Anker in injectiemortel kan draaien!

Beste klussers,


Lichte paniek hier...

T.b.v. mijn pui installeer ik in het betonnen plafond/verdiepingsvloer chemische anker met m10.

  • Gaten geboord van 12 mm
  • goed stof vrij gemaakt met zo'n stalen borstel
  • gevuld met injectiemortel
  • anker er in gedraaid (af en toe wel wat luchtbellen)
  • 24 uur laten drogen, temperatuur tussen de 5 en 10 graden nu...


Zo net begonnen met het bevestigen van de hoekankers....en tot mijn verbazing draaide de m10 opeens mee...

Nu heb ik opeens geen vertrouwen meer in al mijn andere ankers...

Alles opnieuw doen? Het zijn 20 gaten in totaal.



20241111_210946.jpg
 
Ik zie al wat er fout is gegaan.
Boven ben ik door de vloer gegaan en op die locaties is het injectiemortel ook naar boven geduwd bij het indraaien van de stang. De ankerstang heb ik er gewoon uit kunnen draaien, nagenoeg schoon... zie foto

Overigens twijfel ik nu wel over mijn aanpak.
Onder andere de luchtbellen die ontsnapten bij het indraaien van de anker baren mij nu zorgen. Een vrij zware pui + windbelasting.
Die moet niet op mijn gezin vallen straks.

Wellicht moet ik injecteren in het diepste punt tot dat het naar buiten komt en dan pas geleidelijk de spuitmond uit het gat halen zodat er geen luchtbellen in blijven....



20241111_213003.jpg
 
Zo heb ik dat niet gedaan, ik ben op het diepste punt begonnen en geleidelijk eruit gehaald bij iedere 'klik op het pistool'


Denk dat ik alle 20 gaten opnieuw doe.
Zoveel moeite is dat niet en kan ik weer goed slapen.
 
Mijn betonvloer op de 1e verdieping is ter plaatse van de pui circa 12 cm dik (het plafond voor de pui)


I.p.v. als een beunhaas te werk gaan ga ik het nu als volgt doen.

  • alle gaten exact 10 cm diep boren (niet meer door de vloer)
  • schoonmaken met stalen borstel
  • de ankers aftapen daar waar de moer komt zodat er geen injectiemortel op komt.
  • overdaad aan injectiemortel en de ankers meerdere malen erin steken om er zeker van te zijn dat er geen lucht achter blijft.
 
Van het anker er meermaals in steken wordt het echt niet beter.
Verticaal omhoog is een stuk lastiger als omlaag of horizontaal.
 
Beter plan....vloer is maar 12 cm dik op die plek (uitkraging van de verdiepingsvloer.
Ter plaatse van de pui kom ik net niet boven de muur plaat uit van de verdiepingsvloer uit (bij door-en-door boren).

Ik ga de ankers dus gewoon door-en-door bevestigen met een volgplaat aan de bovenzijde op de 1e verdieping. Beter kan het niet...geen injectiemortel meer nodig. Op de 1e verdiepingsvloer timmer ik de ruimte onder het schuine dak toch weg..
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Als je toch al door de vloer bent dan gewoon draadstangen door de vloer met grote carrosserie ringen en een moer of een balk er boven die je mogelijk meteen ook kunt gebruiken voor het aftimmeren.
 
Toch maar met een chemisch anker...
Aan de bovenzijde kom ik opeens t.p.v
de muurplaat uit of er net tegen aan. De muurplaat lijkt scheef aangebracht te zijn (of mijn pui ben ik niet haaks aan het monteren.

Oorspronkelijk stappenplan ga ik nu volgen.

Nog een vraag tussendoor. Als ik eenmaal de hoekankers heb gesteld d.m.v. slobgaten. Dan moet ik nog een tweede gat in iedere hoekanker maken om deze ook met het beton te bevestigen. Liever wil ik de hoekankers niet los maken..

In het gat van de hoekanker past een m8.

Ik dacht om een boor van 8 mm te gebruiken en dan een m6 chemisch anker er in. Iemand een beter idee?
 
Het kan geen kwaad om het anker even op te warmen tot maximaal een graadje of 50 voor je hem in de lijm steekt.
de kokers ook op kamertemperatuur brengen voordat je ze gebruikt.
Dan harden ze sneller
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via