Buitenwand isoleren met PIR

Beste klussers

Sinds kort ben ik in het bezit van een vakantiewoning welke grotendeels is opgetrokken uit hout, houtskeletbouw, bouwjaar ca. 1970.
Ik wil vrijwel alle buitenwanden isoleren.

Huidige situatie wanden:
gevelbekleding bewerkt multiplex (18 mm)
raamwerk van balken (4*6 cm) opgevuld met piepschuim platen (3 cm dik)
vervolgens een doorzichtbaren folie vast geniet
afgewerkt met triplex met motief 5 mm
hoogte tot het plafond ca. 235 cm, verticale balken h.o.h. 60 cm
de piepschuim platen zijn niet strak in het raamwerk geplaatst, de folie ontbreekt op veel plekken.

Ik wil na divers advies de raamwerken aan de warme kant isoleren met PIR platen van b.v. 4 cm, vastzetten met b.v. PUR schuim

Nieuwe situatie wanden:
afstandhouders van ca. 2 cm tegen de gevelbekleding
PIR platen van b.v. 4 cm
OSB platen
gipsplaten

Ondanks diverse adviezen is mij niet duidelijk of folie aan de koude kant noodzakelijk, aan te bevelen o.i.d. is, b.v. damp-open folie of klimaat folie.
Kan iemand mij helpen met deze kwestie?
Bij voorbaat dank.
Peter
 
In het algemeen:
Van binnen (warme kant) naar buiten (koude kant) werk je van dampdicht naar dampopen.
(binnenkant dus dampdichter dan buitenkant)

In jouw geval:
De doorzichtbare folie zal een dampdicht of damp remmend zijn. Aangezien deze deels ontbreekt en kapot is mogen we die als dampopen zien. In iedere geval is het meer dampopen dan PIR+alu wat met goed afgeplakte naden bijna dampdicht is.

" afstandhouders van ca. 2 cm tegen de gevelbekleding "
Waarom zou je dit doen?
In mijn ogen zonde van de 2 cm, dan liever 6cm PIR

Dampopen folie aan de buitenkant is alleen voor regendoorslag en om ongedierte uit de isolatie te houden.
 
  • Like
Waarderingen: Charel
Beste Jackd,
Bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee.
Ik heb nog een vraag over de 2 cm afstandhouders, ongelukkig gekozen benoeming (excuus).
Ik begreep dat je minimaal 2 cm aan de buitenkant vrij moet laten om de damp van binnenuit af te voeren, maar dat is dan niet nodig.
 
Die 2 cm geldt voor veel soorten gevelbekleding.
Dat kan voor het vocht zijn, vooral bij dampdichte platen, bij kunststof kan het ook zijn om het af te laten koelen als de zon er vol opstaat.

Maar jij gaat aan de buitenkant toch niks veranderen?

Zoals ik het las, laat je alles zoals als het is en komt er aan de binnenkant PIR tegenaan.
 
Die 2 cm is nodig. Hierdoor ontstaat een zwak geventileerde spouw waardoor condens op het multiplex kan verdampen. Zou je dit niet doen, dan is binnen 2 jaar je mutiplex gevelbekleding verrot en/of gedelamineerd.
 
De bedoeling is uiteraard dat er geen condens kan ontstaan in de dakopbouw.
En dat bekom je door van binnen naar buiten te werken van redelijk dampdicht naar redelijk dampopen.
De waterdamp die er met veel moeite vanuit de binnenruimte dan eventueel nog in kan zal er vervolgens met weinig moeite nog uit kunnen naar buiten toe zonder te condenseren.
Maar zelfs met pir (waar ik geen voorstander van ben) is 6 cm nog altijd marginaal weinig als isolatie.
Vermits je de binnenbekleding gaat verwijderen en vervangen zou ik zeker van de gelegenheid gebruik maken om het bestaande raamwerk van 4 op 6 uit te dikken met minstens 10 cm maar liever 15 cm.
 
Oké, het gebruik van de woning kan meespelen in de beslissing over hoeveel je wilt investeren in isolatie.
Dat is een persoonlijke keuze, een vakantiehuisje kan net zo goed een winter- als een zomerhuisje zijn of beiden.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
0
Weergaven
272
Reacties
3
Weergaven
239
Reacties
2
Weergaven
248

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via