Extra groep voor elektrische auto

Hallo klussers,



Ik krijg binnenkort een elektrische auto en wil bij mijn oprit een stopcontact om de auto mee op te laden.
Ik heb al een idee bedacht om dat te doen maar, omdat het over stroom gaat, wil ik weten of mijn plan uitvoerbaar is of niet.

De auto vraagt 3,7KWh en moet dan 6uur laden.
Ik wil een kabel trekken (xmvk 3x2,5) direct van de meterkast naar een dedicated buiten stopcontact via de muur.

Mijn stoppenkast zit erg vol maar zie ik 1 groep nog leeg.
Maar deze groep zit verbonden met een aardlekschakelaar waar nog 2 andere groepen opstaan: 1. internet modems & elektrisch rolluik en 2. de vaatwasser.
Als op die 3e groep de auto komt die continue 3,7KWh gaat vragen, trekt die aardlekschakelaar dat wel als ook de vaatwasser aanstaat?
Ik kan evt de internet modems eraf halen.

Ik heb 1fase 35a aansluiting vanuit de netbeheerder.

Alvast bedankt!

!! ik had deze vraag eerder gesteld in de verkeerde categorie maar kan het niet meer verwijderen !!
Dubbelpost verwijderd - mod


IMG_0555.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een "stopcontact"? Daar krijg je je auto niet mee opgeladen. Ik denk dat je een laadstation nodig hebt...

Ik zou hiervoor een uitbreidingskastje plaatsen.

Wat belangrijk is: Wat voor auto is het, en waar kan deze mee opgeladen worden?
 
De aardlekschakelaar kan 40 Ampere hebben. Dus dat is geen probleem. Normale stopcontacten zijn niet geschikt voor langdurige belasting met meer dan 2,2 kW. Je kunt beter een drriepolige CEE-doos plaatsen of een laadpaal. lang wordt die kabel?
 
De cee aansluiting die @Tom345 voorstelt past niet op de stekker van de auto.
Het gaat om een e-golf. Er zit zo'n soort stekker bij. ik denk 5,5meter.
Schermafbeelding 2022-06-10 om 11.06.36.png


De afstand van de xmvk kabel van meterkast naar stopcontact is 7meter.
Het stopcontact dat ik wil gebruiken heeft een limiet van 250v 16a. (4000w)

Ik denk dat het wel gaat lukken.
Volgens mij zit ik net krap binnen de limieten dan.

Dank voor de tips
 
@XanderH klopt, maar deze zou dat wel moeten kunnen volgens de beschrijving van deze granny:

De maximale laadsnelheid is in te stellen van 6A (1380w) tot 16A (3680w). U kunt zelf de laadsnelheid bepalen om het aan te laten sluiten bij de belasting van uw groep. Is de groep leeg? Dan kunt u snel laden, is de groep al gevuld met een koelkast of een wasdroger, dan kunt u de lader iets lager zetten.
 
Tja, het is niet voor niets dat de meeste granny chargers dat niet kunnen. Zoals gezegd kun je voor langdurig 16A belasting beter een deugdelijker stekkersysteem zoals een CEE stekker gebruiken.

Als ik dezelfde leverancier voor mijn neus heb als jij, dan schrijft de leverancier eigenlijk al hetzelfde.
Met 16A laden betekent dat uw stopcontact gemaakt moet zijn voor 16A en in topconditie moet zijn. Vaak zijn standaard stopcontacten geschikt voor 10A en daarmee te licht voor deze autolader. U kunt controleren of uw stopcontact geschikt is door op het afdekraam te zoeken naar 16A/230V of 16A/250V. Mocht hier 10A/250V of 13A/250V staan dan kunt u niet met 16A laden zonder het huidige stopcontact te vervangen. Ook kan een oud stopcontact tot brand leiden. Vaak is het binnenwerk van het stopcontact versleten door het insteken en uittrekken van stekkers. Dit leidt tot speling/weerstand en warmte waardoor het stopcontact kan smelten. Wij vergoeden geen stopcontacten, bekabeling en autoladers als u niet dit stopcontact heeft aangeschaft. Onderaan deze pagina kunt u een bundel aanschaffen met deze lader en het juiste stopcontact.

Lekker dan....

Ik zou liever een standaard granny charger gebruiken of gewoon een laadpunt installeren.
 
  • Like
Waarderingen: Walker en Vonken_trekker

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via