Bruin water Nieuwe Itho Kli-max2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste mensen,
ik heb recent een nieuwe itho kli-max2 en een nieuwe Floco expansievat laten installeren.
Nu krijg ik echter iedere ochtend (of na langdurig geen gebruik) bij gebruik van het heet water ca een litertje bruin water. Dit is nu al een paar weken en het lijkt niet te verminderen.

Ik zag eerder al een forum hierover, maar daar betrof het een oude ketel en werd gesuggereerd dat het aan kalkophoping zou liggen.

Bij mij is alles dus nieuw en kalkophoping lijkt mij dus niet aan de orde.

Weet iemand wat dit kan zijn?
 
Ik zou toch maar eerst even Itho vragen. Het kan ook aan de ketel liggen!
Stuur evt een foto van aansluiting ketel en evt verandering van van leidingen.
 
Hier is een foto met bijschrijving.

Die messing(?) koppeling bij de koud tapwater inlaat (gaat de CV dus in) kan dus geen kwaad?

12826_DSC01431_1.jpg
 
Ik zou eerst maar eens de koppeling T stuk uit uw koud waterleiding halen en deze vervangen voor een messing T-stuk.
Dat soort T stukken worden voor cv leidingen gebruikt.
 
Als je een litertje bruin water krijgt, kan dat nooit van een enkele koppelling komen.

Je moet op zoek gaan naar iets, waar die hoeveelheid inpast in stilstaande toestand. Dan verdenk je al snel een lang(er) stuk leiding of het voorraadvat.

Maar hier hoef je je eigenlijk niet druk om te maken, want dit valt onder de installatiegarantie dan wel garantie op de ketel.

Telefoontje plegen dus.
 
Maakt eigenlijk niet uit!

Het is een garantiekwestie, en dat is zaak voor de leverancier, die zal dat gewoon moeten oplossen, wat de oorzaak ook mag zijn.

De forumregels van Klusidee vermelden vrij nadrukkelijk, dat we ons niet bemoeien met (eventuele fouten bij) door leveranciers verrichte werkzaamheden.
 
Het probleem is dat ik hem samen met mijn vader heb geinstalleerd. Hij had dit al een paar keer eerder gedaan, dus..

Wat dat betreft zit er nog wel fabrieksgarantie op de ketel zelf, maar daar schiet ik niet zoveel mee op.

Ik zal in elk geval dat koppelstuk vervangen.
 
Je moet effe kijken waar het ongeveer vandaan komt. Krijg je direct bruin water of eerst helder en dan bruin? Hoe lang duurt dat? Krijg je het ook uit andere kranen? Is het er ineens en dan ineens weg of wordt het langzaam meer en minder? Uit dat soort dingen kun je bepaalde zaken uitsluiten.
 
Dan is het dus (gedeeltelijk) een eigen klus, dat verandert de zaak... :mrgreen:

Kijk eens na verwijdering van dat koppelstuk of dat aan de binnenkant roestplekken vertoont. Zo niet dan moet het probleem ergens anders zitten.

Dan tóch dat koppelstuk vervangen door messing, want het hoort daar niet te zitten.

Vraag: wat komt er uit de vulkraan als je het water als eerste daar vandaan haalt na langere stilstand? Slang verwijderen en schone emmer eronder houden! Indien de bron van het bruine water vóór de ketel zit, mag je verwachten dat daar dan ook bruin water uit komt.
 
Nog even een vraag:
als ik het goed begrijp, veroorzaakt een CV pijp of CV koppeling in het tapwatersysteem voor roest.
Waarom kunnen die pijpen/koppelingen dan wel voor het verwarmingssysteem?

Of ligt het aan de combinatie van koper met staal?
 
Omdat leiding water zuurstof bevat en cv-water binnen enkele dagen dood is.
Het leidingwerk roest tot het zuurstof op is en dan is het over.Koudwater word steeds aangevuld dus ook steeds nieuwe zuurstof.
 
Consumptiewater wat uit de boiler komt bevat veel zuurstof.

Zuurstof en ijzer is roest dus een ijzeren koppeling in het water roest.

In een CV installatie zit geen zuurstof dus ook geen roestvorming

Vr Gr en succes ermee
 
Heb je wel goed de installatie voorschriften gelezen.ik zie nergens een inlaat combinatie of deze zit in het toestel of ergens anders. Want als je installatie niet deugt wordt garantie ook een ander geval.
 
Een inlaatcombinatie is een combinatie van afsluiter, terugslagklep en overdrukventiel, dat in de leiding naar een warmwatervoorziening wordt opgenomen.

Dat is noodzakelijk zodra zo'n warmwatervoorziening enige vorm van voorraadvorming heeft, en er daardoor (over-)druk op het vat of de aanvoerende leidingen kan onstaan. Het water zet namelijk bij verwarmen sterk uit (eventueel stoomvorming) en dat heeft verhoogde druk tot gevolg. De inlaatcombinatie loost (telkens) een hoeveelheid water op het riool, zodra de overdruk te hoog wordt.

Bij elektrische- en gasboilers moet een inlaatcombinatie altijd aanwezig zijn, op cv-ketels met een voorraadvat eveneens, bij ketels met een tapspiraal is het soms wel, soms niet nodig. Bij sommige toestellen zit de inlaatcombinatie ingebouwd in het toestel.

Indien je een ketel hebt, waarvan het installatievoorschrift een inlaatcombinatie voorschrijft, en je hebt die niet aangebracht, kun je daardoor ernstige schade veroorzaken aan ketel en/of leidingen.

Voorbeeld van een inlaatcombinatie:
6_inlaatcombinatie_1.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via