Mijn Nefit verwarmingsketel geeft sinds kort foutcode 3.
Onder het motto: zolang iets goed werkt (dwz hij doet het, het rendement en de verbranding is goed) niet aankomen, draait deze ketel al vanaf 1994 en zonder onderhoud probleemloos.
Of de ketel het doet, daar ben je snel achter, zolang ik mijn hand op de aluminium rookgas afvoer kan houden is het rendement OK en de brander mooi blauw brandt is de verbranding ook goed. Dat natuurlijk wel regelmatig controleren
Ik heb alleen na 3 jaar wat problemen gehad met fout 6A. Ionisatie stroom niet OK.
Nadat ik de vonkbrug (bougie) had vervangen (achteraf overbodig) en wat had geëxperimenteerd met de elektroden afstand en de ontsteekwaakvlam hoogte (sterkte) werkte alles prima.
Maar nu heb ik foutcode 3. Na wat zoeken op dit forum blijkt dit een luchtdoorstromings probleem te zijn. Ook kon het te maken hebben met de delta P regeling??!!.
Ik heb de ketel opengemaakt, van boven naar beneden, ten koste van de pakkingen. Die waren natuurlijk behoorlijk verdroogd. Via de lucht inlaat, ventilator, brander, warmtewisselaar, onderplaat tot condensopvang bak. Snel was het probleem duidelijk. De warmtewisselaar zat behoorlijk verstopt met (ik denk) aluminiumoxide. Dat heeft wel wat tijd gekost om het schoon te krijgen. Met een PTT handzaag blaatje was dat nog een reel gepruts. Maar daarna was hij weer nagenoeg schoon. Zeker nadat ik daarna de hogedruk luchtpruit had gebruikt. De zolder zag wit/grijs van de stof (lees: aluminiumoxide).
Vervolgens de boel weer opgebouwd, testen en weer foutcode 3. Dat was natuur niet zo vreemd, de pakkingen waren lek en het druk verschil P1/P2 was onvoldoende. Ik heb wat metingen gedaan en kreeg een druk verschil P1/P2 van 2mbar. De druk sensor zat ook rond de 2mbar. Allemaal erg marginaal. Dus heb ik de luchtaanzuig buis en de kap boven de ventilator tijdelijk weggehaald in afwachting van de pakkingset die ik inmiddels besteld heb.
Overigens zat ik bij de uitstroomopening van de ventilaror een (verwijderbare) afdek plaat die de luchtdoorgang voor ongeveer 2/3 blokkeert. Dit reduceert de druk met een factor 3. Hier zit dus nog veel ruimte om de druk te verbeteren.
Ik hou jullie op de hoogte!!
Ter leering ende vermaeck
Onder het motto: zolang iets goed werkt (dwz hij doet het, het rendement en de verbranding is goed) niet aankomen, draait deze ketel al vanaf 1994 en zonder onderhoud probleemloos.
Of de ketel het doet, daar ben je snel achter, zolang ik mijn hand op de aluminium rookgas afvoer kan houden is het rendement OK en de brander mooi blauw brandt is de verbranding ook goed. Dat natuurlijk wel regelmatig controleren
Ik heb alleen na 3 jaar wat problemen gehad met fout 6A. Ionisatie stroom niet OK.
Nadat ik de vonkbrug (bougie) had vervangen (achteraf overbodig) en wat had geëxperimenteerd met de elektroden afstand en de ontsteekwaakvlam hoogte (sterkte) werkte alles prima.
Maar nu heb ik foutcode 3. Na wat zoeken op dit forum blijkt dit een luchtdoorstromings probleem te zijn. Ook kon het te maken hebben met de delta P regeling??!!.
Ik heb de ketel opengemaakt, van boven naar beneden, ten koste van de pakkingen. Die waren natuurlijk behoorlijk verdroogd. Via de lucht inlaat, ventilator, brander, warmtewisselaar, onderplaat tot condensopvang bak. Snel was het probleem duidelijk. De warmtewisselaar zat behoorlijk verstopt met (ik denk) aluminiumoxide. Dat heeft wel wat tijd gekost om het schoon te krijgen. Met een PTT handzaag blaatje was dat nog een reel gepruts. Maar daarna was hij weer nagenoeg schoon. Zeker nadat ik daarna de hogedruk luchtpruit had gebruikt. De zolder zag wit/grijs van de stof (lees: aluminiumoxide).
Vervolgens de boel weer opgebouwd, testen en weer foutcode 3. Dat was natuur niet zo vreemd, de pakkingen waren lek en het druk verschil P1/P2 was onvoldoende. Ik heb wat metingen gedaan en kreeg een druk verschil P1/P2 van 2mbar. De druk sensor zat ook rond de 2mbar. Allemaal erg marginaal. Dus heb ik de luchtaanzuig buis en de kap boven de ventilator tijdelijk weggehaald in afwachting van de pakkingset die ik inmiddels besteld heb.
Overigens zat ik bij de uitstroomopening van de ventilaror een (verwijderbare) afdek plaat die de luchtdoorgang voor ongeveer 2/3 blokkeert. Dit reduceert de druk met een factor 3. Hier zit dus nog veel ruimte om de druk te verbeteren.
Ik hou jullie op de hoogte!!
Ter leering ende vermaeck