Ongeisoleerde houten vrijstaande berging maken (volgorde opbouw)

Beste klussers,

Ik ga binnenkort beginnen met een projectje en wil nog even de laatste dingen checken voordat ik met materiaal bestel. Ik kan veel vinden over isolatie en wandopbouw, maar juist het ongeisoleerde deel is mij nog een beetje onduidelijk.

Ik wil graag een houten berging maken van 5x7 meter, ongeïsoleerd.
De fundering is met 6 betonpoeren waarop douglas 15x15 palen komen met een ringbalk. tussen de poeren komen opsluitbanden (8x20)
De vloer bestaat uit 30x30x4,5 betontegels.
Tussen de douglaspalen komt regelwerk (44x95). Daar omheen dacht ik aan een dampopen folie (misschien niet nodig, maar wie weet ooit nog handig??)
Daarop een dubbele rij panlatten voor de verticale (gesloten) gevelbekleding (rhombus profiel oid). De douglas palen worden ook volledig bedekt en zijn van de buitenzijde niet meer zichtbaar. Als dakliggers gebruik ik SLS 235x38 40hoh met daar bovenop OSB en Epdm.

Van buiten naar binnen wordt het dan: gevelbekleding, panlat 2 laags, dampopen folie, regelwerk (44x95)
Aan de voor- en achterkant plaats ik boven en onder ventilatieroosters.
Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb nog getwijfeld om ergens OSB tussen te plaatsen voor de stevigheid en om de boel gevoelsmatig wat 'geslotener' te krijgen. Maar ik weet even niet waar. Ik dacht dan aan: gevelbekleding, panlat 2 laags, dampopen folie, panlat, OSB, regelwerk (44x95). Maar volgens mij wordt het dan onnodig duur en onnodig dik (weer 4cm erbij) Of is het dan handiger om (in de toekomst misschien) aan de binnenzijde OSB te plaatsen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en tips.

Groet
Bert
 
Natuurlijk!
Ik zit op mn werk dus het is een beetje in de gauwigheid, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
Het regelwerk zit 'geklemd' tussen de douglas palen, de opsluitbanden en de ringbalk en ik zou ze ook aan alle zijden vastmaken, in het hout met schroeven en aan de opsluitband met slagpluggen.
IMG20250131134202.jpg
 
maar juist het ongeisoleerde deel is mij nog een beetje onduidelijk.
Als je vragen hebt gelezen is het niet opgevallen dat een van de eerste antwoorden was ga je wel of niet verwarmen.
Ik neem aan dat je gaat verwarmen. Merk op dat mensen denken als ik het maar goed isoleer zal het niet koud worden in die ruimte.
 
Voor de stabiliteit is mijn advies om minimaal 3 wanden te voorzien van osb, of schoren aan de binnenkant.
Opbouw zou dan zijn van binnen naar buiten
Stijlen
Osb
Stroken
Dampopen folie
Stroken
Bekleding
Alternatief de osb aan de binnenkant.
Wel opletten voor condens, dus voldoende ventileren
Dak minimaal voorzien van 30 mm pir om condensatie te voorkomen met de bijbehorende schimmel.
 
Merci! Ik was niet van plan om te verwarmen. Daarom kies ik ook niet voor isolatie, maar voor ventilatie (roosters).

Inderdaad voor de stijfheid had ik osb en schoren bedacht. Dit kost me wel 2 extra lagen aan de buitenzijde (stroken en osb). Hoe dik moeten die stroken zijn? 22 of is 11mm ook voldoende?

Is pir op het dak in alle gevallen verstandig? Hier had ik namelijk ook niet op gerekend;-) en wordt het dan: osb, pir, epdm?
 
Ik zou een vloertje storten in plaats van tegels
kan je ook het frame lekker stevig aan verankeren.

ik vraag me altijd af waarom zoveel mensen tegenwoordig van dat zware hout kiezen en niet voor simpele stokken wandjes.
met cls 38*96-600 kan je prima wandjes bouwen als je niet gaat isoleren
 
  • Like
Waarderingen: Walker
De fundering (poeren en opsluitbanden) ligt er al, dus daar zal ik het mee moet doen. Is er een nadeel te benoemen om de binnenzijde te voorzien van de buitenzijde? Ik bespaar hier 4cm aan de buitenzijde. Daarentegen mis is de 'holle' ruimte tussen het regelwerk, maar dat vind ik niet zo erg. Ik zou er dan nog voor kunnen kiezen om alleen het regelwerk tussen de douglas palen te bekleden aan de binnenkant, zodat de wand minder dik worden en de palen zichtbaar blijven. Dit lijkt me wel minder stevig.

Ter aanvulling. Aan de beide korte zijden komt nog een overkapping/carport. (6 en 2,5 meter)
Het lijkt me daarom ook zonde om pir op het gehele dak te gebruiken. Of zou je dan nog kunnen opdelen?
 
Typoutje. Ik bedoel: is er een nadeel te benoemen om de binnenzijde te voorzien van osb ipv de buitenzijde. Dus van binnen naar buiten:

osb, regelwerk, (folie), dubbele panlatten, gevelbekleding.

Of

Regelwerk, osb, (stroken, folie), panlatten, bekleding.
 
In ieder geval de folie weglaten, dat belemmert de benodigde ventilatie alleen maar. De schuur is onverwarmd en niet geïsoleerd, dus dan wil je geen doos met lucht hebben waarin je niet ziet wat er gaande is.

Waarom de douglas palen niet vergeten, en een slanke wand op de poeren plaatsen? Dan kom je ook niet 4 cm naar buiten.
 
Hmm, dat is ook een idee. Geven de 8x20 opsluitbanden voldoende ondersteuning? De druk wordt dan evenredig verdeeld. Ik dacht dat de douglaspalen op de poeren juist de grootste draagkracht van de constructie konden hebben.

In ieder geval geen folie dus. Dat scheelt weer.
 
Wat voor soort ondergrond heb je en omschrijf je poeren eens.
er zijn mensen die betonsteen van 150*150mm met een stek er in al een poer noemen.
Dat je een paar bandje hebt gesteld is m.i geen belemmering om wat dat betreft je plan nog aan te passen.

Let op op dat een houten bouwsel niet zo zwaar is en ook tegen opwaaien moet worden geborgd

ik denk aan zoiets bij een poer
1738591485099.png
 
Ja, je hebt poeren en je hebt poeren. Ik heb de huis tuin en keuken poeren van 15x15x60 met m16 draadeind en daartussen opsluitbanden van 8x20. Beetje zoals bijgevoegd plaatje, maar dan de opsluitbanden gelijk aan de buitenzijde en bovenzijde poer. (ben niet thuis om een foto te maken)

Er ligt een zandbed van 30-40 cm, daaronder veenachtige grond. De poeren staan op een 30x30 betontegel en in snelbeton.
image.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via