Oud t-stuk opnieuw solderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,

Ik moet binnenkort de inlaatcombi van mijn CV ketel vervangen omdat deze lekt. En ik vroeg me af wat de makkelijkste manier is om 'm te vervangen.
Ik heb dezelfde nieuwe inlaatcombi gekocht, dus in theorie zou ie gewoon weer op dezelfde plaats "tussen" de bestaande leiding passen.

De aansluitingen op de inlaatcombi zijn knelkoppelingen de rest van de leiding is gesoldeerd. Voor de inlaatcombi zit een stukkie pijp van 25 cm en vervolgens een gesoldeerde t-stuk.
Om de inlaatcombi er tussenuit te kunnen halen (en de nieuwe er weer tussen te zetten), dacht ik zelf om het t-stuk heet te stoken en dan vervolgens het stukje pijp van 25 cm los te halen. Vervolgens de nieuwe inlaatcombi ertussen, vastknellen, en het stukje pijp weer in hetzelfde t-stuk vast te solderen.

Mijn vraag: Is het verstandig om een "oud" t-stuk opnieuw te solderen? Dit ivm het achterblijven van oude tinresten of evt. slechte hechting van de soldeertin en ook omdat dan de tin van de 2 andere soldeeruiteinden van het t-stuk ook weer vloeibaar worden.

Ik heb ook zitten denken om gewoon de leiding achter het t-stuk af te zagen en dan een nieuw t-stuk te gebruiken. Er is echter achter de leiding geen ruimte om een pijpensnijder omheen te draaien. Het zou dan dus zagen worden. Is het erg als er metaalsplinters in de waterleiding komen? Zo ja, hoe voorkom je zoiets?
 
Als u de pijp moet lossolderen om de inlaatcombi te kunnen plaatsen moet het zonder lossolderen ook kunnen.

Voor een tweede keer het zelfde onderdeel vast solderen is niet het handigste klusje voor een doe het zelver.

Vaak is er wel voldoende speling om de nieuwe inlaatcombi er tussen te kunnen frutten.

Als dat niet lukt het Tstuk lossolderen en ook vervangen voor een T klem koppeling

Vr Gr en succes ermee
 
Draai eerst de oude inlaatcombinatie een los en kijk of deze er tussen uit wil. Als dit niet wil het stukje van 25cm door midden zagen en een sok en inlaatcombinatie er tussen zetten.

Je hebt nu speelruimte op 3 losse koppelingen. Je kunt dan in elke sok iets smokkelen. Gaat helemaal makkelijk als je eerst de moer en ring om het stukje buis heen doen. Krijg je nog wat meer ruimte.

Succes.
 
Het is zeer goed mogelijk om een oud t stuk opnieuw te solderen maar het is handiger om een nieuw t stuk te gebruiken.
U moet het t stuk warm maken en er tussenuithalen daarna de pijp warm maken en de soldeer resten met een doek zoveel als mogelijk verwijderen als u het oude t stuk wil gebruiken dit ook warm maken en solseer resten verwijderen of een nieuwe gebruiken.
Daarna alles goed schuren en opnieuw solderen
 
Bedankt voor de tips.

Houthuijsen, een nieuw t-stuk in combinatie met de bestaande pijpjes lijkt mij ook de beste oplossing.

Stel dat ik de inlaatcombi er toch tussenuit weet te halen zonder iets los te hoeven solderen, kan ik dan zomaar de nieuwe er tussen zetten (met nieuwe knelringen)? De oude knelringen hebben dan immers een "afdruk" in de pijpjes gemaakt en ik begreep dat dat de kans op lekken vergroot.

Het doorzagen van het stuk van 25cm en met een sok weer aan elkaar solderen is geen optie omdat deze te dicht aan de onderkant van de ketel loppt en ik er niet de brander op kan zetten zonder de ketel te beschadigen.
 
Je kunt ook een knelsok nemen. Je hebt dan tevens wat ruime om te schuiven. Als je eenzelfde inlaatcombinatie hebt kun je het proberen met de bestaande knelringen. Nieuwe hebben wel de voorkeur.

Succes.
 
Als je de oude inlaatcombinatie er zo tussenuit kan krijgen kan je dezelfde knelringen nog wel gebruiken.
Het is niet eenvoudig om de oude knelringen zonder de pijp te beschadigen te verwijderen,en als je ze er dan af hebt en je gebruikt nieuwe ringen zitten dewze weer op de oude groefjes en is de kans op lekkage veel groter dan dat je de oude ringen laat zitten.
 
Als je de ring scheef inzaagt totdat je er bijna door bent en dan in de zaagsnede een schroevendraaier zet splijt de ring zonder beschadigingen aan de buis.

Succes.
 
Als een knelkoppeling zover is aangedraaid dat de buis is vervormd dan zit deze te strak aangedraaid. Dit is ook vaak het probleem als een koppeling lekt. De ringen vernieuwen heeft indien mogelijk bij mij wel de voorkeur.

Succes.
 
Je kan oude knelringen ook eenvoudig verwijderen met een waterpomptang. Rondom de ring zachtjes inknijpen en dan komt ie los zonder de leiding te beschadigen (klinkt gek maar werkt wel).
 
Hangt in mijn ervaring ook van het type buis af, stalen cv pijp niet te strak aangedraaid komt de knelring wel los.
Koperen buis lukt eigenlijk nooit ,te zacht en de knelring zit dan al helemaal in de buis geknepen.
 
Gewoon inzagen met klein zaagje net niet geheel door

en met een klein schroever draaier in de gleuf en een kwart slag draaien de ring breekt en je haalt hem van de buis vooral geschikt koper buis
 
Niet alle ringen zijn gelijk verschilt enigszins per merk. Je kunt als de ringen er af te krijgen zijn deze het beste verwijderen zoals Henk en ik al aangegeven hebben.

Dan de bijgeleverde wartels en moeren gebruiken, mijn ervaring is dat het hergebruiken van oude ringen wel eens lekkages geeft.

succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via