Ik wil graag krachtstroom aanleggen voor mijn electrische auto.
Ik moet hiervoor een kabel aanleggen van ongeveer 35m en daarom wil ik 5 aderig 6mm2 hiervoor gebruiken.
Is nu misschien wat aan de dikke kant voor de toepassing maar ik wil tevens voorbereid op het laden met hogere vermogens in de toekomst. En met wat dikkere draden heb je natuurlijk ook minder verlies.
Nu heb ik hierover 2 vragen.
1) Kan ik deze 5 draden van 6mm2 gewoon normaal aansluiten in mijn moderne meterkast uit 2011?
Of is dit koper te dik voor de aansluitpunten?
(voor bijvb lasklemmen heb je ook speciale diktes voor 6mm2)
2) Ik heb nu 3x25A (L1, L2 en L3) met totaal 12 groepen.
Moet ik voor het aansluiten van krachtstroom 3 vrije groepen hebben en moeten deze 3 groepen dan ook op elk van de 3 aparte beschikbare fases komen zoals dit mijn huis binnenkomt?
Dus niet bijvb 3 vrije groepen op L1 maar 1 vrije groep op L1, 1 op L2 en 1 op L3?
Ik vermoed van wel omdat anders de hoofdzekering van 25A te zwaar belast wordt met 2 of meer keer een fase van de krachtstroom daarop.
Ik moet hiervoor een kabel aanleggen van ongeveer 35m en daarom wil ik 5 aderig 6mm2 hiervoor gebruiken.
Is nu misschien wat aan de dikke kant voor de toepassing maar ik wil tevens voorbereid op het laden met hogere vermogens in de toekomst. En met wat dikkere draden heb je natuurlijk ook minder verlies.
Nu heb ik hierover 2 vragen.
1) Kan ik deze 5 draden van 6mm2 gewoon normaal aansluiten in mijn moderne meterkast uit 2011?
Of is dit koper te dik voor de aansluitpunten?
(voor bijvb lasklemmen heb je ook speciale diktes voor 6mm2)
2) Ik heb nu 3x25A (L1, L2 en L3) met totaal 12 groepen.
Moet ik voor het aansluiten van krachtstroom 3 vrije groepen hebben en moeten deze 3 groepen dan ook op elk van de 3 aparte beschikbare fases komen zoals dit mijn huis binnenkomt?
Dus niet bijvb 3 vrije groepen op L1 maar 1 vrije groep op L1, 1 op L2 en 1 op L3?
Ik vermoed van wel omdat anders de hoofdzekering van 25A te zwaar belast wordt met 2 of meer keer een fase van de krachtstroom daarop.