Blixtsnabb, IKEA's inductiekookplaat

Hallo allen,

We hebben een inductiekookplaat van IKEA van het merk/type Blixtsnabb (2 fasig). Hoofdaansluiting bij ons thuis is 1 x 35A (gezekerd met 40A Hager). Kookgroep is 2 x B16 Hager. Afbeelding 1 is wat er in de IKEA documentatie staat en afbeelding 2 is wat ik denk hoe dit moet worden aangesloten. Is dit juist?

Zo ja: ik heb het wel zo getekend, maar snapt zelf niet waarom L1 & N1 kruislinks aangesloten moet zijn (zo ook L2 & N2). Waarom kunnen N1 & L1 niet onder elkaar en N2 & L2 onder elkaar? Natuurlijk rekening houdend met de stekker (die komt dan ook N1 en L1 onder elkaar en N2 en L2 onder elkaar)?

Zo niet: waarom niet?
Heel erg bedankt voor 't meedenken.

Screenshot_20240703_013413_Adobe Acrobat.jpg Kookgroep.jpg
 
Jouw groene cirkel is de juiste.
Alle shunts verwijderen. Ook wel bruggen genoemd. (je hoeft niks te doen als ze er niet in zitten)

De tekening onder pagina nr40 zou ik buiten beschouwing laten.
Ik gok dat ze proberen uit te leggen hoe het in de groepenkast aangesloten zit, maar dat zit normaal niet op die volgorde.
Wat voor jou van belang is, is hoe het Perilex stopcontact aangesloten zit. Soms staat het erop geschreven, anders meten. (1 van de 2 kookgroep automaten uitzetten en meten welke contacten actief zijn)

Wat bedoel je met kruislinks?
Kookplaat aansluiting 1 en 5 horen bij elkaar en 2 bij 4
Dus L1=1 N1=5 L2=2 N2=4

Het vooraanzicht van jouw Perilex WCD wijkt af van de standaard.
N1 linksboven is normaal
L1 linksonder (deze dus anders dan op jouw tekening)
L2 rechtsonder
N2 rechtsboven

Als jouw tekening de bestaande situatie is, dan ideaal L1 en L2 wisselen, maar de stekker aanpassen en dus "kruislings" werkt ook.
 
Ik bedoelde inderdaad 'Kruislings' :oops:. Bedankt overigens voor je bliksemsnelle antwoord in deze nachtelijke uren.

Even voor de volledigheid: ik moet een losse snoer (niet meegeleverd) zelf koppelen aan de kookplaat. Deze is niet aangegoten en moet ik zelf monteren (dus mag ik zelf bepalen welke kleur waar komt op de stekker). Dit geldt ook voor de Perilex WCD en de kookgroep in de sch.verd.inrichting. Dus volledig zelf installeren. Vandaar dat ik eerst de tekening heb gemaakt alvorens ik er aan begin.

Maar als ik jou goed begrijp, sluit ik het aan op de volgende wijze:

Kookplaat:
1) Bruin (F1)
2) Zwart (F2)
4) Grijs (N2)
5) Blauw (N1)
Evt. brug tussen nullen/fasen verwijderen

Stekker vooraanzicht:
Bruin (linksonder) - F1
Blauw (linksboven) - N1
Zwart (rechtsonder) - F2
Grijs (rechtsboven) - N2

In dit geval moet de WCD gespiegeld worden gemonteerd, dus van vooraanzicht:
Bruin (rechtsonder) - F1
Blauw (rechtsboven) - N1
Zwart (linksonder) - F2
Grijs (linksboven) - N2

Kookgroep:
Fase 1 & 2 met elkaar verbinden met kam/draad
Nul 1 & 2 met elkaar verbinden met kam/draad

Klopt dit zo'n beetje? Zo ja: dan is dit juist niet kruislings, maar onder elkaar. Immers: N1 & F1 staan onder elkaar en N2 & F2 staan onder elkaar. In andere woorden: mijn tekening klopt dus niet helemaal. Geeft niets, ik ben blij dat het nu iig helder is.

Wat ik eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal begrijp: als je goed kijkt, dan zie je dat de aansluitingen op mijn tekening wel met elkaar corresponderen/op elkaar aansluiten. Alleen is de positie op de stekker & WCD anders. Technisch gezien werkt dat dan toch net zo goed? Het gaat er toch om dat F1 op F1 komt, N1 op N1, F2 op F2 en N2 op N2? Of denk ik nou te simpel?! :roll:

Ben benieuwd!
 
Hieronder een tekening hoe je een perilex wcd/stopcontact (kookgroep) moet aansluiten en hoe het uit je meterkast moet komen:
Screenshot_20240703_073519_Chrome.jpg


De stekker moet dan overeenkomstig aangesloten worden.
Screenshot_20240703_073742_Chrome.jpg


Je moet dus wel weten welke fase en nul uit de meterkast corresponderen met welke fase uit je muur/wcd.
Daarvoor schreef @Jackd dat je de ene groep van de kookgroep uit moet zetten en dan meten welke fase (en nul) nog actief zijn, dan weet je L1 &N1.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in de meterkast fase 1&2 met elkaar verbinden", er moeten 2 gescheiden groepen uit je meterkast komen, dus aan de uitgaande kant NIETS met elkaar verbinden.
En ook niet de brug/shunt "eventueel" weglaten, maar gewoon weglaten, niet gebruiken.
 
Hi Kaajee,

Bedankt voor de afbeeldingen. Dit is inderdaad hoe ik het in mijn laatste post hebt beschreven. Nu weet ik dat ik dat kan aanhouden.

Het uitzetten van een groep om te testen welke paren ik bij elkaar moet hebben hoeft in mijn geval niet. Immers: ik moet ze volledig zelf monteren en dus de paren op basis van kleuren zelf bepalen (vandaar dat ik dat stukje nog even benadruk in mijn laatste post). Ik heb 4 verschillende kleuren, dus dat moet zelfs voor mij goed komen!:)

Wat ik bedoel met in de groepenkast fase 1 & 2 met elkaar verbinden en nul 1 & 2 met elkaar verbinden is terug te zien op de 1e afbeelding die jij voor mij hebt opgezocht. Niet de afgaande kant, maar de voedende kant. De draden die ik daarvoor ga gebruiken zijn 6mm² (of 2 kamrails).

Ik zei 'Eventueel' vóór het woord 'brug', wat inhoudt dat wanneer ik er 1 zie, ik die zal verwijderen. Het woord 'Eventueel' na 'brug' zou inderdaad duiden op dat ik wellicht die ook zou kunnen laten staan (wat ik niet ga doen) :icon-study::hup:. Jaja! ..zegt 1 met 'Kruislinks'.
Haha ik hoop dat je tegen een grapje kan. Man, ik ben je enorm dankbaar dat je de moeite hebt genomen afbeeldingen bij elkaar te zoeken en op mijn post te reageren! :prima:



Maar ff hypothetisch he: als ik F1 vd WCD op F1 vd stekker aansluit, F2 WCD op F2 stekker enz.. dan zou dat in theorie toch ook werken, ongeacht dat de volgorde misschien niet logisch is? Of beïnvloedt de volgorde van aansluiten ook de werking?

Nog 1 echte vraag: op een andere site (weet niet meer welke) las ik dat een snoer van 1,5mm² per draad voldoende is. Ik bedoel dan de snoer van de kookplaat naar de Perilex stekker. Klopt dit? 1,5 is gevoelsmatig erg dun voor de warmteontwikkeling.
 
Dat gaat prima. Bij fornuizen die wel met snoer worden geleverd, zijn de aders meestal ook niet dikker van 1,5 mm2. Het is wel zaak om adereindhulzen te gebruiken en niet de adertjes onafgewerkt in een schroefklem te steken. Heb je geen adereindhulstang, dan kun je bij veel bouwmarkten een aansluitset kopen met Perilexstekker en snoer. Het snoer is dan al voorzien van adereindhulzen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via