Houten vloer isoleren - tussen of op de vloerbalken?

Ja, er is al een en ander over geschreven, maar ik kan geen 'definitief' antwoord op de onderstaande vragen vinden in de bestaande topics.

Wij hebben een houten balkenvloer die wij willen isoleren. We twijfelen tussen glaswol/steenwol tussen de vloerbalken of PIR platen er (onder) tegenaan. Er is meer dan genoeg ruimte (hoogte) in de kruipruimte voor beide methodes. Zelf heb ik een lichte voorkeur voor de PIR platen van onderen monteren maar dat zit hem er vooral in dat deze optie in onze kruipruimte qua montage een stuk sneller zal gaan. Uiteindelijk zijn er natuurlijk zaken die belangrijker zijn. Een paar vragen:

1) We willen vooral geen (toekomstige) schade aanbrengen aan de vloerbalken (denk aan vocht, schimmel, etc.). Is er wat dat betreft een voorkeur voor de ene of andere optie?

2) Onze kruipruimte is droog, altijd geweest. Is het bij de ene of andere methode evengoed van belang om dampremmende folie op de bodem aan te brengen?

3) Minder belangrijk, maar enige reductie in het 'holle' geluid bij het lopen op de vloer is ook gewenst. Ik kan me voorstellen dat isolatie tussen de balken hierbij beter helpt. Maar wellicht hebben platen onder de balken ook al effect?

4) Moet er bij de ene of andere methode nog een folie aangebracht worden boven of onder de isolatie zelf?

5) Nog andere goede redenen om voor een van de genoemde methodes te kiezen?

Alvast dank!
 
Ik heb nu isolatie onder de balken maar ga deze nu toch verwijderen en isoleren tussen de balken.
Met het isoleren van de spouwmuur heeft men nl. nieuwe luchtgaten geboord en deze komen nu uit tussen de isolatie. Dus nu is het wel warmer via de muren maar is de vloer weer koud omdat het daar vrij tussendoor kan waaien.
Vandaar dat ik nu 10 cm dikke steenwol via de kruipruimte tegen de voer aanbreng en volgens mij is dat ook helemaal niet zo moeilijk nl. opmeten wat de ruimte is tussen de balken, een halve cm breder afsnijden, tussen de balken klemmen en er een lat aan beide zijden onder schroeven (heb al latten gezaagd van 22 x 22mm) om verzakken te voorkomen en evt. kieren af te dichten.
Ik heb hard geperste platen van rond de 2m lang dus verwacht dat het aardig snel doorwerkt en dat het meeste werk is de platen buiten afsnijden, in de kruipruimte krijgen en naar de juiste plek te slepen in de kruipruimte zonder dat ze breken.
Dus daar nog wat op zien te bedenken want de toegang zit dan wel in de kelder maar elke keer dat gat in kruipen op ruim 1m hoog dat zal je uiteindelijk wel gaan voelen.
 
Als je redelijk kan werken in de kruipruimte en de platen kan je door het kruipluik onder de vloer krijgen zou ik zelf de platen aan de onderzijde van de balken aanbrengen. Tegen de fundering zou ik ook platen zetten zo dat de platen van de vloer die platen recht kunnen blijven staan.
Je moet wel haaks werken maar onder de balken heb je het minste snijverlies en de balken krijgen een hogere temperatuur dus zullen niet vochtig worden.
Platen waarvan de randen haken of een sponning hebben. Prijs heeft invloed wel of niet gaan toepassen.
Op de balken zet ik klampjes waardoor je altijd de isolatieplaten met schroeven kan bevestigen. Hele latten kan ook kost iets meer.



Balklaag.JPG
 
Dus het beste is er tussen en er onder?

Maar dacht dat hout niet gezien wordt als koudebrug omdat hout warmte (en ook kou) slecht geleid.
Alleen als je heel hoog in de RD waarde wilt gaan zitten dan kan hout er voor zorgen dat je total isolatie waarde naar beneden gehaald wordt, maar dat krijg je dacht ik pas vanaf RD 4,5.
 
Al eerder dacht ik. Getal moet ik opzoeken.
En geen kans op condens en bijbehorende vocht problemen als de balklaag volledig aan de warme kant van de isolatie zit
 
  • Like
Waarderingen: Walker
Dus het beste is er tussen en er onder?
Er onder die balken, deze hebben toch een flink oppervlak van de vloer.
En al eerder geschreven je krijgt bijna geen snijverlies. Aanbrengen tussen de balken zal je toch passen en meten en zagen of snijden worden.
Als je wol tussen de balken gaat proppen loopt de R waarde ook iets terug.
Warmtegeleidingscoëfficiënt hout 0,13 en PUR schuim 0,026.
 
Moet je alleen niet zo hebben als mij dat door de nieuw geboorde ventilatiegaten het nu tocht tussen de isolatie en de vloer.
En al eerder geschreven je krijgt bijna geen snijverlies. Aanbrengen tussen de balken zal je toch passen en meten en zagen of snijden worden.
Dat klopt want mijn platen zijn 60 cm breed terwijl het tussen de balken goed 54 cm is.
 
Ik ben geen fan van bodemfolie als het niet nodig is. Het PIR zal je dampdicht aan gaan brengen en aangenomen dat de kruipruimte geventileerd is, heeft folie geen meerwaarde.
Behalve dan dat je zelf niet meer door het zand hoeft als de folie eenmaal ligt.

Mocht iemand het effect van de balken nog willen weten:
Die zijn zeer eenvoudig in Ubakus te simuleren.
Hoe hoger de r-waarde van het isolatiemateriaal hoe hoger het negatieve effect van de balken.
 
en aangenomen dat de kruipruimte geventileerd is, heeft folie geen meerwaarde.

Niet mee eens... Folie brengt de luchtvochtigheid in de kruipruimte wel degelijk naar beneden. Het zorgt er oa. voor dat de etiketten van de voorraad speciaalbier goed leesbaar blijven.
 
Genoeg meningen hier, vandaar ook dit topic 😉 Als folie geen kwaad kan dan doen we het gewoon, de kosten zijn verwaarloosbaar in vergelijking met de rest van de kosten.
 
Totdat er een lekkage is en je bier gaat drijven omdat het folie voor een badkuip zorgt..
Maar ik ben hier in de omgeving alleen droge zandgrond gewend.
 
Dan nog is het bier droog ;-)

Maar je kunt ook gewoon de folie vlak neerleggen. Opzetten tegen de fundering is echt niet altijd nodig.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via