel, als ik in de keuken het warm water sluit hoor ik een klap op zolder bij de ketel, dus die waterleiding krijgt kennelijk flinke drukklappen en dit zou dus op te lossen moeten zijn met een waterslagdemper. Maar volgens mij is er geen relatie want die waterleiding staat niet in verbinding met het verwarmingssysteem
Wie helpt mij uit de brand? Want ik wil het probleem snappen. Zo lastig zijn die ketels naar mijn idee niet.
Bedankt!
Probleem is dat mijn overstortventiel openklapt na het douchen, niet tijdens, terwijl de druk 1.7bar aangeeft. Hierdoor moet ik steeds bijvullen.
Het is een Thermomaster 3HR uit 2004, zat al in dit appartement toen ik het kocht. Verwarming was sowieso flink verwaarloosd en heb ik flink aan moeten klussen. Alle roest uit de dikwandige stalen buizen is eruit gespoeld, vervangen zijn de ketelontluchter (lekte), druksensor (klopte niks van de meting), expansievat (kapot), thermostaat en alle radiatorkranen, en Fernox protector F1 in het systeem gespoten. Driewegklep is volgens mij in orde: De actuator zat los maar kon ik prima opnieuw bevestigen. Klepasje voelt zeer soepel, ik voel alleen de weerstand van het water, en hij schakelt volgens mij ook goed want met warmwatervraag wordt de aanvoerleiding *niet* warm. Verwarming werkt zoals het hoort.
Dus ik snap niet dat de overstort kan openklappen met de druksensor stabiel op 1.7 bar. Nou zit de druksensor direct binnen de ketel op de retourleiding en de overstort direct buiten de ketel op de aanvoerleiding, maar volgens mij is alleen de driewegklep wat daar tussen zit.
Wat wel relevant kan zijn is dat ik binnen die ketel een klein lek heb geconstateerd aan de waterleiding, kennelijk vlak voor het doseerventiel (punt 27 in de handleiding op blz6). Dit probleem snap ik wel, als ik in de keuken het warm water sluit hoor ik een klap op zolder bij de ketel, dus die waterleiding krijgt kennelijk flinke drukklappen en dit zou dus op te lossen moeten zijn met een waterslagdemper. Maar volgens mij is er geen relatie want die waterleiding staat niet in verbinding met het verwarmingssysteem
Wie helpt mij uit de brand? Want ik wil het probleem snappen. Zo lastig zijn die ketels naar mijn idee niet.
Bedankt!