Onbekende manometer warmtepomp, hoe bijvullen?

Beste allemaal,

Korte inleiding:
Sinds iets meer dan een jaar heb ik een nieuwbouwhuis en vandaag liep ik tegen de eerste melding omtrent de warmtepomp aan.
Warmtepomp: Itho Daalderop WPU 5G
Foutmelding: A1 20 Oorzaak De waterdruk van het cv-systeem is laag. De warmtepomp kan nog functioneren.


Nu heb ik in de techniekruimte 2 manometers hangen. Het is mij gelukt om eentje naar de 2 bar te krijgen en met een reset de foutmelding te verwijderen.
(In onderstaande foto's heb ik de manometer op de linker koperen leiding kunnen bijvullen naar het gewenste niveau)

Echter zie ik nu nog steeds een andere manometer en ik heb het gevoel dat hier ook actie benodigd is.
Iemand enig idee waarvoor deze manometer is, en hoe ik deze in het groen kan krijgen?
Achter het foam zitten 2 wateraansluitingen boven elkaar. Maar om hier zonder enige kennis een watertoevoer op te zetten lijkt mij niet verstandig.
In alle opgeleverde handleidingen staat helaas niet het antwoord. (ook met name omdat de situaties per huis kunnen verschillen).


Onderstaand foto's van de situatie. Rechts in de hoek staat nog een verdeler voor de vloerverwarming. Hier zitten geen manometers op. Echter lijkt mij dat de vloerverwarming niet in dit verhaal meespeelt.

IMG_5938.jpeg




IMG_5939.jpeg
IMG_5940.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nanometers meten (hele kleine) afstanden, MANOmeters meten druk...

Misschien dat je dat in je bericht even aan kunt passen. Ik heb de topictitel wel alvast aangepast.

Druk verhoog je door water toe te voegen in het systeem. Dat doe je met een vulslang. Kraan en vul aansluiting zitten dicht bij elkaar. Daarna het systeem ontluchten (of de automatische ontluchters hun werk laten doen) en indien nodig nogmaals bijvullen.
 
  • Like
Waarderingen: pespre
Aangepast, goede toevoeging.


Enige idee wat deze manometer meet bij de warmtepomp? En zou ik deze moeten bijvullen via de onderste of bovenste aansluiting?

Daarnaast hebben beide aansluitingen ook nog een oranje ' schakelaar '. En op de hoofdleiding (net niet te zien op de foto maar situatie is idem als de linker leiding) een grotere oranje ' schakelaar '.
IMG_5942.jpeg
 
De "schakelaar" is niets meer of minder dan de afsluitkraan tussen vulpunt en het systeem. Als je de vulslang hebt aangesloten op de waterkraan moet je deze voorzichtig vullen tot de lucht uit de vulslang is. Vervolgens sluit je deze aan op de CV-leiding, draai de waterkraan open en ook de afsluiter naar de CV.

Maar dit hoort allemaal in de handleiding van je systeem te staan.
 
Let op, ik vermoed dat dit de bronleidingen zijn, ook gezien de vul en spoelcombinatie!

Die dubbele aansluitpunt met extra kraantje aan de zijkant (twee aansluitingen, drie kraantjes) is om de installatie te vullen en door te spoelen.

Deze moet je niet zomaar gaan bijvullen als je niet weet welke vloeistof er in zit!!
 
kunnen inderdaad de bron leidingen zijn, deze kunnen afgevuld zijn met een antivries product icm water.
Als dit bijgevuld moet worden beter de installateur raadplegen omdat deze ook weet wat er is toegepast en wat de minimale bescherming moet zijn voor uw systeem
 
Vandaag gebeld.

Het gaat inderdaad om een manometer voor het bronsysteem. De Itho is bij te vullen met normaal water. Nu is echter de vraag welke van de 2 vulkranen ik moet gebruiken. Het lijkt er namelijk op dat ze een spoel en vulunit hebben gemonteerd.

Kijkend naar de installatiehandleiding heb ik het idee dat er andere materialen zijn gebruikt.
1738000984142.png


Volgens de tekening zou de WPU Bron een vulkraan met manometer moeten zijn. Dit lijkt dus een spoel en vulunit met een losse manometer.

De WPU CV zou een losse manometer moeten zijn met een losse vulkraan. Dit is echter een manometer met vulkraan.


Is dit nog iets wat aangekaart moet worden of is deze keuze van de installateur gelijkwaardig?
En op welke van de 2 vulkranen van de vul en spoelunit moet ik de waterslag aansluiten?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via