Beste forumdeskundigen,
Voor een hobbyproject wil ik zelf heipalen van 3,50m. lang maken. Het moeten 8 hoekige palen worden van 18cm. tussen de zijden. Per zijde ongeveer 7,4cm. Ze passen ruim in een grote buis met een diameter van circa 20,5 cm waarin ik een ijzeren rond gewicht (diam.20cm.) van circa 160 kg kan laten vallen vanaf iedere gewenste hoogte (max.circa 4 m.).
Ik wil graag advies over het maken van de palen. Ik heb de bekisting bijna klaar: een lange rechte bak van 18cm. in het vierkant. Ik vul eerst de onderste hoeken op met 45graden latten. Om gemakkelijk te kunnen lossen doe ik er met dubbelzijdig plakband stevig plasticfolie in.
Nu heb ik in een betonboek gelezen dat een betonspecie met een cement water faktor van 0,4 en een mengverhouding van 50kg cement op 60liter droog zand en 100liter droog grind een goed sterk mengsel is. Dat is nogal droog en moet dus zorgvuldig aangestampt worden. Is dat volgens jullie te doen? Ik las ook dat je de hoeveelheid water wel mag verhogen als je de cement óók verhoogd en dat de verwerkbaarheid dan beter wordt, hoe ver kun je daar mee gaan?
Ik dacht aan een bewapening van 4 staven in de lengte diam.10mm in een vierkant van 12 cm. met iedere 40 cm een vierkant er om heen.
Zou ik in de kop extra bewapenings vierkanten moeten aanbrengen?
Ik denk ook dat het mogelijk een probleem wordt als ik om de bewapening heen de beton verder moet aanstampen en die net zo reageert als voegspecie bij per ongeluk stoten, tegen de ijzer staven: weer losbreken van de hechtig aan het ijzer zonder dat ik het zie. Heeft iemand er ervaring mee?
Op de kop wil ik een houten kop van eiken zetten waarin de bewapening in geboorde gaten doorloopt zodat ik niet "koppen hoef te snellen". Of is een zachtere houtsoort beter zoals je bij heiwerken toegepast ziet worden? Met een grondboor heb ik het grootste deel van de gaten al geboord. Ik weet precies hoe diep het vaste zand onder de zeer slappe klei zit. De lengte van de paal is daarom redelijk van te voren in te schatten en met de funderig is de resterende variatie wel op te vangen. Maar de palen moeten wel een paar flinke klappen kunnen hebben anders is niet zeker of de zaak toch nog verzakt en daar is nu alles juist om begonnen.
Misschien zijn er mensen die weten hoe het op een betonfabriek toegaat en van daaruit hun licht hierover kunnen laten schijnen. Men trilt of schokt daar e.e.a. las ik. Is dat als amateur met aanstampen na te bootsen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Voor een hobbyproject wil ik zelf heipalen van 3,50m. lang maken. Het moeten 8 hoekige palen worden van 18cm. tussen de zijden. Per zijde ongeveer 7,4cm. Ze passen ruim in een grote buis met een diameter van circa 20,5 cm waarin ik een ijzeren rond gewicht (diam.20cm.) van circa 160 kg kan laten vallen vanaf iedere gewenste hoogte (max.circa 4 m.).
Ik wil graag advies over het maken van de palen. Ik heb de bekisting bijna klaar: een lange rechte bak van 18cm. in het vierkant. Ik vul eerst de onderste hoeken op met 45graden latten. Om gemakkelijk te kunnen lossen doe ik er met dubbelzijdig plakband stevig plasticfolie in.
Nu heb ik in een betonboek gelezen dat een betonspecie met een cement water faktor van 0,4 en een mengverhouding van 50kg cement op 60liter droog zand en 100liter droog grind een goed sterk mengsel is. Dat is nogal droog en moet dus zorgvuldig aangestampt worden. Is dat volgens jullie te doen? Ik las ook dat je de hoeveelheid water wel mag verhogen als je de cement óók verhoogd en dat de verwerkbaarheid dan beter wordt, hoe ver kun je daar mee gaan?
Ik dacht aan een bewapening van 4 staven in de lengte diam.10mm in een vierkant van 12 cm. met iedere 40 cm een vierkant er om heen.
Zou ik in de kop extra bewapenings vierkanten moeten aanbrengen?
Ik denk ook dat het mogelijk een probleem wordt als ik om de bewapening heen de beton verder moet aanstampen en die net zo reageert als voegspecie bij per ongeluk stoten, tegen de ijzer staven: weer losbreken van de hechtig aan het ijzer zonder dat ik het zie. Heeft iemand er ervaring mee?
Op de kop wil ik een houten kop van eiken zetten waarin de bewapening in geboorde gaten doorloopt zodat ik niet "koppen hoef te snellen". Of is een zachtere houtsoort beter zoals je bij heiwerken toegepast ziet worden? Met een grondboor heb ik het grootste deel van de gaten al geboord. Ik weet precies hoe diep het vaste zand onder de zeer slappe klei zit. De lengte van de paal is daarom redelijk van te voren in te schatten en met de funderig is de resterende variatie wel op te vangen. Maar de palen moeten wel een paar flinke klappen kunnen hebben anders is niet zeker of de zaak toch nog verzakt en daar is nu alles juist om begonnen.
Misschien zijn er mensen die weten hoe het op een betonfabriek toegaat en van daaruit hun licht hierover kunnen laten schijnen. Men trilt of schokt daar e.e.a. las ik. Is dat als amateur met aanstampen na te bootsen?
Alvast bedankt voor het meedenken.