Beoordeling legplan vloerverwarming

Beste klussers,



Voor mijn vloerverwarming heb ik eerst een legplan gemaakt.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of er verbeteringen nodig zijn.

De volgende situatie:

  • cv ketel (in de toekomst mogelijk naar warmtepomp, voor nu beginnen met lage temperatuur verwarming)
  • circa 75 m2;
  • 12 groepen (hier op het forum begrepen, zoveel mogelijk reduceren tot 60/65 m slang lengte;
  • h.o.h. 10 cm; 16 mm buis, t.p.v. de achtergevel veel glas; daar h.o.h. 5 cm.
  • overwegend slakkenhuispatroon behalve op 2 plekken (groep 11 en 12); daar kom ik niet uit met onregelmatige ruimte;
  • verdeler komt onder de trap;
  • vloerverwarming wordt afgewerkt met een anhydrietvloer (ik laat een bedrijfje daar voor komen)


Korte beschrijving plattegrond: begane grondvloer


  • bij rode pijl is voordeur (daarvoor is toegang kruipruimte; daar komt geen vloerverwarming
  • links onder de hal (het grote zwarte blok is toiletruimte
  • rechts onder de keuken
  • alles wat zwart gearceerd is; penanten/wanden of objecten zoals keukenblok waar geen vloerverwarming komt.

Benieuwd naar jullie reacties...
Ik ben er in ieder geval vrij zeker van dat ik 12 groepen nodig heb...

1733868641414.png
 
Als je het zelf gaat leggen raad ik je aan om eerst te oefenen met kleine lussen. Slang 16 gaat bij kleiner dan 15 cm hoh heel snel knikken.
1733876494212.png
 
Ik denk dat je de groepen 11 en 12 bedoelt, daar is een slakkenhuis patroon moeilijk.
Denk dat ik daar wellicht dan naar een 15 cm h.o.h. moet gaan. Of ik moet een ander patroon opzetten (twee keer slakkenhuis eventueel).
 
Is die h.o.h. 5 cm dan uberhaupt haaalbaar?
Mijn achtergevel is bijna volledig glas (HR++), op wat kozijn en tuindeuren na, zo'n 14m2 glas van onder naar boven. Heb hier de vloerverwarming net als in de rest van het huis gewoon 10cm h-o-h laten leggen (infrezen).

In het begin merkte ik hier wel temperatuurverschil/tocht door koude val, die lus kwam retour ook een stuk kouder dan de rest. Kwestie van inregelen, andere groepen iets meer knijpen en het probleem was opgelost. Ook heeft het iets geholpen door alles volledig dicht te doen met gordijnen, wat we sowieso doen aangezien het winter is en vroeg donker.

Ik durf niet te zeggen of het technisch een probleem wordt dat je tussen de slangen straks maar 3cm ruimte hebt zitten maar of het nodig is betwijfel ik.
 
Ik kan proberen of ik toch die ho.h. 5 cm aan kan houden. Mijn achtergevel is nagenoeg volledig van glas.

Wat ook een mogelijkheid is om die twee groepen qua slanglengte kort te houden. Dus wel naar h.o.h. 10 cm en dan halveert de slanglengte (circa 35 meter per groep).

Uiteindelijk is het denk ik een kwestie van warmteafgifte; als die plek de warmte nodig heeft dan zal het niet veel uit maken of ik h.o.h. 10 cm (en slanglengte 35m) of h.o.h. 5 cm (slanglengte 70m) aanhou.
 
hoh 5 kan veel meer vermogen overdragen dan hoh 10, ben je dus meer warmte nodig om koudeval oid op te vangen dan is hoh5 beter.
in de bochten zul je iets uit moeten waaieren omdat bij hoh de bocht niet gemaakt kan worden
 
Is het nog problematisch bij het storten van de vloer als leidingen op sommige plekken pal naast elkaar liggen? Vooral dus bij die h.o.h. van 5 cm bij de uiteinden.

Heb je eventueel nog tips voor groep 11 en 12; zou je dat anders doen? Slakkenhuis patroon daar is wel lastig.
 
Groep 12 kun je prima leggen in 2 slakkenhuizen. Is hier vorig jaar ook bij een groep gedaan vanwege de “rare” vorm van de ruimte.

5 Cm h.o.h. is niet haalbaar met de bochten. Dan knik je de slang en is het janken: alle slang van die groep er weer uit, (kan je weggooien) en weer opnieuw je groep inlopen. Zonde van je geld en tijd. Absoluut niet proberen de knik er uit te kloppen of knijpen of iets dergelijks. Niet eens aan denken. Knik = direct slang weg.

Hier ligt bij een grote schuifpui met HR glas uit 1990 de groep ook gewoon op 10 cm h.o.h. net als de andere groepen. Van koudeval of tocht daarvan hebben we geen last.

Bij je keerpunt in het midden van je slakkenhuis het linker plaatje uit post #2 hierboven aanhouden.

Gebruik een draaihaspel voor je rol met slang als je de slang gaat inlopen. Doe je dat niet dan wordt het 1 groot drama, omdat er bij ieder rondje dat je loopt van je slakkenhuis een slag in je slang bij komt. Kijk even op YouTube hoe je de slang vast moet houden / vastpakken bij het inlopen. Het is een handigheidje en ziet er simpel uit, maar je moet het net even weten. Doe je het goed, dan komt er geen slag of draai in.

Stofzuig de sleuven en vloer zeer grondig met een goed zuigende bouwstofzuiger voordat je gaat inlopen. Je wilt niet een scherp steentje in de sleuf hebben die de slang ergens lek prikt.

Bij de verdeler overlengte aanhouden bij de slangen. Pas als alles is ingelopen ga je de slangen op maat knippen en aansluiten op de verdeler. Zorg dat er geen vuil in de slang kan komen.

Bij het vullen van het systeem alle groepen op de verdeler dicht zetten en 1 voor 1 de groepen openen en vullen. Zorg dat de ontluchter open staat, zodat de lucht er uit geduwd kan worden.

Natuurlijk het systeem 1 a 2 dagen op druk zetten om eventuele lekkages op te sporen voordat je de sleuven dicht of de vloer laat storten.

Sleuven dichtsmeren met een geschikte reparatiemortel, niet (!) met goedkopere tegellijm.

Opstookprotocol aanhouden.

Heb je flowmeters op de groepen? Altijd handig (lees noodzakelijk) bij eventueel inregelen van de groepen.

Kies een verdeler die geschikt is voor eventueel koelen (voor als je overstapt op een warmtepomp die deze mogelijkheid heeft). Ik ben er zeer tevreden over. Het huis blijft in de zomer enkele graden koeler en de ergste hitte hangt niet meer binnen in de zomer. Ga je koelen dan geen stalen koppelingen / verlopen gebruiken in je aansluitingen. Deze gaan roesten.

Monteer een magneetfilter om vuil uit je systeem te halen en houden.

Zorg voor een afsluiter op de aanvoer en retour van je verdeler. Komt altijd een keer van pas.

Monteer een stopcontact bij je verdeler voor een eventuele naregeling.

Hier de aandachtspunten die mij te binnen schieten. Vorig jaar is hier 160 m2 vloerverwarming ingefreesd. Uitbesteed, maar zelf aanwezig geweest en goed opgelet hoe alles ging en met inlopen de slang begeleid door het huis over de 2 verdiepingen.
 
Laatst bewerkt:
Gouden post @BertPleizier
Dank!

(Ik ga de vloerverwarming op staaldraad netten leggen en daar onder folie)

Nog even een laatste vraag; hoe ga ik om met de ankers die uit de vloer steken? (Pui)
Ik ga een anhydriet vloer laten storten en daar voor moet ik min of meer een waterdichte bak creëeren. Zie foto



17339504068001378469232925612978.jpg
 
Met matten is het mooi strak leggen, doordat de tussenafstand al 10 cm is (als je de juiste matten hebt natuurlijk).

Op de heenweg van je slakkenhuis altijd onthouden dat je tussen de lussen ruimte moet houden voor de terugweg, dan komt het goed.

Houd rekening met eventuele zaken die je later nog in de vloer wilt bevestigen, zoals een stalen kozijn tussen keuken / woonkamer. Zonde als daar net een slang onder loopt.
 
hart 5 cm gaat wel maar er zit een adertje onder het gras je legt de helft van je groep HOH 5 alles wat dicht tegen het raam aan zit verder in de leg je gewoon hoh 10 dan heb je dus geen scherpe knikken van 5 cm.

En zorg voor een loze leiding die naar boven loopt om je ketel aan te kunnen sturen vanuit de vloerverwarming.
Draadje werkt altijd stabieler als rf.
En schrijf bij het leggen van je slang de lengte op waar je mee begint weet je hoe ver je bent en schrijf de lente op als je klaar bent (staan mtr op de buis).
 
Ok duidelijk, waar ik nog over twijfel is of het erg is als meerdere leidingen
ter plaatse van de uiteinden direct naast elkaar liggen? Dan is er geen tussenafstand.

Nog iets anders; ik ga dus aluminium reflectiefolie gebruiken om de vloer zwevend te krijgen + warmte naar boven laten stralen. Wat voor tape gebruik ik voor de naden van de folie?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan