Hallo allemaal,
Ik moet binnenkort de inlaatcombi van mijn CV ketel vervangen omdat deze lekt. En ik vroeg me af wat de makkelijkste manier is om 'm te vervangen.
Ik heb dezelfde nieuwe inlaatcombi gekocht, dus in theorie zou ie gewoon weer op dezelfde plaats "tussen" de bestaande leiding passen.
De aansluitingen op de inlaatcombi zijn knelkoppelingen de rest van de leiding is gesoldeerd. Voor de inlaatcombi zit een stukkie pijp van 25 cm en vervolgens een gesoldeerde t-stuk.
Om de inlaatcombi er tussenuit te kunnen halen (en de nieuwe er weer tussen te zetten), dacht ik zelf om het t-stuk heet te stoken en dan vervolgens het stukje pijp van 25 cm los te halen. Vervolgens de nieuwe inlaatcombi ertussen, vastknellen, en het stukje pijp weer in hetzelfde t-stuk vast te solderen.
Mijn vraag: Is het verstandig om een "oud" t-stuk opnieuw te solderen? Dit ivm het achterblijven van oude tinresten of evt. slechte hechting van de soldeertin en ook omdat dan de tin van de 2 andere soldeeruiteinden van het t-stuk ook weer vloeibaar worden.
Ik heb ook zitten denken om gewoon de leiding achter het t-stuk af te zagen en dan een nieuw t-stuk te gebruiken. Er is echter achter de leiding geen ruimte om een pijpensnijder omheen te draaien. Het zou dan dus zagen worden. Is het erg als er metaalsplinters in de waterleiding komen? Zo ja, hoe voorkom je zoiets?
Ik moet binnenkort de inlaatcombi van mijn CV ketel vervangen omdat deze lekt. En ik vroeg me af wat de makkelijkste manier is om 'm te vervangen.
Ik heb dezelfde nieuwe inlaatcombi gekocht, dus in theorie zou ie gewoon weer op dezelfde plaats "tussen" de bestaande leiding passen.
De aansluitingen op de inlaatcombi zijn knelkoppelingen de rest van de leiding is gesoldeerd. Voor de inlaatcombi zit een stukkie pijp van 25 cm en vervolgens een gesoldeerde t-stuk.
Om de inlaatcombi er tussenuit te kunnen halen (en de nieuwe er weer tussen te zetten), dacht ik zelf om het t-stuk heet te stoken en dan vervolgens het stukje pijp van 25 cm los te halen. Vervolgens de nieuwe inlaatcombi ertussen, vastknellen, en het stukje pijp weer in hetzelfde t-stuk vast te solderen.
Mijn vraag: Is het verstandig om een "oud" t-stuk opnieuw te solderen? Dit ivm het achterblijven van oude tinresten of evt. slechte hechting van de soldeertin en ook omdat dan de tin van de 2 andere soldeeruiteinden van het t-stuk ook weer vloeibaar worden.
Ik heb ook zitten denken om gewoon de leiding achter het t-stuk af te zagen en dan een nieuw t-stuk te gebruiken. Er is echter achter de leiding geen ruimte om een pijpensnijder omheen te draaien. Het zou dan dus zagen worden. Is het erg als er metaalsplinters in de waterleiding komen? Zo ja, hoe voorkom je zoiets?