Isolatie noppenfolie tegen buiten steenmuur zonder spouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Specifieke isolatie vraag naar aanleiding van andere topic:
We hebben het volgende:
Steenmuur 21cm gevel (oude)
Noppenfolie(tegen steenmuur direct met noppenfolie- andere kan allu)
Hout regelwerk gelijk op de noppenfolie(muur)
Gipsplaten
Dikke stukwerk

We hebben vocht probleem gehad-vochtige plekken die steeds groter werden op de hoek( hout regelwerk). Open gemaakt: gipsplaten en noppenfolie droog, achter noppenfolie vocht en zwarte schimmel.

Kan het hier gaan om de condensforming?
- kamer amper werd verwarmd
- 1 keer p week was droog hangen
- andere gevels hebben hetzelfde opstelling- geen vocht
- met tuinslang probleem plek gevel natgemaakt 15min- binnnen steenmuur niet vochtig lijkt het. Papier erop geplaakt- niet vochtig.


Waar hebben we het fout gedaan met isoleren en hoe kunnen we het herstellen en goed isoleren?
We hebben op die buitenmuur ook radiator onderin daar zit hetzelfde isolatie als boven maar ipv gipsplaten eco mdf.
Moeten we alles weghalen ivb schimmel verspreiding of kunnen we het achter radiator zo laten en bovenop dan anders isoleren?
 
Noppenfolie is nou niet echt hoogwaardige isolatiemateriaal. Waarschijnlijk zit het dauwpunt nu op een plek waar het vocht niet snel weg kan.

Hoe dik is de isolatie? Heb je plek voor meer?
 
Nyzzzz
ik heb plek voor meer: toen hebben we besloten zo te doen omdat het anders kostbaar was en inderdaad noppenfolie heeft weinig isolatie: de muur is dan ook koud bijna net zo als gevelmuur (iets warmer).

De isolatie is niet dik, van buiten naar binnen:
- noppenfolie gelijk aan steen enkel muur gelijmd in sommige plekken 2mm
- regelwerk 2cm hout erop
- gipsplaten 9mm
- stikwerk 2-3mm dik

We hebben iets verder opengebroken en er zit soms wel ruimte tussen gips en aluminium kant van de folie, maar er zit geen ruimte tussen noppen kant folie en steenmuur gevel.
Kan dat probleem zijn van de vocht en nogal veel lekkage of niet want denk je ??. Want ben dan bang dat het overaal dan achter noppenfolie vocht zit...

Of is het meer oorzaak gevel lekkage die dan te veel vocht niet kwijt kan op dit plek (normaal gesproken dan zou het geen probleem zijn).??

We willen gevel dan aanpakken: denk je dan dat probleem opgelost is
we willen ook gevel impregneren, hoe moeten we het dan binnen isoleren zodat zeker nooit meer vocht problemen krijgen.???
 
Tekening gemaakt: rechts zijaanzicht-links boven aanzicht met zichtbare punt lekkage (10 maanden al- van kleine vlekken begon en tot grote natte plekken)


19790_lekkageslpkamerokt2012_tekening_3.jpg
 
Tis lastig te zeggen op basis van deze gegevens.

Metselwerk kan vocht doorslaan. Er zijn ook andere opties zoals lekkage, optrekkend vocht of zoals eerder genoemd condens.

Bij het maken van een spouwmuurconstructie moet het buitenspouwblad eigenlijk geventileerd worden. Tenzij je zeker weet dat er nooit water door komt (bv. als de buitenkant gestuct is).

Soms is het zinvol om er een bedrijf bij te halen die hierin gespecialiseerd is, zoals een bouwpatholoog. Maar misschien hebben anderen nog goede ideeën.

Kan je ook wat foto's plaatsen?
 
De dak is uitgesloten als (diverse dakdekkers hier mee bezig geweest), VvE veel geld uitgegeven met het opsporen ervan en dak steeds vervangen (onze dak plat bitumen staat goed-buren mastiek 50 jaar oud). Dus in eerste instantie was oorzak dak, toen dit gedaan: schoorsteen verplaats ivm condensvorming, strook tussen ons en buren met overlappingen 12 mm geplaatst, dak vervangen onder boegdelen, dak vervangen 3m2 boven de lekkage hoek. Toen muur openbreekt was ook niet nat boven en de balk boven lekkage droog.

Gevel lekkage optie: voeg is oud jaren 30, stukjes kan je zo weghalen met je hand. Het is ook 2e verd. en geen gebouw die achter staat, dus wind en regen staan altijd tegen raam en gevel aan. Schilderwerk ramen dan ook elke 2 jaar moet overnieuw gedaan worden...

Condens: optie, maar is onze isolatie verkeerd geplaatst of niet? Denk je dat we dan overaal isolatie moeten vervangen?

we hebben diverse mensen gebeld en deze week komen zijn kijken (van isolatie bedrijven). Via telefoon zeggen ze dat het niet aan de isolatie zelf ligt maar aan de combinatie van dingen, vooral gevel die te veel vocht en regenwater doorslaat waardoor condensvorming optreed.
Via telefoon hun snel beoordeling was: voegwerk vernieuwen+impregneren, daarna binnen met isolatie met spouw (lucht) afwerken.

Maar we zitten dus met VvE en moeten natuurlijk niet het probleem krijgen op ons dat ze zeggen dat onze isolatie verkeerd aangebracht is en moet hersteld worden overaal...



Wat we zelf stappenplan dachten is het volgende:
- gevel vernieuwen + impregneren
- kunststof kozijnen HR++ met ventilatierooster plaatsen
- binnen met isolatie afwerken (hoe het beste dan?)

Hier fotos:
1-2. lekkage toen we die zagen
3. foto balklaag bij strippen (die zwarte op de baksteen is van de brand in de oorloog tijd)
4. lekkage (schimmel) toen we die opende
5. dak stukje boven lekkage

19790_lekkage_slpkamer_okt_2012_2_2.jpg

19790_lekkage_slpkamer_okt_2012_1.jpg

19790_lekkage_slpkamer_okt_2012_foto_balk_1.jpg

19790_lekkage_slpkamer_okt_2012_binnen_breek_2.jpg

19790_dak_1.jpg

19790_lekkageslpkamerokt2012binnenbreek_schimmel_1.jpg
 
Klinkt misschien raar maar de woning is niet van u maar van alle bewoners tezamen, zoals u ook mede eigenaar bent van alle andere woningen.
U zult een manier moeten vinden om samen met de VVE tot afspraken te komen over de aanpak van het geheel tenzij de VVE al bepaalde regels daarvoor heeft opgesteld maar die moet u dan wel volgen.

Persoonlijk ben ik fel tegen het maken van een voorzetwand zonder spouw, u geeft een klassiek voorbeeld hoe het mis kan gaan bij isolatie zonder spouw tegen een buitenmuur.
Laat een bouwkundige kijken hoe e.e.a. het beste aangepakt moet worden en overleg met de VVE, als b.v. de muren zo slecht zijn is het de vraag of u alles zelf moet betalen.
 
29035_Berekening_3.jpg


Helaas een beetje onscherp maar zie de getallen die de pijltjes aanwijzen.
Bovenste pijl 3,42 kg/m2. Middelste temperatuur binnen 20 gr. 65% vocht. Onderste temperatuur buiten 3 gr relatieve luchtvochtigheid 80%.
Meten is weten missen is gissen.
 
Kan me niet voorstellen dat die noppenfolie 2 mm dik is. Ja die folie zal best een totale hoogte van 2mm hebben.
Mocht je van de folie gegevens hebben kan ik er een keer op schieten. :wink:

Uuuuu het is gissen is missen. :oops: :D
 
Eerder 1 mm: ik weet niet hoe ik het moet opmeten want noppen zijn natuurlijk dikker dan zelf aluminium folie...
gegevens heb ik niet het is volgens mijn isover geweest standart isolatiefolie...

met VVE hebben we moergen afspraak. het is in eigen beheer en die lekkage is bekend etc. Deze week komen 2 isolatie bedrijven (via telefoon zeiden zij dat we niks mis hebben gedaan en dat het aan combinatie factoren ligt vooral aan slechte gevel). Ook komt iemand van gevels.
Dan weten we meer...

Over vve betreft ik weet zelf heel goed wat van vve is en wat van eigen beheer. Isolatie kan je zelf plaatsen je hoef niet het met vve overhebben want het betreft binnenwanden.
we hebben zon 2.000 in de pot dus voor alle appartementen gevel in 1 keer maken gaat zeker niet lukken en zij hebben geen lekkages dus eerste dan onze 2e verd. aanpakken achtergevel (c. 5-8m2 misschien zelfs minder).

Wgb: ik zie schema inderdaad slecht misschien kan je het via email doorsturen naar mij ******** en wat is dat voor schema precies


Mailadres verwijderd, bericht kan ook via PB, mod.
 
Heb hier soort thuis thermostaat die vocht meet (die werd ons gegeven door hout vloer bedrijf).
die zegt dus 57-58% vocht binnen (buiten droog en 55% vocht)
in die kamer dus temp. was altijd nooit erg hoog: radiator stond uit of aan laagste staand: nu max. 18 graden daar omdat andere vertrekken gaan gewoon sneller schakelt thermostaat uit.

Er was dus nooit zo warm in die kamer dat temp verschillen binnen-buiten optreed in de voorzetwand.
Ook de vochtige plekken waren alleen als het ging regenen gelijk nat binnen 5 minuten. Bij droge weer gingen zij weg.
 
Met isolatie aan de binnenzijde van de muur zal de de temperatuur achter de isolatie kouder worden. Dat wordt duidelijk in de grafiek zichtbaar gemaakt. De binnenzijde van de muur heeft, met isolatie, een lagere temperatuur dan zonder isolatie. Op de koude muur zal de waterdamp dan gaan condenseren.
Bij regen zal de muur aan de binnenzijde nog kouder worden en nog meer condens ontstaan.
De beste manier van isoleren is de isolatie aan de buitenzijde van de muur aan te brengen. De temperatuur in de muur blijft dan veel hoger en er ontstaat geen condensatie.
Met het verhogen van de binnentemperatuur en meer ventileren met buitenlucht zal er geen of veel minder condensatie op de muren ontstaan.
Do widzenia Bernhard
 
Hey idereen bedankt!
Er is gevelwerker geweest- gevel slecht en verl vocht- binnenkamer 80% vocht. Hij gaat voeg venieuwen en impregneren.
Isolatie mensen hier geweest- isolatie van ons netjes gedaan maar in combi met te vochtige gevel geeft het te verl vocht.
Ze hebben ins aangeraden om na gevelwerk allees paar weken goed drogen en isoleren maar beter anders omdat wat we hebben heeft geen zin.
Ze had het over nieuwe blauwe platen die direct op gevel worden gebracht en geen spouw nodig hebben. Iemand ervaring mee???
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu