Hoofdbord lelijk gestuct

Dag meer ervaren klussers,

Met veel goede moed ben ik aan een hoofdbord begonnen. Houten frame bevestigd aan de muur met daarop stucplaten geschroefd. Naden gedicht met kit en een laag gaasband. Op de hoeken hoekprofielen.
Na advies te hebben ingewonnen in een doe-het-zelf zaak helaas een veel te dikke laag Knauf stucpasta aangebracht. Het duurde 7 dagen tot het droog was, enorm veel bobbels en kieren. Het ergste weggeschuurd, maar nu rest mij de vraag: is dit nog te redden en zo ja, hoe? Zelf opnieuw advies gekregen om een laag voorstrijk voor sterk zuigende ondergronden aan te brengen, alvorens met MP75 een nieuwe laag aan te brengen. Het eindresultaat hoeft niet super super strak te zijn, maar het moet goed gehecht zijn en opnieuw kieren of losse stukken wil ik voorkomen.

Door dit alles ben ik wat sceptisch en hoor ik graag of ik hiermee op het juiste spoor zit of dat ik toch echt iets anders moet doen. Alvast dank.



4d863da6-95fa-4b47-a891-238e6dcb4b66.jpeg

IMG_5280.png

IMG_5278.jpeg

IMG_5277.png
 
waarom gipsplaat en niet gewoon mdf of iets dergelijks.
dan kan je de hele voorkant gewoon uit 1 plaat halen

hoe wil je het uiteindelijk afwerken?
 
  • Like
Waarderingen: Mn22
Ik zou nu geen mp75 erover doen, maar gewoon nog een laagje stucpasta.
Stucpasta gaat 2 tot 4 mm dikte max. mp75 veel dikker, is moeilijker voor beginners ook.

Breng de stucpasta aan met een vachtroller, zo kan je het snel aanbrengen en verdelen.
Neem een breed spackmes, krul een beetje de hoekjes (om strepen te voorkomen).
Houd spackmes ca 45* en met 2 vingers bovenop.
Druk heel lichtjes en maak een baan helemaal af zonder te stoppen.
regelmatig met een bekje water en natte doek spackmes schoonmaken.

Ik zou eerst de inkepingen doen, als dat droog is dan pas de buitenkanten. .

Ik maak me wel een beetje zorgen om die scheur bij het hoekprofiel.
 
Dank voor je reactie. De hoekprofielen zijn overal nog enorm zichtbaar en om wat bollere randen te creëren dacht ik dat een dikkere laag aanbrengen het makkelijkste zou zijn.
Ook het probleem van die scheuren is wellicht wat beter aan te pakken met een dikkere ( en stevigere ) laag? Of moet ik ze toch uit rapen?
Of moet ik simpelweg meerde lagen stucplaat gaan aanbrengen tot het goed gedekt is?
 
Op de laatste foto lijkt het alsof je je duim in het gips duwt. Klopt dat?
Zitten de hoekprofielen nu goed vast?
Ik zie deuken/kuilen op de foto's, dat is niet erg, die smeer je makkelijk dicht. Zitten de ook bulten? Die mag je wel eerst wegschuren of zelfs wegsteken.

Ik weet het niet zeker en kan het niet echt vinden, maar wat ik denk en vind komt erop neer dat stucpasta niet geschikt is om hoekprofielen vast te zetten. (rondom de profielen)
Uniflott kan zonder voorstrijk of wat de ook bijna overal op toegepast worden. Daarmee zou ik de hoekprofielen vastzetten en ook de eerste keer mee dichtsmeren.
(poeder maar eenvoudig aan te maken, ook in kleine hoeveelheden, ik woog zelf meestal poeder en water af met een digitale keuken weegschaal, ondertussen kan ik het op gevoel)

Als je geen haakse maar juist rond hoek wilt hebben, dan geen profielen gebruiken.
De gipsplaten zo plaatsten dat je de ronden hoeken deels kan gebruiken.
Niet kitten, de naad vullen met uniflott, papier erop en afsmeren. Hoeft niet perfect, maar vooral niet teveel, laten meer gips is makkelijker dan schuren.
Dit heb ik pas één keer zo gedaan, maar wel gelukt.
 
Klopt inderdaad, er zit wat speling op die plek als ik erop duw met een vinger. De hoekprofielen zitten wel echt goed vast. Grootste bulten heb ik weggeschuurd.
Die hoekprofielen is achteraf inderdaad niet zo’n goed idee als je ronde hoeken wilt. Maar ja, om ze er nu nog af te tikken is ook zo wat.
 
Ik zou ze er toch aftikken want het lijkt dat je hoekprofielen hebt gekozen voor 1-3mm en dan worden je hoeken toch vrij zwak en je ziet nu al dat e.e.a is los geknapt.
zou je dit soort profielen nemen.
stucprofiel 10mm.jpg

Dan wordt je stucwerk wel dikker (10mm) maar is het ook een stuk sterker met ook mooie ronde hoeken.
Alternatief is gewoon gipsplaten aanbrengen, in het model brengen wat je wilt, naden dichtsmeren en daarna de afwerking kiezen die gewenst is zonder te gaan stuken oid.
Hier kun je dus ook kiezen voor structuurverf oid.
 
Laatst bewerkt:
Die 1cm stucdikte profielen hebben ook zo goed als haakse hoeken, klein beetje rond, maar het verschil is klein.
Daarbij gaat het met 1 cm extra stucwerk er denk ik niet beter op worden, stucen vind ik een vak apart, maar dat is weer persoonlijk. Het is een van de dingen waar ik vanaf blijf, platen dichtsmeren kan ik dan weer wel.
 
  • Like
Waarderingen: Boertje125
Je kunt ook het ook maken van AK-gipsplaten en op de hoeken hoekband met aluminium strip erin.
Dan alleen de voegen vullen. of evt nog 1mm laagje stucpasta erop.

Met een rasp kan je gipsplaten ook heel netjes recht maken bij snedes.

Scherm­afbeelding 2024-11-05 om 14.21.19.png


Scherm­afbeelding 2024-11-05 om 14.22.18.png
 
Laatst bewerkt:
Die 1cm stucdikte profielen hebben ook zo goed als haakse hoeken, klein beetje rond, maar het verschil is klein.
Dan heb jij andere dan wat ik heb want daar zit toch een ronde hoek in van ongeveer 8mm.
Voordeel van dit soort profielen is wel dat je keurig netjes strak af kunt rijen over zo'n profiel.

Maar je hoeft geen stukadoor te zijn om een wand netjes glad te krijgen, je kunt ook handig gebruik maken van hulpmiddelen om hetzelfde resultaat te krijgen.
Wat ik doe is eerst de hoek/stucprofielen plaatsen en deze vastzetten met een paar klodders roodband.
Is een stuk breder dan mijn rijplank dan plaats ik op die afstand een dun latje oid. ook weer met klodders roodband en stel deze exact recht/haaks of hoe je het ook maar wilt noemen.
Is dat droog dan je stucwerk aanbrengen en netjes afrijen over de aangebrachte profielen zodat alles netjes glas is.
Dit even op laten stijven en daarna met wat water glad strijken zodat ook elk hobbeltje en kuiltje er uit is.

Zal zeker langer duren dan als een stukadoor het doet maar uiteindelijk wel een resultaat wat een stukadoor niet veel beter zal kunnen maken.
 
Ik zou het afbreken en opnieuw maken met een plaatmateriaal als mdf. Eventuele naden kun je dan eenvoudig strak plamuren en afkitten. Daarna afwerken met muurverf en je hebt het resultaat dat je wil.
 
Dunpleister profielen kan je ook als afreiprofiel gebruiken.

De vraag blijft wat nu het beste is.
Hout(achtig) voelt en klinkt anders.
Het is wel sterker en minder gevoelig voor deukjes e.d.
Als toch hout dan hoeft alles er niet perse af. Als het recht is dan kan hout eroverheen. Lijmkitten is een optie, dat scheelt schroefgaten afwerken.

Ik denk dat ik wel door zou gaan met hoe het nu is.
Zou de profielen er denk ik wel allemaal vanaf slopen. Maar blijft lastig vanaf foto's.
 
Dunpleister profielen kan je ook als afreiprofiel gebruiken.
Klopt, maar daar zit hooguit 3mm materiaal overheen en 1 x flink tegenaan stoten en die 3mm springt je om de oren en dan is een hoek met het profiel wat ik liet zien een stuk sterker en naderhand ook eenvoudiger te repareren.
Nu zie je op de foto gewoon de gaatjes nog van het profiel dus daar zit gewoon niet genoeg stucwerk overheen of is te vloeibaar stucwerk toegepast waardoor het er weer uitzakt.
 
Sorry maar van dat stoten is onzin. Ik noemde natuurlijk niet voor niks uniflott.

Er is hier stucpasta gebruikt wat niet geschikt is voor de profielen en veel te dik op gezet.
 
Ben ik dus niet met je eens en bij het stoten en beschadigen is een dikkere laag juist wel van belang om het los knappen maar ook vervormen van je hoeken te voorkomen.
De meest gebruikte methode bij een beschadiging is dan ook het metaal terugslaan en over dat deel een nieuwe laag aan te brengen.
Met een laagdikte van max 3mm is dat nagenoeg niet meer op te lossen en blijft het altijd zichtbaar omdat je het metaal niet in dezelfde vorm terug krijg, daarnaast is het risico vrij groot dat met het terugslaan van het metaal er nog veel meer los knapt.
Doe je dat met een dikkere laag dan is dat risico veel kleiner en de kans dat je iets onzichtbaar kunt herstellen vele malen groter.
En dan heb je helemaal geen speciale soorten gips oid. nodig en kan het gewoon met roodband oid. opgezet worden wat nog geen derde van de prijs kost.

Wat stucpasta betreft heb je wel gelijk, daar staat niet voor niets bij dat het een afwerklaag is en voor mij zou dat dan betekenen dat je eerst een andere laag aanbrengt en het daarna dan afwerkt met deze pasta om evt. onregelmatigheden weg te werken en een mooi wit eindresultaat te verkrijgen.
 
Hangt er geheel vanaf hoe de ondergrond is.
De gemiddelde dikte van de laag zit normaal tussen de 5 en 8mm.
Heb je een gekapte muur (waar een oude stuclaag of tegels afgebikt zijn) dan kan die laag ook nog wel dikker zijn.
Heb je idd. aangenomen werk dan loont het om zo weinig mogelijk materiaal te gebruiken maar dan zal je wel van te voren hebben ingeschat hoe dik de laag moet worden en hoeveel materiaal je nodig hebt met hoeveel werk er in gaat zitten.

En gewoon op een vlakke muur loop je met een dunne laag ook geen risico, bestaan de hoeken echter alleen maar uit gips dan wordt het een ander verhaal en de stofzuiger, dat zware bankstel wat maar net naar binnen past enz. kunnen dan lelijke beschadigingen geven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via