Ik denk dat ik het opgelost heb en post hier mijn idee om anderen met dit vraagstuk te helpen en natuurlijk om jullie visie hierover te horen! :D
Hoe bouwt men momenteel een camper interieur?
Of: men gebruikt meubelpanelen van 18mm, wat dik en zwaar is.
Of: men koopt de speciale meubelpanelen voor camperbouwers van 15mm. De laatste vind ik nog steeds te dik en zijn heel duur.
Of: men maakt een frame en daar dan triplex op. Dat vind ik echter voor een keuken sowieso een minder goed idee en zeker niet handig met al die balkjes erachter waar je het triplex op vastzet. En het afwerken, vooral de zaagkanten, maar ook de nagels of schroeven is lastiger/minder mooi. En je zit dan nog steeds dat je ook deurtjes moet hebben!
Of: men gebruikt multiplex wat in meerdere diktes verkrijgbaar is. Weer zit je dan met het afwerken, vooral de zaagkanten, dat is lastiger/minder mooi. En de deurtjes?
Of: men gebruikt MDF. Dat vind ik minder omdat het vocht opneemt, zwaarder is én je hebt geen 'tekening' van de houtnerven.
Waarschijnlijk ga ik daarom het volgende doen:
De kasten en andere ombouwen worden van Vuren timmerpanelen 12mm. Via een houthandel heb ik net vernomen dat deze nog niet in de winkel liggen, maar 'toevallig' volgende week wel. Deze 12mm wordt de nieuwe standaard dikte (i.i.g. bij hun). Je kan het natuurlijk ook van een hardere houtsoort maken. Eiken bijvoorbeeld. Dat is wel heel mooi, maar veel duurder en zwaarder. (vuren 14 euro per m2, eiken ca. 50 euro per m2) Dit vurenmateriaal is vrij licht van gewicht.
De afwerking wil ik met een soort whitewash beits gaan doen in de kleur ‘sand’. Hierdoor blijf je de tekening van het hout zien, terwijl je hout kan blijven ademen. Vooral handig als er condens zal vormen tussen het hout en de buswand.
De deurtjes worden van 18mm meubelpaneel. Timmerpaneel zal namelijk volgens diverse deskundigen krom trekken. De bouwmarkt heeft tegenwoordig meubelpanelen met één zijkant afgerond. Dat lijkt wel zo profi vind ik, i.p.v. de standaard rechte hoeken. De zaagkant werk ik dan af met fineerband wat je erop kunt strijken. Uiteraard komt de zaagkant bij de bovenkastjes aan de bovenste zijde en de scharnierkant. Bij de keukenkastjes (onderste) aan de onderzijde en de scharnierzijde. Zo heb je altijd de af-fabriek zijden in het zicht.
Overigens zou je ook met HPL laminaat alles kunnen afwerken. Dan hoef je niet met de meubelpanelen en timmerpanelen te werken. Zo kan je voor alles multiplex gebruiken, bijvoorbeeld 12mm. (search the web: Arpa HPL of Egger HPL). Ik vind dat gelijm wat gedoe en is niet mijn sterkste kant, terwijl ik mezelf het eerder genoemde goed zie doen.
Ik heb meer dan een week zitten tobben en denken (en dromen ’s nachts) welk materiaal het meest geschikt is.

Daarom hoop ik dat ik hiermee anderen van dienst kan zijn. Mocht je als ervaringsdeskundige een opmerking of vraag hebben, dan lees ik hem hieronder wel (of per pm).
Vriendelijk groet,
Ron