Advies funderingsbekisting tuinhuis

Voor een tuinhuis van 495x430cm wil ik een fundering maken. Zie fotos
Geulen zijn reeds gegraven, in het midden wil ik graag ook een laag beton storten (+ isolatie eronder) voor de vloer.

Mijn vragen:

  • is het raadzaam om de strokenfundering en de plaatfundering (de vloer) in 1x te storten?
  • zo ja, dan aan de buitenkant betonplex?
  • zo nee, dan eerst funderingsbekisting en daar later tegenaan storten voor de vloer?
  • op dit moment zijn de geulen rond de 40-60 cm diep, ik zie dat sommige funderingsbekisting merken maar gaan tot 40cm, zou dat voldoende zijn ivm vorst? Of moet je zeker voor 60 cm gaan. Het betreft zandgrond.

Alvast dank voor enig advies/richting.



geulen.jpeg
tuinhuis.jpeg


geul-1.jpeg
 
Een vorstrandfundering wordt (kort door de bocht) vaak gebruikt als je de vloer aan de fundering vast wilt storten. Dat maakt het een stuk makkelijker, want anders wordt het al snel twee storten (stroken en vloer apart). De hele vloer draagt als fundering, dus over een veel groter oppervlak als alleen stroken. Zie ook de uitleg van Joost.
 
  • Like
Waarderingen: elu
Ik heb het heel simpel gehouden: gewoon 1 plaatbreedte OSB (60 cm) als buitenrand voor de vorstrand aangehouden. Daartegenaan een 44x69 balk op z'n kant zodat het geheel sterk wordt en recht blijft.

Binnenin heb ik de vorstrand zo'n 20 cm breed gehouden. De vloer is overal 15 cm dik. De dubbele wapening loopt door in de vorstrand. Staven betonijzer kun je simpel buigen in een buigtang voor leidingen. Met staaldraad vlecht je de netten en gebogen betonijzer stukken tot 1 geheel. Met gebroken stukjes betontegel hou je afstand aan tussen ondergrond, betonijzer en het betonijzer onderling.

Onderin eerst stevig plastic folie om het water in het beton te houden.

Hou de bovenkant van de bekisting strak en vlak zonder uitsteeksels (piketpaaltjes), dan kun je heel mooi met 2 personen over de rand van de bekisting afreien (schuiven en trillen met een dikke plank).
 
  • Like
Waarderingen: elu
Staven betonijzer kun je simpel buigen in een buigtang voor leidingen. Met staaldraad vlecht je de netten en gebogen betonijzer stukken tot 1 geheel. Met gebroken stukjes betontegel hou je afstand aan tussen ondergrond, betonijzer en het betonijzer onderling.
De straal is te groot als je een buigijzer voor leidingwerk gebruikt. Dan doet het ijzer in de bocht helemaal niets (alsof je aan een slap touw trekt). Betontegel is niet geschikt als afstandhouder, want de betonkwaliteit is te laag. Gebruik alleen materialen en gereedschappen die daarvoor bedoeld zijn!
 
Het slappe touw wordt gesteund door het beton in de binnenbocht, vergelijk het maar met een katrol.
Het grootste nadeel van een grote buigstraal is dat je ongewapende hoeken krijgt, maar dat is prima oplosbaar op een andere wijze.
Als je naar de inwendige krachtswerking kijkt is het zelfs gunstiger.
Te kort buigen, haaks omzetten, heeft scheuren in de wapening tot gevolg.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
3
Weergaven
192
Draagconstructie
Rola
Reacties
5
Weergaven
408
Draagconstructie
Walker
Reacties
3
Weergaven
526
Draagconstructie
Walker
Reacties
5
Weergaven
1K
Draagconstructie
Edwinnn
Reacties
6
Weergaven
1K
Draagconstructie
Pookster

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu