Druk en temperatuur fluctuaties CV ketel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste klussers,

Ik ben op dit forum terecht gekomen na een korte zoektocht via Google. Wij hebben namelijk enigszins wat problemen met de CV ketel. Het is een Bosch 24 HRC (Condensing Boiler). Het eerste probleem is dat het warme water het niet altijd doet. De ketel springt dan niet aan, en geeft dus maar een 10-30 seconden warm water tot dat het helemaal koud wordt. De druk op het display van de ketel schiet dan ook omlaag van 1.6-2.0 naar onder de 1.2 waardoor de druk te laag wordt en er een service logo op het scherm komt. Meestal als de pomp aangaat (maar niet de brander) dan gaat de druk wel weer omhoog, maar nog steeds geen warm water dan.
In een ander topic werd dit probleem opgelost door een keerklep te verwijderen bij 'een' aanvoer. Bij onze ketel zag ik zo'n klep zitten bij de koud water aanvoer, zou dat een probleem kunnen zijn?
2_1_78.jpg

Op deze foto zit de koudwater aanvoer en de keerklep achter de grijze slang. De thermostaat op de foto staat zet ik tussen de 50 en de 60 graden afhankelijk van het seizoen. (Let niet op de gele slang, is om de ketel bij te vullen).
2_2_33.jpg

Nog een foto van de keerklep.

En een screenshot uit de handleiding van welke aansluiting wat is.
2_3_12.jpg


Volgens de loodgieter van de huisbaas komt dit probleem doordat er altijd een radiator open moet staan omdat de ketel anders z'n warmte niet kwijt kan. Als ik een radiator helemaal open draai vlak voordat we gaan douchen helpt dit meestal wel. Maar dit is natuurlijk best onhandig, ook in de zomer.

Het tweede probleem is dat de ketel wel eens in storing schiet omdat de temperatuur te hoog wordt. Zo rond de 100 graden dus. Net zag ik de temperatuur op het scherm zelfs tot 110 graden gaan voordat hij in de beveiliging schoot. Soms als ik gesis hoor oid dan draai ik snel even een warm water kraan open waardoor de temperatuur weer afneemt op het display.

Hebben jullie misschien wat tips van dingen die ik zelf kan bekijken/testen?
 
Als er geen stroming is in de installatie dan kan de ketel idd zijn warmte niet kwijt en kan hij aan de kook gaan.
Of altijd 1 radiator open laten(hal,badkamer,toilet) of een bypass laten plaatsen om circulatie te garanderen.

Ik zie een hele slechte regeling op deze ketel, herdoor zou het ding 24/365 stoken, je huisbaas kan beter een fatsoenlijke WA regeling erop zetten.
 
Dankje voor je snelle antwoord! Ik begrijp het. Maar ik had nog niet vermeld dat we de radiatoren nooit helemaal dicht doen, altijd op minimaal 1 of 2 van de 5 op de draaiknop. Zou dat niet ook voldoende moeten zijn? Daarnaast heb ik nog onderburen met een appartement die ook van deze ketel gebruik maken voor verwarming en warm water, van hun begrijp ik dat ze altijd ook wel een raditator deels open laten, maar controleren kan ik dat natuurlijk niet.. :)
 
De keerklep waar jij het over hebt, dat is een inlaat combinatie, en die moet gewoon in de koudwaterleiding zitten.

Groeten b
 
Had al het vermoeden dat die gewoon daar hoorde ja, maar dacht vraag het toch even. :) Dankjewel!

Heb de problemen al eens bij m'n huisbaas aangegeven, die vervolgens de beun loodgieter stuurde die ook aangaf dat ik maar wat met de instellingen moest proberen..
Maar het rode lampje op de voorkant brandt zeker niet 24/7, volgens mij is dat meer afhankelijk van hoe verder de radiatoren openstaan heb ik het idee.
Ik zal eens kijken naar wat een WA regeling is. :)
 
Een thermostaatknop gaat zichzelf dicht zetten als de ingestelde temperatuur(stand 1-5) is bereikt.
Dus stand 1 is bij 10 graden dicht
stand 2 bij 20, 3 bij 30 4 bij 40 en 5 bij 50.
De exacte waarden zijn merkafhankelijk.
Als er alleen thermostaat kranen zijn, en zo'n brakke regeling zullen de kranen zeker dicht lopen, er moet gewoon ergens een bypass komen om dat te voorkomen.ALs de ketel tegen de regelstop aanloopt(110 graden) dan kan je tappen wat je wilt die ketel gaat niet eerder weer aan dan dat de temperatuur weer fatsoenlijk gedaald is.
 
The headhunter:
Duidelijke info. Het warme water tappen als de ketel zo gigantisch warm wordt doe ik overigens alleen om de temperatuur snel weer omlaag te krijgen. Na een 30-60 seconden komt er alleen nog koud water uit de kraan, maar is de temperatuur op de ketel alweer gedaald naar normalere waarden.
Maar goede tip van de bypass!
 
Als de circulatie stilvalt bij lopende pomp+ brander dan word het water in de wisselaar te heet(110gr) omdat het water niet stroomt ziet de ketel op zijn ingang nog koud water en blijft stoken tot 110 graden.

Met een bypass zal de wisselaar gewoon heet worden echter de ketel ziet op de ingang ook dezelfde oplopende temperatuur waardoor de ketel zelf op tijd het gas dicht zet voordat de maximaal in moet grijpen.

WA regeling is weersafhankelijke regeling.
 
Duidelijk, bedankt! Ik zal de bypass voorstellen aan onze huisbaas. Hopelijk is deze meegaand. Een 'WA' kost tussen de 250 en de 750 euro las ik ergens, denk dat ik dat niet hoef voor te stellen aan de huisbaas.

En dan nog 1 andere vraag.
2_4_4.jpg

2_5_6.jpg

Enig idee wat de symbolen op de thermostaatknop op de verwarming betekenen? Een klein rood pijltje voor de 2 en een zwart pijltje vlak na de 2. En dan ook het hele rode vlak vanaf 4. Kon dit helaas niet zo snel vinden via google. Het hele rode vlak kan ik nog wel gokken, maar de pijltjes rond de 2? :)
 
Geen idee, maar het zouden comfortpunten kunnen zijn.
1 op 18 graden en 1 op 22 graden.

Een WA regeling bespaart aanzienlijk tov deze regeling, de ketel zal nl. de gehele zomer dan alleen draaien voor warm water ipv een hele installatie warm te houden.
 
Door het plots terugvallen van de druk lijkt het erop dat je expansievat op de aanvoer zit aangesloten.
Dit is zo niet te zien op je plaatjes je zou de leiding even moeten volgen of dat zo is.
Dit kan het verstoorde warmwatergedrag veroorzaken.
Tevens zou ik de driewegklep controleren op zijn werking.

Voor het geval wa regelng met overal thermostaatkranen in de radiatoren:
Daar hoort dan altijd een bypass in te zitten. het is niet de bedoeling dat je in dit geval je thermostaatkranen maar open moet laten staan.
 
@ The headhunter,
Begrijpelijk, maar aangezien de huisbaas het pand in de verkoop heeft (verhuurd en al) denk ik niet dat hij heel veel zal willen investeren. Kan het hem wel voorleggen ja. :)

Kacheltje,
Ik heb nog even gekeken en het expansievat zit aangesloten op de retour. Dus dat lijkt mij correct.
De driewegklep controleren klinkt ook verstandig, helaas zit deze vrij ver weggebouwd. Ik zal kijken of ik het kan controleren zonder de hele ketel te moeten ontmantelen. Dank voor de tips nogmaals!
 
Je kunt bij het warm water tappen voelen of de aanvoer van de cv leiding warm wordt, zo ja dan laat je driewegklep door.
er moet dan wel een radiator open staan voor de dorstromong.... sowieso hoort er stoming mogelijk te zijn.
 
Ik wou het net controleren, maar de aanvoer buis van de verwarming was al warm doordat hij warmtevraag had vanuit de CV. Binnenkort even kijken dus :)

Waar ik trouwens ook aan dacht, kan ik niet gewoon de temperatuur van het CV-water verlagen in het menu? Hierdoor wordt de verwarming minder warm, waardoor ik hem verder open kan zetten en dus meer stroming heb? Standaard staat hij op 75 graden, maar ik heb hem nu even naar de 60 graden gezet om uit te proberen. Of heeft bijvoorbeeld het verlagen van het maximale CV vermogen zin?

Verder vraag ik me eigenlijk af wat dat kleine witte thermostaatje precies voor invloed heeft op de ketel? Volgens mij is het een uit aan kamer thermostaat, als ik hem lager draai hoor ik hem ook klikken en als ik hem warmer draai ook weer. Maar aan de hand van welke temperatuur gaat hij uit/aan, de temperatuur die op het display van de ketel staat?

Super bedankt allemaal weer voor het beantwoorden van mijn vragen :D
 
Dat is een opleg thermostaat, deze meet de temperatuur van de buis waar hij op zit.
Is de temperatuur bereikt dan gaat de ketel uit, zit het onde de ingestelde temperatuur dan gaat de ketel weer aan.

Dat is de gasverslindende primitieve regeling die ik eerder aanhaalde en beter vervangen kan worden voor een wa regeling.

Als jij de knop op 22 graden zet dan staat die kraan open tot de 22 graden bereikt is, daarna gaat hij dicht.

Ga jij nu de temperatuur van de ketel begrenzen dan komt de ruimte niet meer op temperatuur en blijft de kraan gewoon open.
Op stand 5 zetten heeft dan ook geen enkel nut meer.
 
The headhunter schreef:
Dat is een opleg thermostaat, deze meet de temperatuur van de buis waar hij op zit.
Is de temperatuur bereikt dan gaat de ketel uit, zit het onde de ingestelde temperatuur dan gaat de ketel weer aan.

Dat is de gasverslindende primitieve regeling die ik eerder aanhaalde en beter vervangen kan worden voor een wa regeling.
Ah natuurlijk, hij meet dan dus de retourleiding van de CV.
Als jij de knop op 22 graden zet dan staat die kraan open tot de 22 graden bereikt is, daarna gaat hij dicht.

Ga jij nu de temperatuur van de ketel begrenzen dan komt de ruimte niet meer op temperatuur en blijft de kraan gewoon open.
Op stand 5 zetten heeft dan ook geen enkel nut meer.
Als het weer winter wordt en de temperaturen dalen weer dan zou ik de ketel natuurlijk weer omhoog kunnen zetten. Meer voor in de zomer dus aangezien de verwarming dan toch nauwelijks nodig is. :)

Edit: Ik heb net de huisbaas gemailed met de suggestie om een bypass te plaatsen zodat wij geen problemen meer hebben. Kijken wat het antwoord wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan