Lang verhaal want een ingewikkelde en nogal bizarre constructie.
Mijn huis is oorspronkelijk in 1916 gebouwd. De dakbalken zijn 16 x 6 cm en 590 cm lang, met hartafstand 96cm. Het platte dak was dan ook niet bedoeld om (veel) op te lopen en hout was duur. Bovendien stond er minimaal 1 muurtje dwars op de dakbalken. In de loop van de jaren zijn er diverse verbouwingen geweest, waarvan de laatste en grootste in 1984. Toen is het tussenmuurtje verwijderd, het schuine dak aan de achterkant recht getrokken een een grote raampartij geplaatst.
Het raamkozijn loopt naar onder door en rust op een balk in de aanbouw (de verhoging voor het raam is een stukje verhoogd plafond in de woonkamer, waardoor daglicht binnen valt tussen het oude huis en de aanbouw). Voor het bouwgemak en kostenbesparing is er geen latei geplaatst maar zijn drie lagen stenen direct op het kozijn gemetseld, met daarin de steunbalken voor het nieuwe stuk dak wat erbij is gekomen. Ook is in die tijd isolatie boven op het dak aangebracht (een zogenaamd omgekeerd dak - 5 cm piepschuim met daarop grint als ballast). Ik heb zelf onlangs op dit dak 5 zonnepanelen geplaatst waarbij het grint als ballast is gebruikt, dus er is alleen het gewicht van de panelen plus dragers bijgekomen. Zoals alles in Amsterdam verzakken muren en gaan deuren klemmen, en dat is op onze bovenverdieping niet anders, en geen reden tot paniek. Maar de dakconstructie heeft een groot nadeel: er stak een grote metalen balk uit het plafond, van de badkamer tot anderhalve meter voor het raam. Het gipsen plafond was maar 200 cm hoog, en die balk dus 190 cm (gelijk aan mijn lichaamslengte). Niet fijn, en al jaren een doorn in ons oog. Bovendien een mysterie, tot ik het plafond afgelopen week ben gaan ontmantelen.
Rechts is het raam, links de (stenen) muur van de badkamer. Deze rust op een stenen muur van de keuken, en die wordt in de kruipruimte door een nog veel zwaardere metalen balk ondersteund (in 1984 zijn om het huis heen palen geslagen dus de fundering is sindsdien in orde). De metalen balk in de slaapkamer rust aan de linkerkant op de stenen muur van de badkamer (loopt niet verder door naar de voorkant van het huis). Op de plek waar hij in het plafond verdween zit een las naar een tweede stalen profiel, wat uiteindelijk direct op het raamkozijn rust. Op de foto hieronder is de las te zien - het houten balkje rechts zit tegen de metalen balk gemonteerd om de dragers voor de gipsplaten vast te kunnen zetten.
Het raamkozijn draagt dus niet alleen het stenen muurtje van drie lagen plus de anderhalve meter plat dak die erbij is gekomen, maar via de metalen constructie vangt het ook een deel van de druk op de te dunne dakbalken op. Ik kan duidelijk zien dat die dakbalken tussen het metaal en de muur rechts (zo'n 4 meter overspanning) iets doorbuigen.
Nu de gipsplaten en alle gipswanden weg zijn heb ik besloten om de houten balken en houten plafond in het zicht te laten, dus geen nieuw gipsen plafond te monteren. Het hout lijkt nergens rot te zijn, moet alleen flink worden opgeschuurd en uiteindelijk wit geschilderd. Maar de metalen balk moet natuurlijk weg. Niet alleen omdat het spuuglelijk is maar ook omdat het kozijn wel eens onder druk zou kunnen gaan bezwijken, en dan hebben we echt een probleem.
De houten draagbalken zijn te dun om 6 meter te overspannen zonder door te zakken dus zal ik ze moeten verdikken. In principe zou ik aan 1 kant eenzelfde balk willen plaatsen (6 x 16 cm), zodat het geheel met wat plamuren en schuren als een enkele balk kan gaan ogen. Onderlatten zijn geen optie vanwege de geringe hoogte.
Mijn vragen voor de ervaringsdeskundigen op dit forum betreffen de uitvoering van de verdikking: is het nodig om deze aan beide kanten op de stenen muur te laten rusten? Aan de linkerkant zou dit zonder al teveel moeite kunnen, omdat de stenen muur hier in zicht is. De oorspronkelijke balken zijn hier allemaal ingekort - heeft iemand een idee waarom dit kan zijn? Zou ik de nieuwe balken hier ook op de stenen muur moeten plaatsen en heeft het dan zin om die op dezelfde manier in te korten of juist niet?
Aan de andere kant is de stenen muur vooralsnog niet in beeld. Aan die kant zit het buurhuis direct aan het onze vast en ik ga er vanuit dat er geen spouwmuur tussen de beide woninghelften zit. Dat geeft dus meer problemen voor het eventueel in de muur plaatsen van nieuwe balken aan deze kant. Ik zie er wel een dwarsbalk liggen maar heb nog niet verder kunnen onderzoeken hoe die is bevestigd en dus welke functie die balk precies heeft.
Nog een belangrijk punt: het plaatsen van een 6 m lange balk is erg lastig in deze ruimte. In hoeverre is de constructie even stevig als ik 2 balken van elk 3 meter zou gebruiken om de bestaande balken te verdikken? Ik kan op het moment nog niet helemaal overzien of we een nieuwe balk 15 cm door een gat in de stenen muur heen kunnen steken om hem aan de andere kant ook in het nieuw te maken gat te kunnen schuiven. Of is het dan beter de nieuwe balk bijvoorbeeld 580 cm lang te maken en alleen aan de linkerkant (waar de stenen muur te zien is en de bestaande balken zijn ingekort) in de muur te plaatsen?
Voor de draagconstructie van het raamkozijn ga ik in eerste instantie geen ingrepen doen. Als het kozijn een keer problemen gaat opleveren door teveel verzakking zal ik een stalen latei moeten gaan plaatsen, maar voorlopig zou het weghalen van de stalen balken constructie voldoende verlichting van de druk op het kozijn moeten geven om het nog een flink aantal jaren uit te houden. Het zit er al sinds 1984 tenslotte.
Mijn huis is oorspronkelijk in 1916 gebouwd. De dakbalken zijn 16 x 6 cm en 590 cm lang, met hartafstand 96cm. Het platte dak was dan ook niet bedoeld om (veel) op te lopen en hout was duur. Bovendien stond er minimaal 1 muurtje dwars op de dakbalken. In de loop van de jaren zijn er diverse verbouwingen geweest, waarvan de laatste en grootste in 1984. Toen is het tussenmuurtje verwijderd, het schuine dak aan de achterkant recht getrokken een een grote raampartij geplaatst.
Het raamkozijn loopt naar onder door en rust op een balk in de aanbouw (de verhoging voor het raam is een stukje verhoogd plafond in de woonkamer, waardoor daglicht binnen valt tussen het oude huis en de aanbouw). Voor het bouwgemak en kostenbesparing is er geen latei geplaatst maar zijn drie lagen stenen direct op het kozijn gemetseld, met daarin de steunbalken voor het nieuwe stuk dak wat erbij is gekomen. Ook is in die tijd isolatie boven op het dak aangebracht (een zogenaamd omgekeerd dak - 5 cm piepschuim met daarop grint als ballast). Ik heb zelf onlangs op dit dak 5 zonnepanelen geplaatst waarbij het grint als ballast is gebruikt, dus er is alleen het gewicht van de panelen plus dragers bijgekomen. Zoals alles in Amsterdam verzakken muren en gaan deuren klemmen, en dat is op onze bovenverdieping niet anders, en geen reden tot paniek. Maar de dakconstructie heeft een groot nadeel: er stak een grote metalen balk uit het plafond, van de badkamer tot anderhalve meter voor het raam. Het gipsen plafond was maar 200 cm hoog, en die balk dus 190 cm (gelijk aan mijn lichaamslengte). Niet fijn, en al jaren een doorn in ons oog. Bovendien een mysterie, tot ik het plafond afgelopen week ben gaan ontmantelen.
Rechts is het raam, links de (stenen) muur van de badkamer. Deze rust op een stenen muur van de keuken, en die wordt in de kruipruimte door een nog veel zwaardere metalen balk ondersteund (in 1984 zijn om het huis heen palen geslagen dus de fundering is sindsdien in orde). De metalen balk in de slaapkamer rust aan de linkerkant op de stenen muur van de badkamer (loopt niet verder door naar de voorkant van het huis). Op de plek waar hij in het plafond verdween zit een las naar een tweede stalen profiel, wat uiteindelijk direct op het raamkozijn rust. Op de foto hieronder is de las te zien - het houten balkje rechts zit tegen de metalen balk gemonteerd om de dragers voor de gipsplaten vast te kunnen zetten.
Het raamkozijn draagt dus niet alleen het stenen muurtje van drie lagen plus de anderhalve meter plat dak die erbij is gekomen, maar via de metalen constructie vangt het ook een deel van de druk op de te dunne dakbalken op. Ik kan duidelijk zien dat die dakbalken tussen het metaal en de muur rechts (zo'n 4 meter overspanning) iets doorbuigen.
Nu de gipsplaten en alle gipswanden weg zijn heb ik besloten om de houten balken en houten plafond in het zicht te laten, dus geen nieuw gipsen plafond te monteren. Het hout lijkt nergens rot te zijn, moet alleen flink worden opgeschuurd en uiteindelijk wit geschilderd. Maar de metalen balk moet natuurlijk weg. Niet alleen omdat het spuuglelijk is maar ook omdat het kozijn wel eens onder druk zou kunnen gaan bezwijken, en dan hebben we echt een probleem.
De houten draagbalken zijn te dun om 6 meter te overspannen zonder door te zakken dus zal ik ze moeten verdikken. In principe zou ik aan 1 kant eenzelfde balk willen plaatsen (6 x 16 cm), zodat het geheel met wat plamuren en schuren als een enkele balk kan gaan ogen. Onderlatten zijn geen optie vanwege de geringe hoogte.
Mijn vragen voor de ervaringsdeskundigen op dit forum betreffen de uitvoering van de verdikking: is het nodig om deze aan beide kanten op de stenen muur te laten rusten? Aan de linkerkant zou dit zonder al teveel moeite kunnen, omdat de stenen muur hier in zicht is. De oorspronkelijke balken zijn hier allemaal ingekort - heeft iemand een idee waarom dit kan zijn? Zou ik de nieuwe balken hier ook op de stenen muur moeten plaatsen en heeft het dan zin om die op dezelfde manier in te korten of juist niet?
Aan de andere kant is de stenen muur vooralsnog niet in beeld. Aan die kant zit het buurhuis direct aan het onze vast en ik ga er vanuit dat er geen spouwmuur tussen de beide woninghelften zit. Dat geeft dus meer problemen voor het eventueel in de muur plaatsen van nieuwe balken aan deze kant. Ik zie er wel een dwarsbalk liggen maar heb nog niet verder kunnen onderzoeken hoe die is bevestigd en dus welke functie die balk precies heeft.
Nog een belangrijk punt: het plaatsen van een 6 m lange balk is erg lastig in deze ruimte. In hoeverre is de constructie even stevig als ik 2 balken van elk 3 meter zou gebruiken om de bestaande balken te verdikken? Ik kan op het moment nog niet helemaal overzien of we een nieuwe balk 15 cm door een gat in de stenen muur heen kunnen steken om hem aan de andere kant ook in het nieuw te maken gat te kunnen schuiven. Of is het dan beter de nieuwe balk bijvoorbeeld 580 cm lang te maken en alleen aan de linkerkant (waar de stenen muur te zien is en de bestaande balken zijn ingekort) in de muur te plaatsen?
Voor de draagconstructie van het raamkozijn ga ik in eerste instantie geen ingrepen doen. Als het kozijn een keer problemen gaat opleveren door teveel verzakking zal ik een stalen latei moeten gaan plaatsen, maar voorlopig zou het weghalen van de stalen balken constructie voldoende verlichting van de druk op het kozijn moeten geven om het nog een flink aantal jaren uit te houden. Het zit er al sinds 1984 tenslotte.