Oplegging dakbalk versus dikte klisklezoor

Cyruse

Vaste Beantwoorder
Hieronder zie je een schematische tekening van een simpel, halfsteens ongeisoleerd fietsenschuurtje wat ik aan het bouwen ben, afmetingen van 2,5mx3m waarbij de dakbalk een overspanning heeft van 2,5m.

Om esthetische redenen wil ik het boeideel van het overstek niet al te hoog maken, daarom zaag ik de dakbalk iets in en plaats een klisklezoor (een verticaal doorgeslepen baksteen) als facade. De kop van de baksteen is 10cm, wat ik moet zien te verdelen tussen de dakbalk en de klisklezoor. De dakbalk moet natuurlijk voldoende oplegging hebben en de klisklezoor moet ook weer niet te dun worden maar wat is gebruikelijk? 5 cm oplegging van de dakbalk en 5cm dikte voor de klisklezoor? Of moet de dakbalk een grotere oplegging hebben?
Untitled.jpg
 
Ik zou dit idd ook anders maken. Dit is zeker niet stabiel en gaat ook een drama worden met vocht.

Kun je geen randbalk plaatsen aan de binnenzijde, en met balkschoenen gaan werken?
 
Een halfsteense buitenmuur (8 cm dikte?) is sowieso al niet aan te raden, dat geeft weinig stevigheid aan het gebouwtje.
Als je dan de laatste en meest kwetsbare laag nog eens gaat halveren in dikte om daar een houten dakvloer op te laten steunen dan zou ik dat prutswerk durven noemen. Niet degelijk.
Vermits het slechts over een overspanning van 2,5 m gaat en de dakvloer nauwelijks gewicht te dragen zal hebben (anders dan bij een verdiepingsvloer) zou ik eerder de balken wat minder hoog maken. Wellicht kan een hoogte van 12 cm al volstaan.
Daarbij zou ik het esthetische (wat relatief is) niet laten primeren op het degelijke.
 
Even voor de duidelijkheid: halfsteens muren (10cm dik) zijn volkomen normaal voor schuurtjes, garages etc. Vroeger werden hele woningen zo gebouwd. Dat balken rusten op de buitenmuur muur is ook volkomen normaal.

Er wordt niks gehalveerd. De dakbalk rust voor de helft op een volledige steen en met de andere helft op de klisklezoor, onder de streep is het totale draagvlak dus hetzelfde. Dus niks prutswerk.

Vochtproblemen kan niet voorkomen door de overstek.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Jackd
De klisklezoor mag niet dragend worden voor het gemenageerde gedeelte van de balklaag.
Halfsteens metselwerk is prima voor een schuurtje, met een overstek rondom wordt het ook wat minder vochtig.
Vergeet de verankering niet, balklaag dient zijwaarts en opwaarts vast te zitten aan het metselwerk.
Alternatief: Balklaag net als bij gordingen bij de kopgevel schuin omhoog zagen.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Ik heb nog nooit een iets of wat degelijk schuurtje, laat staan een hele woningen tegengekomen met steunende buitenmuren van amper 10 cm dikte. Dat is vakkundig niet juist. Eén flinke stoot en die muur valt om.
Bovendien zal een laatste laag van amper 5 cm dik waarop en waartegen dan een houten dakvloer rust geen al te lang leven beschoren zijn. Hout werkt, is niet stabiel en zo'n klesoor kan dat niet tegenhouden. Die komt volgens mij al los nog voordat uw dak is afgewerkt.
Ik vraag me trouwens ook nog af hoe je die dakvloer op een stormvaste manier gaat verankeren aan dat muurtje.
Maar goed, als je die werkwijze volkomen normaal vind dan moet je dat gewoon doen maar ik dacht dat je hierover toch twijfelde en het daarom hier voorlegde.
 
Nou, sorry hoor, maar hele wijken zijn in mijn woonplaats gebouwd met schuurtjes met een halfsteens muur. Inderdaad met een dikte van ca 8 cm. Als dat een "flinke stoot" niet zou kunnen doorstaan, zouden hier hele wijken omvallen, maar dat gebeurt echt niet.

Misschien zijn er in België andere normen voor dergelijke gebouwtjes, maar hier is dat héél normaal!
 
  • Like
Waarderingen: Rola

Gerelateerde klussen

Reacties
5
Weergaven
2K
Reacties
6
Weergaven
3K
Reacties
5
Weergaven
1K

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via