Filter in Remeha Avanta?

Hein Weijers

Vaste Beantwoorder
Ik heb goedkoop een Remeha Avanta gekocht om uitsluitend voor verwarming te gebruiken.

De verkoper had het hardnekkige probleem dat de ketel tijdens het douchen in storing F7 ging. De warmtewisselaar en drieweg-klep zijn vervangen, maar zonder resultaat. De verwarming werkt perfect en ook warm water tappen gaat prima, maar douchen is een probleem. Kennelijk is dan de doorstroming te klein.

Is er misschien nog ergens een filter dat deze problemen kan veroorzaken?

Groet, Hein
 
Je hebt de platenwisselaar vervangen, niet branderwisselaar.

deze ketel heeft een aluminium spiraalwisselaar en deze is zeer gevoelig voor watergebrek.
De nieuwere avanta heeft een beveiliging gekregen voor watergebrek de oude niet.
1x zonder water starten en de wisselaar smelt.

Met een beetje pech is hij zo gesmolten dat er bij laag vermogen geen probleem is maar bij hoog vermogen gaat hij in de fout.
 
Het lijkt er op dat het probleem te maken heeft met een te lage doorstroming. Ik heb als test de tapwatertemperatuur verlaagd tot 40 graden en dan blijft de ketel gewoon aan tijdens het douchen. Kan dat liggen aan de flowsensor in het rechter hydroblok (onderdeel 5006)?

Daar bovenop zit een hall sensor (onderdeel 5005) wat is daarvan de functie?

Groet, Hein
 
Nee dat kan niet de oorzaak zijn, ik zou eerder het filter in het linker hydroblok verdenken.
Het zeefje wat onder de stromingsschakelaar zit, is sanitairzijdig, deze kan nooit! een E7 storing veroorzaken.
De hallsensor is om de stromingsschakelaar te detecteren zodat dat hij weet dat er water getapt wordt.
 
Toch wel raar dat de storing zich niet meer voordoet als ik de doorstroming tijdens het douchen groter maak door de warm-water temperatuur te verlagen via P2
Ik heb wel eerder gehoord dat b.v. spaardouches problemen geven.

De verwarming doet het probleemloos.

Is het filter in het linker hydroblok gemakkelijk te bereiken?

Groet, Hein
 
Dat filter kan je bij als je de zilveren aanvoerleiding verwijderd, deze gaat bijna altijd kapot als je deze verwijderd. Dat het wel goed gaat als je p4 verlaagd is heel logisch, als je het regelprincipe van dit toestel begrijpt :wink:
 
Je bedoelt P2 ?

Kun je mij, als leek, uitleggen waarom het in dit geval helpt als ik de warm-water temperatuur verlaag en geen storing E7 meer krijg (Geen water in de ketel of de pomp draait niet)?

Groet, Hein
 
E7 komt door een te hoge aanvoertemperatuur.
Je warmwater word geregeld op de retourtemperatuur van het cv water.
Als de retour temperatuur in de buurt van zijn berekende setpunt komt, zal hij pas rustig gaan terug moduleren.
Bij 60 graden zal dit lang duren en de aanvoertemperatuur te hoog oplopen, bij 40 graden gebeurt dit dus eerder en blijft de aanvoer onder het kritische punt voor E7.
Daarom kan je ook concluderen dat het flow probleem cv zijdig is en niet sanitair zijdig. Zou je een sanitair zijdige verstopping hebben, dan zou de cv zijdige afkoeling over je platenwisselaar bijna niets zijn en zal hij dus heel snel gaan terug moduleren met wel weinig heet water als gevolg.
Het probleem zit waarschijnlijk in een verstopt filter in het linker hydroblok, een verstopte warmtewisselaar of een verstopte platenwisselaar.
 
Klinkt heel begrijpelijk. Ik zal de aanvoertemperatuur eens gaan volgen als de douche aanstaat bij een tapwater temperatuur van 60 graden.
En natuurlijk het filter vervangen!!
 
Blijft toch nog de vraag waarom de CV het prima blijft doen....

Kan het nog helpen als de pompsnelheid verhoogd wordt? Of is die automatisch hoog als tapwater wordt gevraagd?

Groet, Hein
 
Het zeefje in het linker hydroblok is vervangen. Het filter was eigenlijk nauwelijks vervuild, dus ik verwachtte niet veel resultaat. Maat tot mijn verrassing werkt de ketel nu wel goed tijdens douche gebruik.
De tapwatertemperatuur staat weer op 60 graden en met de douche aan moduleert de aanvoertemperatuur t1 tussen 59 en 63 graden. Dus niet in de verste verte in de buurt van de 90 graden! Het blijft een beetje een raadsel en ik geloof het pas als het over een week nog hetzelfde is.:-)

Bedankt voor de hulp, Hein

P.S. De vraag over de pompsnelheid geldt nog...
 
De warmwater voorziening werkt na 4 weken nog steeds prima:-) Een (gedeeltelijk) verstopt zeefje in het linker hydroblok moet dus toch de oorzaak zijn geweest.

Bedankt voor de hulp! Hein
 
Helaas werkt tapwater voorziening van de ketel toch niet optimaal. De ketel gaat niet meer in storing, maar de temperatuur van het tapwater fluctueert veel te veel.
De aanvoertemperatuur (t1) is maximaal 62 graden, maar daalt naar 41 graden en loop dan weer op.
Ook verschijnt een "8" in het display.
Kan dit liggen aan de een of andere temperatuursensor?

Groet, Hein
 
Is het niet vreemd dat de aanvoertemperatuur maar 60 graden wordt bij tapwatervraag van 65 graden? ik zou eerder een aanvoer van 80 graden verwachten.

Groet, Hein
 
Die 8 betekent een regelstop, wat betekend dat hij te warm is geworden.
Dit probleem lijkt toch een doorstroom probleem te zijn.
Het beste is om de ketel te loggen met recom, dan zie je precies wat er gebeurd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan