Ik heb in huis een groepenkast met 2 x 2 groepen Hager B16 met aparte aardlekschakelaar Hager CD540G. Wat die Holecs doen weet ik eerlijk gezegd niet ;-)
De Gacia is van de recent aangelegde solar installatie.
De trafo links (en de schakelaar?) is/zijn van de deurbel.
De situatie
Vorig jaar heb ik een nieuwe compressor aangeschaft (50ltr met 2 x 2 membraan compressors met 2x1.5pk motoren) die regelmatig de aardlekautomaat heeft getriggerd bij het starten. De bovenste rij op de foto, groep 1 is de garage (Daar zitten ook de koelkast/vriezer van de keuken en de CV op). Om het probleem met de start van de compressor op te lossen heb ik daar toen een losse startstroombegrenzer (tussen stekker en stopcontact) tussen gezet die tot dusver heeft geholpen.
Door recente trial en error werkzaamheden bij de aanleg van nieuwe bedrading (Er is een hoop overbodige troep weggehaald en nieuwe bedrading in nieuwe lasdozen met nieuwe insteeklasdoppen gelegd) is de automaat ook een groot aantal keren getriggerd (Er bleek een TL armatuur met nieuwe LED buizen verkeerd aangesloten, was even zoeken). Als het verkeerd ging werd overigens meestal de aardlekautomaat getriggerd.
Afijn, Ik dacht nu klaar te zijn maar vandaag schoot de aardlek er uit tijdens het draaien van de compressor. Op dezelfde groep zitten ook de koelkast en de vriezer van de keuken alsmede ook de CV dus ik vermoed overbelasting. Dat kan bij afwezigheid natuurlijk een nare verrassing opleveren als de vriezer en koelkast mee uit gaan (Compressor staat meestal gewoon uit maar dat kan een keer vergeten worden).
Ik las ergens dat wanneer dit soort automaten vaak worden getriggerd zij gevoeliger worden en eigenlijk moeten worden vervangen. Verder lees ik dat er ook C automaten bestaan die minder gevoelig zijn doordat zij apparaten een hogere startstroombelasting gunnen.
Ik denk ook dat het goed zou zijn als de compressor gefaseerd zou starten, dus eerst rij 1 en 2 seconden daarna rij 2. Op beide rijen zit één motor met twee membraancompressoren. Bij sommige andere merken zie ik dat dat een standaard eigenschap is.
Mijn vraag:
Moet ik nu de uitschakelautomaat op groep 1 EN/OF de Aardlek op die rij vervangen? Is het dan slim om de uitschakelautomaat door een C automaat te vervangen?
Ik ben geen electriciën maar wil graag leren. Als ik het nodig vind dan schakel ik een specialist in, maar vooralsnog wil ik zelf graag begrijpen.
De Gacia is van de recent aangelegde solar installatie.
De trafo links (en de schakelaar?) is/zijn van de deurbel.
De situatie
Vorig jaar heb ik een nieuwe compressor aangeschaft (50ltr met 2 x 2 membraan compressors met 2x1.5pk motoren) die regelmatig de aardlekautomaat heeft getriggerd bij het starten. De bovenste rij op de foto, groep 1 is de garage (Daar zitten ook de koelkast/vriezer van de keuken en de CV op). Om het probleem met de start van de compressor op te lossen heb ik daar toen een losse startstroombegrenzer (tussen stekker en stopcontact) tussen gezet die tot dusver heeft geholpen.
Door recente trial en error werkzaamheden bij de aanleg van nieuwe bedrading (Er is een hoop overbodige troep weggehaald en nieuwe bedrading in nieuwe lasdozen met nieuwe insteeklasdoppen gelegd) is de automaat ook een groot aantal keren getriggerd (Er bleek een TL armatuur met nieuwe LED buizen verkeerd aangesloten, was even zoeken). Als het verkeerd ging werd overigens meestal de aardlekautomaat getriggerd.
Afijn, Ik dacht nu klaar te zijn maar vandaag schoot de aardlek er uit tijdens het draaien van de compressor. Op dezelfde groep zitten ook de koelkast en de vriezer van de keuken alsmede ook de CV dus ik vermoed overbelasting. Dat kan bij afwezigheid natuurlijk een nare verrassing opleveren als de vriezer en koelkast mee uit gaan (Compressor staat meestal gewoon uit maar dat kan een keer vergeten worden).
Ik las ergens dat wanneer dit soort automaten vaak worden getriggerd zij gevoeliger worden en eigenlijk moeten worden vervangen. Verder lees ik dat er ook C automaten bestaan die minder gevoelig zijn doordat zij apparaten een hogere startstroombelasting gunnen.
Ik denk ook dat het goed zou zijn als de compressor gefaseerd zou starten, dus eerst rij 1 en 2 seconden daarna rij 2. Op beide rijen zit één motor met twee membraancompressoren. Bij sommige andere merken zie ik dat dat een standaard eigenschap is.
Mijn vraag:
Moet ik nu de uitschakelautomaat op groep 1 EN/OF de Aardlek op die rij vervangen? Is het dan slim om de uitschakelautomaat door een C automaat te vervangen?
Ik ben geen electriciën maar wil graag leren. Als ik het nodig vind dan schakel ik een specialist in, maar vooralsnog wil ik zelf graag begrijpen.