Help! Kan iemand mij helpen met aflezen meterstanden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb even een dispuut lopen met mijn oude energieleverancier naar aanleiding van de afrekening bij mijn verhuizing. De nieuwe huurder heeft 513314 en 711326 doorgegeven als standen. Ik heb altijd in het verleden de eerste 5 getallen doorgegeven omdat het laatste getal naar voor zover ik begreep doortelde en niet doorgegeven hoefde te worden. Ik heb destijds gelukkig wel een foto genomen. Ik kreeg opeens een afrekening van 20K+ en ben toen het een en ander gaan navragen. Mijn netwerkbeheerder geeft ook dat het een veel voorkomende fout is bij energieleveranciers en geeft aan dat de standen 51331 en 71132 zijn. Het laatste getal telt niet mee wat ik van hen begreep. Nu houdt mijn energieleverancier voet bij stuk en ligt het dossier bij een incassobureau. Met een beetje rondzoeken kwam ik ook het onderstaande tegen op de website van een andere energieleverancier. De teller lijkt aan te sluiten met hun voorbeeld onderaan rechts. Daar wordt ook aangegeven dat het laatste getal niet doorgegeven hoeft te worden. Sta ik wel goed in mijn schoenen of maak ik toch ergens een blunder en heb ik gewoon een dikke afrekening te pakken....ik hoor graag. Alvast dank.

Scherm­afbeelding 2025-02-19 om 17.14.58.png
WhatsApp Image 2024-10-31 at 09.11.30 (2).jpeg
 
Tenenkrommend hoe de leveranciers hiermee omgaan, zelf ook meegemaakt. Kom terug van vakantie en zag dat ik nog een week had om in te grijpen voor er 16.000 euro van mijn rekening werdt afgeschreven. Helpdesk snapte mijn haast niet moest maar geduld hebben werd wel weer rechtgetrokken.

Kan niets anders dan je sterkte wensen. Dom dat het in hun systeem mogenlijk is een getal extra in te vullen als de meter uberhaupt heeft.
 
Welke komma bedoel je? Want het probleem is dat er geen komma staat op de meter waardoor mijn energieleverancier zegt, het laatste getal telt gewoon mee....
 
Dat laatste getal, rood in je voorbeeld, zwart met deel streepjes op jouw foto staat achter de komma. Als deze één keer rond draait, heb je één kWh gebruikt.
Bovenste stand is 51331,4 afgerond 51331 en de onderste is 71132,6. Dat is afgerond 71133. Die 1 kWh zal het probleem niet zijn.
 
Je ziet dat de laatste cijfers streepjes hebben aan de rechterkant, dat komt overeen met het voorbeeld.
Moeilijker is het niet.

1739983644781.png


1739983614846.png
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Het zou ook heel eenvoudig te bepalen zijn aan twee jaartotalen die je in het verleden hebt doorgegeven.
Want stel dat je bijv. per jaar 4000 kWh (totaal) zou hebben verbruikt, zou dat totaal elk jaar eigenlijk 40.000 kWh zijn geweest.
Of je moet er maar heel kort hebben gewoond.

Normaal gesproken zou ik een elektrische verbuiker die 1 kW gebruikt een uur aanzetten (en verder vrijwel niets) om te kijken wat de meter aangeeft. Probleem daarmee is natuurlijk dat je er niet meer woont...

Ik kan me toch echt niet anders voorstellen, dan dat het de energieleverancier bij het zien van je foto zelf al duidelijk is, dat dit door de nieuwe huurder verkeerd is opgenomen!

Eventueel zou je kunnen proberen om contact op te nemen met de makers van de meter: Landis en Gyr
Probeer dan je probleem zo duidelijk mogelijk te beschrijven en vermeld het typenummer en het serienummer van de betreffende meter erbij. Ik weet alleen niet of zij ook antwoord zullen geven op vragen van particulieren.
 
helaas is de netbeheerder al een flinke tijd niet meer de energie leverancier
er zou een boete op dergelijk horkerig gedrag van grote bedrijven moeten staan.
 
  • Like
Waarderingen: Walker
Heb je een rechtsbijstand verzekering? Zo ja, neem dan contact op.
Zo nee, dan goed uitzoeken wat je precies tegen het incasso bureau moet zeggen.
Naar mijn mening had dit niet naar een incasso bureau gemogen, omdat er nog een geschil is.
Ik weet de exacte bewoordingen niet, maar als je dit op de juiste manier tegen het incasso bureau zegt (ook schriftelijk) dan mogen ze niks meer en moet het terug naar de energieleverancier, die kan dan naar de rechter gaan als die er met jou niet uitkomt.

Hier eventueel hoe je bij een geschil bezwaar kan maken.
 
Heel vervelend allemaal, maar dit topic heeft helemaal niets met klussen te maken.

Met de gegeven adviezen kun je vast verder, ook de tip voor rechtsbijstand of anders het Juridisch Loket kan ik je aanbevelen.

* Dit forum richt zich op klussers die voor huis-, tuin- en keuken klussen advies nodig hebben. Indien uit vraagstelling blijkt dat de vraag buiten het voornoemde doel valt hebben de moderators het recht het onderwerp te beëindigen naar inzicht van de moderator.

Ik ga dit topic sluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via