Halfsteense "bijkeuken" isoleren

Ik wil de halfsteense muren en het schuine dak van onze uitbouw isoleren. Deze uitbouw grenst direct aan onze keuken en is gescheiden door een geïsoleerde muur.

Om ruimte te besparen, wil ik de muren en het schuine dak isoleren met behulp van een spouwmuur bestaande uit 20 mm kant-en-klare PIR-platen met daaroverheen een laag van 18 mm underlayment. De opbouw is als volgt: halfsteense muur met open stootvoegen > ventilatielatten > 20 mm PIR-plaat > 18 mm underlayment, waarbij de randen worden afgedicht met flexibele PUR-schuim.

tekening hokje_2.jpg


Rood: bestaande geisoleerde voorzetwand
Groen: te isoleren muren (A: 1360 x 2300 mm), (B 990x 2300), ( C 2330 x 1700)
Paars: te isoleren schuine dak



20240828_170151.jpg

vlnr: deur naar keuken, geisoleerde voorzetwand, (te isoleren) halfsteense muur (A)

20240828_155646.jpg

Close-up voorzetwand halfsteense muur (A)

20240828_170117.jpg

vlnr: te isoleren muren (B &C) te isoleren schuine dak

20240828_155633.jpg

Close-up schuine dak met vezelplaat

20240828_155641.jpg

platdak en te isoleren muur

Aantal vragen over de situatie
  • Ik lees dat halfsteense muren vaak last hebben van doorslaand vocht door regen. Moet ik extra maatregelen nemen, of is ventilatie met open stootvoegen voldoende?
  • Op welke afstand van elkaar moeten de open stootvoegen worden geplaatst?
  • Het schuine dak is aan de binnenkant afgedekt met een vezelplaat, net zoals het platte dak. Kan dezelfde isolatie-opbouw als bij de muren ook hier worden toegepast?
  • Hoe monteer ik ventilatielatten op deze vezelplaten?
  • De muur die onze keuken van de uitbouw scheidt, is aan de binnenkant van de uitbouw geïsoleerd met een voorzetwand. Bij het plaatsen van deze wand is een kier van enkele millimeters gelaten tussen de halfsteense muur en de geïsoleerde muur, waarschijnlijk om condensatie op de kopse kant te voorkomen. Echter, de plint die tegen deze muur was geplaatst, werd na enkele dagen vochtig. Nu vraag ik me af: als ik de kier tussen de twee voorzetwanden in de hoek afdicht met flexibele PUR-schuim, kan het vocht achter het kleine stukje muur in de hoek dan nog wel goed worden afgevoerd?
 
Geen idee hoeveel nodig is om de ruimte functioneel te maken, maar
20mm was meer een uitgangspunt om zo minimaal mogelijk ruimte te verbruiken. Nu wordt de ruimte gebruikt voor onze vaatwasmachine vriezer en voorraadkast. Ik zou er graag nog een klein keukenblokje in willen zetten om de spullen netter in op te slaan.

Voornamelijk vocht, omdat de ruimte in contact staat met onze keuken via een deur komt er veel warmte van de woning naar dit hokje, met als effect condensatie op de muren. Er is dit jaar ventilatie aangebracht dmv een afvoerpijp met een wind aangedreven rotor, maar dit is niet voldoende om de vochtigheid tegen te gaan.
Warmte verlies, ongedierte in de winter, afwerking.
 
Laatst bewerkt:
Die 20 mm isolatie is inderdaad zeer minimaal en wordt nog fel verminderd door die ventilatiespouw waardoor voortdurend koude buitenlucht langs die isolatie strijkt.
Moest het enigzins mogelijk zijn om langs buiten te isoleren dan geniet dat altijd de voorkeur.
 
Ik zie 6 cm PIR als een redelijk compromis tussen dikte en isolatiewaarde , dus als je die 4 cm extra kan missen dan zou ik dat doen.

Bij losse pir platen waar je zelf OSB tegenaan lijmt is het makkelijker de naden te purren en af te plakken.
Scheelt ook geld.

De balken lijken al wat waterschade te hebben. Daar wel op letten, want dat kan erger worden als je gaat isoleren.
Aan de buitenkant isoleren lost ook dat probleem op. Dan ook geen ruimte verlies, maar het is soms lastig.
 
De balken lijken al wat waterschade te hebben. Daar wel op letten, want dat kan erger worden als je gaat isoleren.
Aan de buitenkant isoleren lost ook dat probleem op. Dan ook geen ruimte verlies, maar het is soms lastig.
Was ben niet van plan om het platdak te isoleren. Ik heb me laten vertellen door een dakdekker, dat het dak een dusdanige bitume laag heeft waardoor vocht bij isolatie niet weg kan.
Bij losse pir platen waar je zelf OSB tegenaan lijmt is het makkelijker de naden te purren en af te plakken.
Scheelt ook geld.
Kan je uitleggen waarom dit zo is? en wat je met afplakken bedoelt?
 
Was ben niet van plan om het platdak te isoleren. Ik heb me laten vertellen door een dakdekker, dat het dak een dusdanige bitume laag heeft waardoor vocht bij isolatie niet weg kan.
????
Dat is natuurlijk een onzinnige raad,
Als je er niets aan doet zal er sowieso condensatie optreden tussen de dakvloer en de bitumen en bovendien ga je ontzettend veel warmteverlies hebben.
Als je het plat niet isoleert dan hoef je de rest ook niet te doen.
Natuurlijk moet je dat isoleren !
Ofwel bovenop de dakvloer (warm dak of omgekeerd dak) ofwel onder de dakvloer tussen de balken (koud dak). Bij die tweede optie moet je een klimaatscherm aanbrengen tussen de isolatie en de plafondafwerking.
 
Dat is natuurlijk een onzinnige raad,
Als je er niets aan doet zal er sowieso condensatie optreden tussen de dakvloer en de bitumen en bovendien ga je ontzettend veel warmteverlies hebben.
Als je het plat niet isoleert dan hoef je de rest ook niet te doen.
Natuurlijk moet je dat isoleren !
Ofwel bovenop de dakvloer (warm dak of omgekeerd dak) ofwel onder de dakvloer tussen de balken (koud dak). Bij die tweede optie moet je een klimaatscherm aanbrengen tussen de isolatie en de plafondafwerking.
Klinkt logisch.
Maar de beste man was nog al stellig hij zei dat hij hier door regelmatig problemen tegenkwam.

Maar geldt het dan ook dat de muur die wij delen met de buren( onderste muur inde tekening) ook perse geisoleerd moet worden omdat bij isolatie van de andere muren dit dan de koudste muur wordt? Ondanks dat we hier nooit condensatie vorming op hebben?
 
De beste man heeft gelijk dat er regelmatig problemen mee zijn, we zien het hier op het forum ook wel eens voorbij komen.
Maar het kan gewoon goed en veilig:
Bijvoorbeeld minerale wol ertegenaan en klimaatfolie. Dat verdien je zeer snel terug.

De balk die op de halfsteens buitenmuur ligt blijft een punt.

Condens krijg je op de koudste muur.
De tussenmuur is net iets warmer, maar als dat de koudste wordt dan kans dan daar condens op gaat komen.
Of hebben de buren al geïsoleerd? Dan is die tussenmuur gewoon warm en kan ie zo blijven.
 
Dus:
  • 60mm isolatie ipv 20mm
  • dak isoleren: wat zou de opbouw zijn: vezelplaat, klimaatfolie, isolatie, gipsplaat?
  • eventueel muur tussen buren isoleren: zou een dunnere laag isolatie ook werken?
  • De balk die op de halfsteens buitenmuur ligt blijft een punt.
    bedoel je dat dit een koudebrug vormt? Hoe zou ik dit het best aan pakken?
 
dak isoleren het liefst vanaf buiten de opbouw is dan dakafwerking, pir (10cm liever 14) damdichte folie, dakbeschot, balklaag, rachelwerk, gips
 
Ik bedoel dat er condens op/in de balk kan geen optreden en dat ie dan gaat rotten.
Hetzelfde waar de dakdekker bang voor is bij het dak.

omgekeerd dak isolatie is nog een mogelijke optie voor het dak.
 
Dus:
  • 60mm isolatie ipv 20mm
  • dak isoleren: wat zou de opbouw zijn: vezelplaat, klimaatfolie, isolatie, gipsplaat?
  • eventueel muur tussen buren isoleren: zou een dunnere laag isolatie ook werken?
  • bedoel je dat dit een koudebrug vormt? Hoe zou ik dit het best aan pakken?
Voor het dak heb je de verkeerde volgorde. Als je langs onder isoleert dan is het van buiten naar binnen: dakdichting, dakvloer (vezelplaat) isolatie tussen de balken, klimaatfolie onder de balken, plafondafwerking.
De scheidingsmuur met de buren hoef je niet te isoleren indien dat ook een verwarmde ruimte is. Als dat een onverwarmde ruimte is dan is die altijd nog warmer dan buiten in kan je in principe met minder isolatie hetzelfde resultaat hebben.
De balken die in de halfsteense muur dragen kunnen inderdaad een probleem vormen. Zorg er zeker al voor dat de buitenkant van de muur zo goed als mogelijk waterafstotend is, dat de klimaatfolie goed wordt aangesloten aan de muren en dat je de ruimte constant voldoende ventileert.
Verder vind ik in dit geval een omgekeerd dak zeker te overwegen.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Voor het dak heb je de verkeerde volgorde. Als je langs onder isoleert dan is het van buiten naar binnen: dakdichting, dakvloer (vezelplaat) isolatie tussen de balken, klimaatfolie onder de balken, plafondafwerking.
De scheidingsmuur met de buren hoef je niet te isoleren indien dat ook een verwarmde ruimte is. Als dat een onverwarmde ruimte is dan is die altijd nog warmer dan buiten in kan je in principe met minder isolatie hetzelfde resultaat hebben.
De balken die in de halfsteense muur dragen kunnen inderdaad een probleem vormen. Zorg er zeker al voor dat de buitenkant van de muur zo goed als mogelijk waterafstotend is, dat de klimaatfolie goed wordt aangesloten aan de muren en dat je de ruimte constant voldoende ventileert.
Verder vind ik in dit geval een omgekeerd dak zeker te overwegen.
Je uitleg is helder. Ik vond een casus (2) op deze website die groot-en-deels over een komt met onze situatie.

Mijn laatste zorg is de bestaande voorzetwand (de scheidingsmuur van keuken en bijkeuken):
Om vocht problemen te voorkomen moet deze dan worden aangepast, zodat de te bouwen spouwmuur bij muur (A) voor langs de voorzetwand komt?
 
Om dat detail goed te kunnen beoordelen zouden we ook moeten weten hoe de situatie aan de kant van de keuken is.
De scheidingsmuur is gemaakt van cellenbeton en staat tegen de halfsteense muur van de bijkeuken. Omdat er hier veel warmte verloren ging, heeft de vorige eigenaar deze geïsoleerd vanuit de bijkeuken met een voorzetwand.

Een probleem met condensatie heeft zich al eerder voorgedaan, omdat de afwerkplint van de voorzetwand tegen de halfsteense muur was geplaatst, waardoor deze vochtig was geworden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via