Doucheputje dicht maken en vloer egaliseren

Hallo allemaal,

Kan iemand met ervaring mij even helpen voor het behoeden van fouten?

In de jaren '70 woning zat eerst alleen een kleine douche beneden. Inmiddels is er boven een nieuwe badkamer gebouwd. De oude douche wil ik graag ombouwen tot een hok voor opslag van non food en opbergen van jassen.

Vragen:
1. Hoe kan ik het beste de douchekraan afkoppelen en permanent afsluiten?
2. Kan ik het doucheputje dicht maken en wat is de beste manier? (Geen vacuüm problemen met de afvoer van de wasbak?)
3. Wat is de meest makkelijke en minst tijdrovende manier om de verlaging van het douchedeel gelijk te maken met de rest zodat ik alles op de vloer gelijk niveau kan tegelen?

Alvast bedankt voor jullie tijd!
 
1. leidingen zo laag mogelijk bij toevoer af koppelen en afdoppen i.v.m legionella.
2. douche leiding zelf af doppen
3. is egaline ligt aan de onder grond.
 
Tegenwoordig mag je leidingen zelfs niet meer kort afdoppen
De laatste keer dat ik deze bewering nagezocht heb, was de conclusie dat dit niet klopt en dat kort afdoppen gewoon is toegestaan en veilig is.
Zou er dus graag een bron bij zien.

Hoe groot, in cm of mm, is het verschil met de douchevloer en de rest?
Let ook even op dat alle tegels nog goed vastzetten, mogelijk beter om de tegels eruit te tikken.
 
Op mijn werk mee te maken gehad afgelopen maand. Gebruik van een pand is veranderd, keuring / controle en kort afgedopte T stukken moesten weg in verband met legionellarisico.
 
Ik kwam dit tegen in de voorschriften 2015
1739120235253.png

En heb het gehaald uit dit https://www.infodwi.nl/IDWI/media/infodwi/WB-3-1-dec-2015.pdf
 
Een keuring, dus in Nederland vast geen particulier pand.

"Niet technisch mogelijk" is een leuke.
Bij mij is technisch alles mogelijk, we breken desnoods een heel huis af. Wat de technische mogelijkheden van de vraagsteller zijn?
 
  • Like
Waarderingen: Henk253
@Jackd

Klopt, geen particulier pand. Maar daar maakt legionella toch ook geen onderscheid in?

Voor de duidelijkheid: als je een T-stuk direct afdopt geloof ik zelf ook niet dat legionella een groot gevaar vormt. Dat water vermengd wel met het dode stukje leiding van 2 cm. Maar heb je de mogelijkheid dan is verwijderen natuurlijk altijd beter.
 
Bedankt allemaal voor de input. Grote klasse. Even een samenvatting/toelichting/vragen
  1. Het hoogteverschil tussen de vloer en het dicht te maken douchedeel is net geen twee vingers dik. (Ben even niet ter plaatse nu)
  2. Kan dit gevuld worden met nivellerende egaline of is de laagdikte te dicht en/of hecht het niet op die tegels?
  3. Kan het doucheputje ook afgedopt worden met een speciedeksel of pvc lijm eindkap?
  4. Ik heb geen idee hoe de waterleidingen voor de douche achter de schermen wandtegels lopen en ik kan niet onder de grond komen want de kruipruimte is te klein voor mijn postuur. ;) Wat is dan het logische plan van aanpak? Ik kan de douchekraan ook niet laten zitten want die zal nooit meer gebruikt worden en dan heb je het zelfde legionella verhaal.
  5. Ik wil ook de radiator weghalen maar een beetje bang dat ik het cv systeem in de war schop als ik de ketel uitzet e.d. En ook hier, wat is hier de beste manier om dit af te koppelen van de rest?



IMG_20250210_082245.jpg

IMG_20250210_082229.jpg
 
Wat voor douche put zit er in?
In de 70 jaren werd ook nog wel loden putten gebruikt.

Voor onder de vloer bel dan een loodgieter die het voor je doet onder de vloer.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier
Als tegels 10x10 zijn dan is de put ook je moet middelste pijpje even meten als jee geluk hebt dan is ie 40.
Dan kan je er een dop op lijmen.
Anders een mantel met R.O rubber 50x30 en daar een lijm dop op en die over heen schuiven.
Naamloos.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
@Henk253 Bedankt voor de tekening! Ik heb het gemeten en het is inderdaad 40. Dat komt mooi uit.

Ik zat nog even e.e.a. te overdenken. Die douche heeft al anderhalf jaar niet aan gestaan. Is het dan handig om een soort legionella check je doen als zoiets bestaat? Want als alles goed is zou ik in theorie het water dan gewoon na verwijderen van de S koppelingen kunnen afdoppen en scheelt dat een hele hoop gedoe met hakken en breken. Of is dat echt een slecht idee?

Ik moet me ook even verdiepen in dat "aanbranden" van de tegelvloer. Ik heb begrepen dat dit moet bij zowel het zandcement als de egaline? Of klopt dat niet?
 
Aanbranden kan met een primer, zeker met egaline.

(vloeibaar) zandcement of egaline is vooral afhankelijk van de dikte.
Zandcement moet een minimale dikte hebben en egaline wordt duur als je veel nodig hebt.

Gladde tegels eventueel met een slijptol bewerken.
 
@Jackd de te vullen ruimte is ca. 4cm. Mijn idee was om dit met zandcement te vullen en daarna een laagje van 1 of 2 milimeter egaline over het geheel aan te brengen (dus gevulde deel en verhoogde deel. Het is maar een kleine ruimte.

Zijn er eventueel nog andere opties om 4cm te vullen behalve zandcement?
 
Afhankelijk van de afwerking zijn er meer opties.

Een paar balkjes en een plaat in de hele ruimte en je hebt ook een gelijke vloer.

Met vloeibaar zandcement krijg je het waarschijnlijk in één keer goed. Dan is egaline niet nodig. Maar ook weer afhankelijk van de vloer die erop komt.
 
Wat eventueel ook kan om theorie is het te vullen stuk gelijk maken met de bestaande hogere tegels en daar dan in het geheel overheen tegelen. Maar wordt dat vlak genoeg en de overloop geen probleem?

De vloer is tegelwerk. Althans mikk eerste keus. Ik ben bereid om te schakelen naar click pvc als dat beter of makkelijker is. Liever geen tapijt ivm dat er een stortbak aan de wand komt waar nu de wasbak zit. Ik heb nog goede kwaliteit vloertegels als restanten liggen.
 
Want als alles goed is zou ik in theorie het water dan gewoon na verwijderen van de S koppelingen kunnen afdoppen en scheelt dat een hele hoop gedoe met hakken en breken. Of is dat echt een slecht idee?
Dan hou je toch een dood stuk leiding van de aftakking naar de S koppelingen? Dat lost het probleem toch niet op?

Mocht je nu laten testen en is die test goed, dan is dat alles behalve een zekerheid dat het over een week, een maand of een jaar nog steeds zo is.

Hakken en breken moet je niet in de muur van de kraan doen. Je moet de leidingen naar de douchekraan daar waar de ze afgetakt zijn afkoppelen.
 

Gerelateerde klussen

  • Gesloten
Reacties
10
Weergaven
385
Vloeren
Lampje45
Reacties
2
Weergaven
9K
  • Eastflows
  • Vloeren
  • 13
  • 331
Reacties
13
Weergaven
331
Vloeren
BertPleizier
  • ethousiastmaarbeginnend
  • Vloeren
  • 15
  • 521
Reacties
15
Weergaven
521
  • Gesloten
  • Verslin
  • Vloeren
  • 0
  • 182
Reacties
0
Weergaven
182

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via