Blauwe Engel problematiek? Of toch de thermostaat? OF beide?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onze Blauwe Engel geeft nog wel warm water, maar de CV slaat niet meer aan.
Tenminste... niet zoals het hoort.
De thermostaat hing in een ruimte waar het niet echt warm is (17 graden) dus zou je verwachten dat de CV moet aanspringen wanneer de thermostaat op 19 graden is ingesteld.
Handmatig de temperatuur op de thermostaat verder opgeschroeft, maar geen resultaat.

Omdat me is verteld dat de blauwe engel niet met een modulerende thermostaat werkt, de verbinding tussen de beide draden gecontroleerd en het relais (?) van de thermostaat is wel gesloten.
Toch pakt de CV niet door.

Ik kijk nu ook steeds naar de technische uitlezing van het scherm.
Deze geeft met "0" aan dat er geen warmtevraag is.
Zo nu en dan springt hij naar "3", wat "Brander Actief CV" betekent.
Dat is echter maar even, waarna hij weer naar ventileren (1) of nadraaien pomp (7) springt.
Toch blijft het contact, relais denk ik dan maar, gesloten, daar ik 4ohm meet over de contacten.

Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien?
Voor het gemak heb ik de draden even van de thermostaat gehaald en deze kortgesloten. De CV blijft nu "3" aangeven.

Zie ik iets over het hoofd?
Waar zou het fout gaan? In de thermostaat of toch de CV installatie?

Oja! Ik heb een Honeywell Chronotherm III
 
Als de ketel bij een overbrugging op het aan/uit contact wel blijft branden. Dan zit het probleem waarschijnlijk in de thermostaatdraad of thermostaat zelf. De chronotherm III is batterij gevoed zijn de batterijen nieuw? Probeer eens de thermostaat met een klein draadje bij de ketel. Ook kunt u de thermostaatdraad even doorverbinden bij de thermostaat om te zien of deze goed is.

De chronotherm III heeft ook contactpennen die nog wel eens vuil willen zijn even goed schoonmaken.
 
Fantomaz schreef:
Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien?
Voor het gemak heb ik de draden even van de thermostaat gehaald en deze kortgesloten. De CV blijft nu "3" aangeven.

En dus is het probleem de thermostaat! Lijkt me duidelijk.
 
Zo te merken beschik je over een multi-meter, dus kan je het volgende
controleren:
haal de thermostaat van de muur, laat de montageplaat incl bedrading zitten
haal de draad in de cv-ketel los en verbind deze door, dus niet de cv-ketel
doorverbinden, maar de draden.
Dan kan je beneden op de montageplaat de weerstand meten, deze zal
(afhankelijk van lengte en diameter draad) rond de 4 á 8 ohm zitten,
wijkt dit enorm af, dan zit het in je bekabeling, anders in je thermostaat :wink:
 
Wat Elekticiteit betreft, ben ik voldoende onderricht om eea door te meten, daar zit het probleem niet.
Ik heb alleen weinig kennis van die apparatuuur :lol:

Inmiddels heb ik het volgende ontdekt.
De contactpennen waren inderdaad wat vuil. Met wat contactspray heb ik dat kunnen oplossen.
Wat dat niet wegneemt is dat ik wel een goede verbinding meette (mat?) toen ik mijn multimeter op de beide schroefjes hield.
Ik kon de contacten bij "inschakelen" van de thermostaat "zien" schakelen.
Dus van oneindig naar 4 ohm.

De batterijen waren echter ook ten einde. Dat merk je niet aan de display.
Maar het (goed) schakelen van het relais kan een probleem zijn.
Ik meet dan wel een geschakeld contact, maar misschien dat het slecht verbindt.

Waar ik echter ook nog achter kwam, was dat ik een meetfout maakte.
Tijdens het meten, druk ik de meetpenen op de contacten. Er zal ergens een printbreukje of een slechte soldering zitten, want wanneer ik de achterplaat en de thermostaat samen druk, zie ik de CV aanslaan (1, 2, 3)
Laat ik hem los, gaat de CV weer naar 7 (nadraaien pomp)
De druk van de meetpennen of de twee onderdelen tegen elkaar zorgt dat het goed contact maakt.

:-| Fantomaz
 
De 3 pennen zorgen voor de verbinding tussen unit en grondplaat,
die 3 pennen vallen in de unit, de aanslag die op de pennen zit/zat,
zit dus ook inwendig in de unit, met contactspray oid zou je het kunnen
reinigen.
Nu heb je iig uitgesloten dat het in de cv of bekabeling zit, wil je nu voor
nood toch kunnen schakelen, dan kan je er gewoon een schakelaar
tussen zetten, of even de draden doorverbinden :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan